
Дори няма да се опитвам да крия колко голям фен съм на Rimworld – преди известно време отбелязах 2000-я си час в играта и сега се целя за 5000. Респективно, когато видях ново заглавие рекламиращо се като „Rimworld ама по-добро“ нямаше как да остана безразличен.
Ragnorium на никому неизвестния, но пък пишещ името си гордо навсякъде в играта гейм дизайнер Vitali Kipru обаче, прилича на Rimworld толкова, колкото аз на Крис Хемсуорт (да се разбира- имам дълга коса и брада. Приликите за жалост спират тук).
Неприятно бъдеще
Някъде в далечното бъдеще, човечеството е стигнало върха на торния хълм и е изгубило възможността си да се рамножава. За да пребъде родът човешки, или поне някакво негово копие, асамблеята от корпорации Clone Union започва масовото създаване на клонинги с цел да засели нови планети. Останалите истински човеци пък се обединяват в религиозната Ark Empire и се заемат с целта да изтребят всички същестуващи клонинги.
Вие поемате ролята на капитан в споменатата Clone Union, чиято задача е да колонизира нови светове. Успех.

Colony management…kinda?
В началото на играта си избирате планета от няколкото налични. Големи разлики няма – „червената“ има много минерали, „зелената“ има много дървета, „бялата“ е студена и т.н.
След това си избирате товар на вашият първи колонизаторски кораб (клонинги или ресурси) и се впускате в приключението. Тук ви предстои и може би най-важният избор в играта – къде точно на планетата да приземите своите първи колонисти и ресурси. За разлика от Rimworld, тук планетите не са случайно генерирани и изглеждат по един и същ начин при всяко преиграване, така че имате потенциалната възможност да научите най-подходящото място за старт, близо до ресурси и далеч от по-опасни врагове.
В стандартния случай, започвате играта с три клонинга от по-добрия модел (повече за това – надолу) и малко ресурси. Вашите трима питомци са голи, боси, невъоръжени и от тях има смисъл колкото от български главен прокурор. Да се разбира – не умеят нищо, бавни са, крехки са и далеч не отговарят на даденото им описание „превъзхождащи нормалните човеци във всяко едно отношение“.
Ако си изберете да играете с tutorial (което силно ви препоръчвам) играта ще започне да ви дава прости мисии с които да разберете какво да правите – отсечете дърво, запалете огън, въоръжете колонистите си с клон.
Изключвайки няколкото странности, които може би вече сте видели, Ragnorium е пълнокръвен colony management simulator – събирате ресурси, строите сгради, разработвате нови технологии и всячески се мъчите да запазите поверените ви хоминиди живи.

Безобразно трудно
Не ме разбирайте погрешно, аз обожавам трудните игри. Победил съм всеки бос, който From Software са хвърлили срещу мен, пребродил съм всички подземия на Darkest Dungeon, и играя Rimworld с модифициран storyteller за бъдат нещата екстремно неприятни. Ragnorium обаче е хипер трудна по…тъп начин.
В самото начало впечатление ще ви направи че има три нива на трудност – екстремно, много трудно (което е екстремно, но без рандъм евенти) и много трудно с туториъл. Рандъм евентите винаги са отрицателни, така че в началото реших да ги изключа поне докато посвикна с играта.
Добре. Избрах си планета, напълних стартовия кораб с трима колонисти от новия модел (товарът на кораба се „купува“ с точки Влияние. Можете да си изберете колонист „нов модел“ за една точка или четирима клонинги „стар модел“ за две точки. Започвате с 4 точки Влияния) и малко ресурси (наистина малко). Приземих се и след като турориъла ме запозна с крайно неудобните контроли на играта, получих първа мисия – събери еди колко си дърво.
Сеченето да дървета (и събирането на всички ресурси като цяло) се случва по следният начин. Кликате на дърво и избирате „gather“ от опциите налични в падащото меню. Ако имате свободен клонинг, той отива до дървото и започва да го млати с юмруци. След десетина секунди на земята до него пада….1 „wood“. Колонистът ви се замисля за кратко, и почва да млати отново дървото, а ресурсите си се въргалят на земята около него. След известно време друг ваш свободен клонинг отива до добитите ресурси, кляка и взима в инвентара си….1 „wood“. Когато събере колкото може да носи (или са налични) той отива до складовата ви зона (ако сте се сетили да направите такава), навежда се и оставя на земята…1 „wood“. Както може да предположите, това превръща събирането на каквито и да е ресурси в изключително бавно и досадно задължение. С течение на играта можете да въоръжите клонингите си с различни инструмени, които правят самото „сечене“ или „копаене“ по-бързо, но момента с приклякванията си остава.

