
Признавам, че нямам особени спомени от оригиналния Prey, когато играта на Human Head след дълго забавяне най-сетне излезе през 2006 г. Идеята за индианец, похитен от извънземни беше отчасти готина, отчасти ненормална, а все още си спомням, че в началото на играта можеше да си пуснеш песен на любимата ми група Judas Priest от джубокса. И…. толкова. Prey така и не спечели особено място в геймърското ми сърце. Това обаче може да се промени, защото за добро или лошо,
Prey 2 няма почти нищо общо с оригинала
Точно така, ако сте новобранци в света, изкован от Human Head, няма да имате по-лоша стартова позиция, защото продължението на шутъра няма кой знае колко допирни точки с първата игра. Очаква се индианецът Томи да се появи под една или друга форма, макар и за малко, знаем че новият главен герой на име Килиан Самуелс е бил отвлечен по същото време, по което и Томи и, че ако се загледате по-подробно, може да видите самолета, на който уж се намира Килиан по време на първата сцена от оригиналната игра.
Оттук насетне обаче Prey 2 можеше да се казва по всеки един начин и никой нямаше да забележи разликата. Според главният дизайнер на новия шутър Крис Райнхарт, Prey 2 ще се вмества в Prey вселената, но е създаден с идеята за самостоятелна история.
„Разгледахме внимателно основните елементи на оригинала и накрая се спряхме на няколко неща, които счетохме за вай-важни”, обяснява Райнхарт. „Става въпрос за отвличане от извънземни, за битката на един срещу всички. Но разликата между двете игри е голяма, защото този път искахме да разгледаме отношението „хищник-плячка” от съвсем друг ъгъл. В Prey вие сте най-вече плячка. В Prey 2 ще ви дадем да бъдете и хищник”.
Оооооо, да!
Този път Human Head наистина обещават много повече екшън, което няма как да не ни зарадва. Той ще случва най-вече на планетата Exodus, където нашият наемник и ловец на глави ще преследва жертвите си. Планетата е вдъхновена от класическата лента Blade Runner, а авторите определят стила на играта като”alien noir”. Натежалият над мегаполиса мрак се разкъсва от неонови светлини, летящи коли кръжат във въздуха, а цялата атмосфера е пропита с порок. Да, бъдещето е мрачно и космосът не е за хора със слаби сърца.
Това, което е интересно за Exodus е, че планетата има постоянна орбита, в резултат на което едната й половина е постоянно светла, а другата – обвита в непроницаем мрак. Именно в такива условия ще трябва да изследвате планетата, като това ще става съвсем свободно.
И доста акробатично
Подобно на Mirror’s Edge и Brink, Prey 2 също залага на динамично движение от първо лице. Включването на платформър елементи в шутър винаги е рисковано, но в офиса на Human Head са убедени, че ще се справят.
„Искахме да увеличим значително движенията, които са на разположение на играчите”, казва Рейнхарт. „Като ловец на глави, Килиан трябва непрекъснато да изследва нови места, да преследва жертвите си и да участва в различни бойни сцени. Ето защо включихме възможност не само за тичане, скачане, стрелба и хвърляне настрани, но и прескачане на препятствия. Може да се затичате, да се хванете за някой ръб и да се прехвърлите от другата страна. А може и просто да останете висящи във въздуха, за да надникнете. Направихме всичко това, за да даден на играчите максимален достъп до света около тях”.
В интерес на истината първите впечатление от показаното демо са положителни. Движенията изглеждат гладки и гъвкави, а перспективата от първо лице не ви кара да се чувствате леко замаяно. Това говори, че управлението вероятно ще бъде доста стегнато, но от друга страна не трябва да забравяме, че хората, които правят демонстрацията са самите създатели на играта. Въпреки това преливането на движенията е плавно, прескачането на стени, скоковете и тичането из града са лесни, а като се има предвид, че светът на Prey 2 ще е доста голям и ще изисква много движение, това може само да ни радва.
Имате право на избор
Друг важен геймплей елемент, който ще видим в новата игра е възможността периодично да взимаме различни решения, които определят накъде ще се развие историята на Килиан в рамките на отворения свят. Според главният дизайнер Крис Райнхарт включването на подобни избори е много важно за успеха на Prey 2.
„Добре знаем, че за да направим успешен шутър от първо лице, който ще се хареса на играчите през 2012 г., трябва да вложим нещо повече от простото тичане и стрелба”.
Ето защо освен стандартния FPS геймплей, играта ще ни даде възможност да взаимодействаме с околния свят, да избираме мисии, да участваме в случайно генерирани ситуации и т.н. Според Райнхарт уестърн приключението Red Dead Redemption е било вдъхновението за подобен тип геймплей. Prey 2 определено ще включва RPG елементи като ъпгрейди на оръжието и екипировката и направляване на историята, което е чудесно.
Радващо е, че след пренасищането на пазара с шутъри, които се стремят да копират Call of Duty, се появяват и разработчици, които добре осъзнават, че жанрът се задушава от подобни клонинги. По всичко личи, че Prey 2 ще се присъедини към заглавия като Deus Ex: Human Revolution и Crysis 2, които дават много по-голяма свобода на действие на играчите. Дизайнерите на Human Head обещават над 20 джаджи с повече от 40 възможни ъпгрейда, с които може да повишите шансовете си за успех в суровия свят на Exodus.
А виждайки колко негостоприемна се очертава тази планета, ще имате нужда от всеки един от тях.
Автор: Иво Цеков