Пусната през 2007 г., първата Portal игра се оказа изключително изненадващ и не по-малко интересен експеримент. Макар и не по-дълга от 4-5 часа, тя компенсираше това със свежия си хумор и рядко срещаната концентрация върху оригиналния геймплей подход. Това, което направи Portal толкова различна от останалите игри, бе иновативната формула, пъзелите и комедията. Малка и кратка, играта бе считана от мнозина за “екстра” в компилация Orange Box, но тя се оказа най-уникалната й част.
А сега ще има продължение
Първото доказателство, че този път в централата на Valve взимат играта крайно сериозно, е нейната дължина. Portal бе малък оригинален шедьовър, за който бе чест да стои рамо до рамо с Half-Life 2: Episode 2. Неговото продължение обаче ще бъде създадено по всички правила на гейм дизайна, начело със съответната дължина. Компанията все още не разкрива подробности за точния размер на кампанията, но се знае, че Portal 2 ще е напълно самостоятелно издание с по-голяма и разклоняваща се история. Ако приемем за миродавен фактът, че работещият по нея екип нарасна от осем на двадесет и осем души, можем да очакваме сериозно попадение.
Момичето се завръща
Помните ли Chell, момичето, за което не се знаеше почти нищо, но успя да се изправи срещу пъклените планове на GLaDOS? То отново ще бъде тук, като този път историята ще се развива стотици години след събитията в оригиналната игра. Portal 2 ни пренася в изоставените лаборатории на корпорацията Aperture Science, а изкуственият интелект отново ще бъде ваш враг.
Анализирайки успеха на първата част, във Valve решават, че специфичната връзка между Chell и GLaDOS заслужава още внимание и я запазват като движещ елемент в продължението. Но освен тях, в Portal 2 ще срещнем и други герои. Дизайнерите на играта са създали много NPC-та, представляващи ядра на изкуствения интелект, които имат своята важна роля в историята. Нещо повече, едно от тях дори е движеща сила в нея. Но да не издаваме прекалено много!
Както и при първата част, сега пъзелите отново ще имат ключово значение. Този път разнообразието от форми, размери и свойства на инвентара е много по-голямо. Физичните свойства на предметите често пъти ще бъдат ключа към решаването на една или друга загадка. Засега се знае, че на различни места в играта може да срещнете специална боя – да, боя – която придава, отнема или модифицира физичните свойства на всеки обект, който влезе в досег с нея. Оранжевата например увеличава сериозно скоростта на придвижване на Chell, а синята придава гъвкавост и отскокливост.
За уникалната атмосфера и диалог ще се грижат ветеранът Ерик Уолпал, работил по поредицата Half-Life, главният сценарист на игрите Left4Dead Чет Фалижек и хумористът Джей Пинкъртън. Музикалното оформление пък ще бъде дело на Джонатан Култън, чиято песен “Still Alive” е позната на всички фенове на първата Portal.
А желаещи за ко-оп има ли?
Напълно в духа на съвременните игри, Portal 2 ще предложи и нещо съвсем ново и популярно: отделна ко-оп кампания. Опити за това имаше и първата част, но сега от Valve са решили да не тормозят играчите и да им дадат тази възможност съвсем официално. Нещо повече, ко-оп режимът ще се развива паралелно със сингъл кампанията и ще включва двама уникални герои: хуманоиден робот и едно от превъплъщенията на GLaDOS.
Всъщност този ко-оп може да се окаже най-приятната изненада в играта, защото изглежда много по-разчупен, отколкото сингъл режима. На пръв поглед няма нищо сериозно – двама играчи, въоръжени с по един Portal gun. Но ситуацията може да се развие доста бързо, а наличието на двама герои увеличава значително комбинациите и комплексността на геймплея. Някои от пъзелите са простички – да си проправите път до някаква точка с помощта на портали например, не изглежда толкова трудно, но ще има и ситуации, които изискват координирани действия и взаимопомощ. Капаните на GLaDOS тук ще бъдат не по-малко трудни.
Шефът на Valve Дъг Ломбарди определяше първия Portal като експеримент, който се нуждаеше от съвместно издание в Orange Box, за да не се провали. Три години по-късно вече никой не се съмнява, че Portal 2 няма нужда от подобна предпазна мярка. По-скоро вече е ред на ново оригинално хрумване, което играта може да покаже на бял свят.
Автор: Иво Цеков