Световната икономика се гради върху стотици взаимосвързани отрасли. За да просперира всеки един от тях, е нужна точно определена група от потребители, които живо да се интересуват от него. В последните няколко години гейминдустрията се разраства с огромни темпове, а хората, които наблюдават нейното развитие, се умножиха многократно. Един от най-печелившите и логични ходове, предприемани от големите фирми, които се занимават с производство и разпространение на компютърни игри, е създаването на продължения на вече утвърдени, класически заглавия. Те се продават най-вече заради името, което носят. И обикновено качеството на техния геймплей остава на второ място след вече наложилия се бренд.
Поради тази причина заглавия като DooM, WarCraft, Heroes of Might and Magic, Quake, Unreal и др. вече имат по няколко продължения, които обаче невинаги оправдават високите очаквания, отправени към тях. За справка: четвъртата част на героите на силата и магията. Споделям всичко това с вас, за да ви накарам да разберете, че именно утвърденото име на определена поредица до голяма степен я продава. За сметка на това новите заглавия, които никой не е чувал, трябва да са наистина качествени, за да им бъде обърнато каквото и да е внимание. Нещата са някак неравностойни, но като се замисли човек, такъв е естественият път на нещата: работи за името си, а после то ще работи за теб.
Ответен удар
Тези от вас, които са играли Quake 2, едва ли са забравили извънземната раса, наричаща себе си Строг. Тя нападна и обсади Земята с една-единствена цел – да я превземе, за да да съхрани собственото си съществуване. Това бяха едни гнусни кибернетични воини, чийто саморазлагащи се тела, обвити от механични части, се хранят с плътта на останалите живи същества, за да се поддържат. Хората бяха принудени да изпратят най-елитните си бойци на вражеската родна планета, за да спрат нашествениците. Уви, всички бяха избити светкавично. Освен един-единствен пехотинец, който успя да срине планетарната им защита и да убие Макрон – техния огромен мозъкоподобен лидер.
Както знаете, следващата част на поредицата – Quake 3: Arena – беше мултиплейър ориентиран шутър и по никакъв начин не доразви сюжета. За щастие четворката, която ви представям в момента, започва своята история точно там, където свършва втората част. Добрата новина е, че този път няма да разчитате единствено на своите собствени умения в битката с ужасяващите извънземни. След като щитът на родната планета на Строг е свален, а техният лидер – убит – висшият съвет, управляващ земните военни сили, решава да предприеме незабавна контраатака и да пренесе битката отново на чужда територия. Огромна армия се отправя на смъртоносна мисия, която ще отвори нова страница в историята на човечеството.
Вашето име е Матю Кейн – единственият оцелял при мистериозен инцидент на космическата станция “Армстронг”. Вие сте част от елитен боен отряд, носещ звучното име “Rhino” (носорог). Ще успеят ли хората да запазят своя род или ще се огънат под натиска на извънземните колонизатори? Това ще разберете едва тогава, когато сами се изправите срещу безчетните изродски същества, които бранят планетата си със зъби и нокти.
Сговорна дружина планина повдига
Трябва още от самото начало да ви стане ясно, че се намирате на чужда територия и ако решите самички да разпарчетосате всичките отвратителни създания, които я населяват, сте пътник. Както вече споменах, вие сте част от екип. А членовете му са: медик, който да ви лекува по време на битка; механик, който притежава умението да ви поправя бронята и пехотинец, който е най-полезен в епицентъра на сражението. Със следващите няколко изречения ще се опитам да ви просветля по отношение на типа игра, който ще получите в сингълплейър кампанията.
Най-напред ще трябва да преследвате основната цел на хората в Quake 4 заедно с целия си екип. Често обаче ще се отделяте от него за някоя специална мисия, след което отново ще трябва да се прегрупирате. Този понякога досаден цикъл с откъсването и настигането ще се повтаря многократно чак до края на играта! По време на тежките сражения ще се натъкнете на ужасяващи гледки и ще направите открития, които ще ви помогнат да разберете що за раса са Строг. Интересното е, че дори ще успеете до някаква степен да се почувствате като един от тях… но мисля, че ви казах достатъчно, за да разчовъркам любопитството ви. А и това е целта. Все пак е най-готино тогава, когато присъства елементът на изненадата, така че ще ви оставя сами да се насладите на ключовите моменти в сюжетната линия на геймката, която определено има своите козове…
Дуумски енджин
Новият футуристичен шутър, създаден от Raven Software, графично се захранва от визуалната платформа, която видяхме за пръв път при появата на DooM 3. Естествено, от този факт можем да изведем няколко прости извода. Хората с по-слаби машини (особено тези с по-стари видеокарти) ще са принудени да джиткат на ниска разделителна способност и минимални детайли… Ако въобще успеят да подкарат играта. Концепцията на Quake 4 е такава, че действията в нивата да се развиват в тъмни подземия, лаборатории и коридори. За щастие има и обширни открити пространства, но те са по-скоро рядкост.
Имайте предвид, че когато сте навън, ще можете да виждате всичко, но попаднете ли дълбоко под земята, ще си припомните усещането, което създаваше DooM 3. Мракът, макар че в Quake 4 все пак е доста по-светло, ще ви направи леко неспокойни, а всеки звук ще ви кара да подскачате от стола. Имайки предвид, че двете игри са базирани върху един и същи енджин и попадат под една и съща жанрова класификация, приликите, които ще откриете между тях, са многобройни. Така че не се учудвайте, че и на планетата на Строг ще ви е малко тъмнично или пък че фенерчето на главния герой не може да се изхаби.