Като говорим за инструменти, подобно на Rimworld и тук имате огромно дърво с разработки, които ви дават достъп до нови сгради, умения и предмети. За разлика от оригинала обаче, тук разработките са прекалено много и всичко що-годе полезно е скрито зад дузини (не преувеличавам) глупотевини. Няколко часа след началото на играта, оцелелите ми клонинги бяха облечени в полички от листа и тъкмо се въоръжаваха с първите си дървени копия. До електричеството и лазерите вероятно остават месеци реално време…
Като заговорихме за трудност, кратък пример колко безполезни са вашите „превъзхождащи хората“ клонинги. Един от първите куестове е да убиеш шест заека. Cool, казах си и хванах един от моите подчинени да изпълни тази задача. Първият заек го уби, а освен зайци и мишки, в играта има плеяда от огромни хищни извънземни, въоръжени хуманоидни мутанти и фанатици на Ark Empire които търсят клонингите за да ги унищожат…
Няма да изброявам всичко което може да убие вашите подопечни – глад, жажда, студ, жега, преумора, болести… Ще вметна само това – те ходят по голяма нужда. Ако не измислите как да се справите с лайната им, те могат да мутират, превръщайки се в страховит crap golem. Един такъв с лекота може да сравни колонията ви със земята. Понеже това да построите работеща тоалетна е много много напреднал research, в началото можете единствено да карате клонингите да мачкат лайната си с крака, което пък сваля хигиената им и ги разболява. Fun times.

Графика и звук
Графично Ragnorium всъщност е доста симпатична, макар и контролът на камерата да е малко странен. Да се разбира – когато строите сгради, което става елемент по елемент, понякога е доста трудно да завъртите камерата така, че да поставите ей тая стена на желаното от вас място.
Звукът обаче е друга бира – отвратителна, причиняваща главоболие музика, гъгнещи гласове записани с грамофона на баба ви и звуци създадени с подръчни средства. Ако решите да дадете шанс на Ragnorium, моля ви, за ваше добро – оставете звука на 0.
Поради мижав интерес…
Витали Кипру явно е ударил няколко водки, и е решил че творението му ще бъде небивал успех, респективно – в главното меню на играта има брояч показващ колко човека играят в момента. За (не)приятната седмица която прекарах с тази игра, аз така и не видях число по-високо от 9 там.
Мога да продължавам със страници изброяването на нещата които не са направени добре в Ragnorium – например, фактът че вашите клонинги са изцяло лишени от какъвто и да е характер и поведение. На мястото на сравнително сложните образи на „пешките“ от Rimworld, тук имате изключително прости същества без желания, страхове или надежди. Вместо добре развитата система с умения, тук имате подчинени които са еднакво некадърни във всичко, и могат да бъдат модифицирани само откъм точки жизненост и броня. Вместо…

С две думи, Ragnorium е огромно разочарование изпълнено с големи неизпълнени обещания. Разработчиците обещават множество quality of life промени с бъдещите кръпки по играта, но имайки се предвид че тя е генерално недомислена, не зная дали може да се очаква някакво съществено подобрение.