SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Най-накрая е факт.. след като PlayStation ни запалиха сетива в началото на годината когато официално обявиха, че работят по следващото свое издание насочено в сферата на виртуалната реалност, то наскоро този шепот се превърна в официална дата за премиерата на продължението на онова, което вече бяхме изпитали- PSVR2 чука на вратата.

На 22.02.2023г. е официалният старт в продажбите на този модул и повярвайте.. новостите са повече отколкото сме очаквали. Различни тракинг методи, уникални усещания из заглавията предвидени за старта на това изживяване, както и допълнителни изострящи сетивата ни закачки, елегантно интегрирани в тази система, която сама по себе си е един огромен скок за PlayStation.

Какво имахме досега и какво можехме да извлечем от имащото, какви компромиси приемахме в името на това да разполагаме с портал към един нов свят на гейминг, към една нова интеграция на играча към света, който производителя беше създал за нас..

.. можехме да сме част от случващото се.. обаче.. пред камерата, строени като войници, с тези джедайски “пръчки” които пак.. трябваше да държим по определен начин, ако не искахме да гледаме как едни два горни крайника претърпяваха препускане през светове и измерения, непознати на физиката до този момент. Пикселизирането някак не беше проблем докато ни гонеше поредната напаст, наречена от поредното заглавие “BOSS FIGHT”, просто инстинкта ни за самосъхранение надделяваше. Дали се потапяхме в дълбините на океани и морета, дали препускахме през планети и галактики.. някак свикнахме..

Гледахме други платформи, наблюдавахме други начини  и методи, превръщащи играчите си в част от тази нова ниша на гейминг- ама те имат по-добри контроли, ама те имат по-добра резолюция.. ама те това.. ама те онова- но ние стискахме зъби и си казвахме, че ще дойдат по-добри времена за нашата платофма, а може би и достъпни за нашите джобове.. и донякъде бяхме прави.

Дали това което се издига на хоризонта е по-добро за портфейла ни остава относителна загадка, но по отношение на онова на което завидяхме смея да твърдя, че определено си заслужаваше чакането.. новата система на SONY определено ще отвърже въжета и разбие окови и как ще го направи, обяснявам в следващите редове по ред на “повикванията”

ОЧИЛАТА ще са с нов дисплей- 4К HDR OLED с резолюция 2000x2040p (само да отбележа, че предшественика им беше с 960x1080p LCD, надявам се разбирате това какво значи откъм светове и детайли). Опресняването на този пейзаж ще бъде от 90 до 120hZ, което в зависимост от заглавията при предишната версия беше между 60 и 120hZ, което ни дава по-висока минимална стойност и да си го кажем реално.. това е наистина осезаема минимална промяна.

Ъгъла на виждане не е пипнат толкова, колкото се спекулираше по времето на concept art предположенията.. на места се споменаваха 140 градуса, но в крайна сметка от 100 преминаваме на 110.. но да не забравяме в тези 10 какво получаваме като контраст, движение и усещане. Колкото до усещането тези нови бебчета имат така нареченият от PlayStation “Heptic Feedback”, което на практика означава, че девелопърите имат възможност да интегрират допълнителна заразяваща сетивата ни възможност “да усетим” прелитащи покрай нас предмети, с насочени вибрации от headset-a. Eye-Tracking функция посредством сензори следящи разположението на окото, дават допълнителна интуитивност на преживяванията ни пред тези визьори- накъдето гледаме натам се предполага, че е насочено нашето внимание и съответно получаваме пълния набор от възможности за интеракция със съответните обекти или ако няма такава възможност поне резолюцията пред нашия фокус е винаги най-добрата възможна.

Очилата идват със стерео “тапички” за звук, но нека бъдем честни пред себе си.. имаме уникално визуално преживяване и едва ли бихме направили компромис със звуковото такова- ако ще сме потопени в този свят визуално, бихме искали същото и по отношение на звука. В този ред на мисли на първо четене “Sony PlayStation PULSE 3D” слушалките са един must-have елемент. Дълбочината на звука през техните говорители, посоката от която идват тези звуци и най-малките шепоти са необходимост за оцеляване в конкретни моменти.

Всичко дотук добре, но да не забравяме пак как при първото издание на този допълнителен модул, трябваше да се съобразяваме с ред неща, най-изтощаващото от които беше камерата пред която, следваше да стоим мирно като в Czech Casting сесия, за да може тя да ни “гледа” накъде ходим и да ни казва “еми да.. ама не” като по този начин прекъсваше имерсията и понякога доста сериозно. Върху това също е помислено.. на очилата във фронталната им част има 4 камери, които следят не къде се намираме, а какво има около нас- т.е. вече съоръжението работи за нас, а не ние за него. Освен че имаме по-голяма свобода на движение, тези камери предлагат аназилизане на заобикалящата ни реална обстановка, според която чрез анализ НИЕ а не някаква камера определяме най-безопаната среда за движение и интеракция- през тези камери можем да видим точно какво има пред нас и да начертаем най-оптималния терен спрямо мястото на което се намираме, а това е още един плюс предвид, интензитета на някои от заглавията които предстоят или са вече налични за тази платформа.

В комплекта на този модул идва и още нещо интересно и коментирано през времето а именно

КОНТРОЛЕРИТЕ или така наречените официално “PSVR Sense Controllers”- едни два следващи масовата тенденция, украсени в стила и цветовете на конзолата джойстици, на пръв поглед нищо особено, но оборудвани както очилата с немалко скрити фантазии.

Традиционно за конкурентни устройства, в нашите ръце попадат две от тези произведения на Sony, които приятно прилягат на ръцете ни, с позиционирани основни функционални бутони интуитивно разположени в удобни позиции.

Спусъците както при основният DualSense Controller имат свята “адаптивна” функция, заложена в тях, а и камерите на очилата са онова което следи за тяхното местоположение във всеки един момент (много добри приятели са тези камери). Друго интересно при тези контролери са сензори разположени по основните ръкохватки, които могат да засекат “генералното” разположение на пръстите ни, без да изискват непременно да има натиснат бутон ,за да знаят къде се намират кебапчетата в този момент- пак потенциал който остава в ръцете на компаниите, разработващи заглавия под шапката на този нов хардуер. Контролерите ще могат да се зареждат през обикновени зарядни, но ако желаем най-премиум усещане, за тях е предвидена станция, която се закупува отделно (кое при тях вече не е така),а на нея ще можем удобно да поставим нашите виртуални ръце.

Като заговорихме за покупки е време за тежката част:

ЦЕНИТЕ на тези удоволствия варират и за разлика от първото издание тук (както се очаква предвид подобренията) цената не дава усещането за покупка на допълнение към основното удоволствие, а по-скоро за закупуването на цяла една независима платформа (която по “случайност” добре пасва на основната).

Очакваната основна цена, преведена през курсове на валути за нашия пазар е:

1100лв. за основен пакет- Очила, два контролера и стерео тапички;

1200лв. за същото плюс (може би най-добрата сделка) Horizon: Call of the Mountain- игра която е направена за да ни понесе в света на познатия сред  почитателите си франчайз, където ще бъдат интегрирани всички възможност на хардуера и софтуера на PSVR2.

Надяваме се подобно на конзолата при нейната премиера да няма брутален недостиг на пазара или ако искаш PlayStation 5 ще трябва да го купиш с това и онова и не знам си какво си, защото това и до ден днешен е кошмар.

Аз лично съм много ентусиазиран от предстоящата премиера и нямам търпение да се докосна до една от тези кутийки с интересности.