Тежката графична платформа обаче е гаранция за визуално качество. Ако сте от привилегированите хора, които правят ъпгрейд на щайгата си през няколко месеца, ще можете да се насладите на страхотна околна среда, разнообразни и изключително детайлни противници, ефектни взривове, вдъхновяващи футуристични пейзажи, които можете да срещнете в аутдор нивата и т.н.
Паплачта
Благодарение на развинтеното си въображение, комбинирано с мощната графична платформа, програмистите от Raven Software са създали разнообразни враждебно настроени същества. Като цяло ми се струва, че са вдъхновени от някой филм за некадърни хирурзи, чието любимо занимание е да обезобразяват хора. В интерес на истината повечето противници, срещу които ще се изправите, са “модифицирани” хора. Това е така, защото Строг имат навика да взимат пленници, които впоследствие да минават през техните “фабрики” за войници, където им се промиват мозъците и им се сменят някои “чаркове”.
Истинските автентични извънземни обаче представляват същинско предизвикателство. Някои от тях се реят из въздуха, въоръжени с какви ли не тежки оръдия, други приличат на орангутани с каски, а трети са средно големи механизирани паяци със странни женски тикви…
Определено обаче най-ефектните създания в играта са босовете. Наистина изглеждат внушителни, най-вече заради размерите си, но ако разполагате с нужното количество амуниции и добра координация, ще ги схрускате за закуска. 🙂
Арсеналът
За да имате шанс срещу извънземните орди, ще разполагате с десет футуристични оръжия. Повечето от тях са ви вече познати от предишните части на играта. Но, разбира се, са претърпели някои визуални промени.
Започваме с плазмения пистолет, който разполага с неограничен брой амуниции. Минаваме през леката картечница, към която може да се прикрепя фенер, и помпата, която е адски полезна, когато се забиете в някой коридор или тясна лаборатория. След това идва ред на хипербластера, а веднага след него се нарежда гранатомета. С помощта на добрия стар nail gun, който напомня на тежка картечница (с малката разлика, че изстрелва муниции, приличащи на пирони) и ракетомета ще разфасовате противници с лекота. Най-накрая се нареждат смъртоносната спирала (rail gun), изпепеляващото светкавично оръжие (lightning gun) и най-мощната стрелялка в играта – dark matter gun, който се явява нещо като по-малкия брат на любимото ни дуумско BFG. С тази разлика, че вариантът за Quake 4 е доста по-ефектен.
Готска хрумка е за повечето оръжия можете да получавате ъпгрейди от механиците на отряда ви. Например в даден момент nail gun-ът ще може да прихваща целите си, а куршумите му – да ги преследват. Или пък ще имате възможност да направлявате траекторията на ракетите на ракетомета.
Редно е да ви предупредя, че играта съвсем не е сред най-лесните, на които съм попадал. Не че изродските чудовища са надарени със страхотно AI, което да прави геймката много сложна. Просто има такива изроди, които много лесно ви убиват, ако се разсеете дори и за миг. Особено дразнят едни гадове, които носят доста на бой, супербързи са и ви разчленяват с един максимум два удара, когато се доберат до вас. Едната им ръка прилича на топка за боулинг, а другата представлява огромно острие. Тези иноземци направо ми скъсаха нервите и на всичкото отгоре сега трябва да си купувам нова клавиатура заради тях, че тая остана без някои основни клавиши. 😉
Необмислен ход
от страна на производителите е фактът, че мултиплейърът, който през годините се превърна в символ на тази поредица, е оставен някакси на заден план. Наистина повечето хора, когато чуят за Quake, моментално правят аналогия с мрежови сражения. Според мен повече от половината фенове на поредицата ще са изключително недоволни, когато разберат, че са положени повече усилия за създаването на соловата част на играта, а мултито по-скоро прилича на Quake 3 с нов енджин и леки корекции. Естествено, може да се правят мрежи както в LAN, така и в нета, така че ако имате желание, можете да се пробвате. В крайна сметка обаче феновете на мултиплейър режимите не трябва да са кой знае колко учудени, защото е пределно ясно, че тази част на поредицата има за цел да доразвие историята, заложена в основата на играта, а не да подобри онлайн играта. Те да си чакат Quake Wars.
Quake 4 = DooM 3?
Не знам до каква степен приликите с DooM 3 са се получили в резултат на плагиатство или пък просто енджинът и развитието на жанра са насочили и двете игри в една и съща посока, но определено има доста сходства между тях. Въпреки това Quake 4 разполага със своя собствена атмосфера. Историята е увлекателна, отборната игра създава приятно усещане, а оръжията и възможността за дундуркане на превозни средства – танкове и двукраки машинарии, изкопирани директно от “Пришълци” – правят играта още по-интересна. Все пак обаче използването на дуумския енджин е грешка, защото повечето геймъри няма да направят голяма разлика между двете игри и ще си кажат, че Quake 4 е копие на DooM 3. Според мен и двете геймки не са това, което очакваха всички фенове, но не са и толкова лоши, колкото ги изкарват някои хора. Просто на всички ни е трудно да приемем, че една игра трябва да притежава нещо повече от добра история, страхотна визия, перфектна музика и т.н. За да остане в сърцата ни, е необходимо да предложи нещо ново и различно като геймплей. Нещо, което не сме виждали никъде другаде.
Автор: Асен Георгиев