По мое абсолютно субективно мнение в света на стратегиите с икономически елементи има два колоса. На единия краката вече му започнаха да отмаляват, докато другият тепърва започва да гради своята величественост. Говоря за две творения, развиващи се през Средновековието, когато са били открити нови земи и съответно – много нови богатства. Първото от тях е серията ANNO, която с последната си версия (ANNO 1503) за жалост не успя да достигне успеха на своя предшественик. Втората геймка се казва Port Royale. Тя има с какво да ни изненада – от качествени морски битки през стабилно развита икономическа система, та чак дори до елементи на куест. Сега предстои да си говорим за втората част на тази стратегия. Нейният геймплей не само е обогатен, но и е доста зарибяващ за заклетите стратези.
Но преди всичко да припомним
какво представляваше първата част
на Port Royale. Това беше стратегия, в която поемахте ролята на търговец в Новия свят и започвахте да градите кариера. Интересното беше, че не само бизнесът беше в основата на играта. По-войнствените и авантюристично насочените геймъри също можеха да намерят своето място под слънцето. Освен като търговец можехте да се подвизавате като пират или корсар (разбира се, за второто трябва да получите специалното разрешение от някой монарх). Общо взето играта предлагаше за всекиго по нещо.
А сега да преминем към същество. Както и преди, в Port Royale 2 първо ще трябва да създадете своя герой. Пак имате възможност да избирате измежду четири нации – Великобритания, Холандия, Испания и Франция. Също така ще трябва да определите и специалност, благодарение на която вашия виртуален представител ще получава бонус в дадена област. Тук изниква и първата новост – има нов профил, наречен Swordsmanship. Той ви дава 5% бонус на пораженията в двубои – това е един нов feature, за който ще спомена малко по-надолу.
Пак можете да избирате дали да започвате с голям кораб и малко пари, малък кораб и много пари или балансирано – среден кораб и средно количество монети. Ако искате да се правите на кръвожаден пират, то тогава ви препоръчвам да изберете първата възможност. А ако предпочитате да се изживявате като честен и почтен търговец и по-късно дори да взимате разрешения от губернаторите да атакувате противникови конвои, то тогава е по-добре да изберете по-пълната хазна.
Ascaron са се постарали да внесат малко по-голяма динамичност в икономиката на Port Royale. В първата част играчът просто правеше един-два автоматични курса и се напълваше с пари до козирката. Tук вече пазарните цени се менят значително по-рязко и ако не внимавате откъде и накъде отиват финансите ви, може да затънете много бързо дори.
За съжаление няма нови стоки. За сметка на това
може да имате свой собствен град
Получавате го, ако атакувате противникови селища – една държава е във война с друга и вие помагате на първата като анексирате/плячкосвате колониите на нейните врагове. После получавате възможност да избирате земя, където да издигнете свой град. Там вие сте губернаторът и решавате кой да развива бизнес в него. Трябва и да се грижите за защитата на селището собственоръчно.
Разбира се, икономиката ви се крепи най-вече на корабите, затова не е за пренебрегване фактът, че има и нови. Бойният галеон вече не е най-мощният от тях. Наред с него са се наредили и Ship of the Line и Military Corvette. И двата са военни плавателни съдове. Вече има и специфични кораби за отделните нации. Например един нов търговски кораб на холандците е невероятно бърз, но не побира особено количество екипаж. Има и малко на брой оръдия, но за сметка на това е с голям трюм за стоки.
Също така има значение от каква работилница ще си поръчате даден плавателен съд (или какъв флаг ще свалите от него след абордаж ;)), защото холандският Ship of the Line побира повече оръдия от английския си еквивалент, но за сметка на това има по-малко моряци. Също така вече и пиратите са „облагодетелствани” с нови гемии. Те са предимно бързи и с много екипаж, което ги прави перфектни за абордаж.
Ascaron са се концентрирали и върху подобряването на битките. Както споменах по-горе, вече може да се впускате в двубои. Например противникът се приближава до вас и вместо да ви вземе на абордаж, ви предлага дуел. Победителят взима всичко.
При двубой
има няколко основни характеристики като health (смятам, че тази статистика е ясна) или stamina (помага ви да нанасяте по-често удари). Важно за победата е да изчакате противникът ви да се умори и тогава да го атакувате. Отбранявате се като с десния бутон на мишката кликнете върху героя си, а атакувате като направите същото нещо върху опонента си. Можете да извършвате и специални атаки – след като се върнете в изходна позиция от предходния удар, трябва да нападнете врага веднага след това.
Друга новост са битките по земя. Вече може да ръководите собственоръчно обсадата на някое селище. Вашите войски акостират извън градската стена. Целта е да се избият пазачите и да се срути портата, зад която ви чака генералът, който ще ви нагости за добре дошъл с английски курабийки и чай (ще трябва да водите двубой с него след чая, разбира се ;)). А ако имате разрешително за каперство, може даже да завземете града в полза на нацията, от която сте получили разрешението.
Да преминем към морските битки. Преди всичко трябва да отбележа, че може да управлявате само един кораб наведнъж. Така се получава ситуация един срещу петима. Не може да имате повече от 5 бойни кораба в една флотилия. Ако изберете друг плавателен съд, той се появява от един от краищата на картата, а първият гледа да избяга. А ако корабът ви бъде потопен или взет на абордаж, трябва в рамките на 5 секунди да изберете следващия – в противен случай губите битката. Колкото отчайващо да изглеждат този нов вид битки, всъщност те наистина работят. По този начин се концентрирате върху управлението само на една бойна единица и – както казват повечето стратези – така имате повече време за микромениджмънт.
Като графика играта е претърпяла промени само в областта на битките.
Морските сражения са вече
изцяло в 3D
но за да им се насладите напълно, ще ви трябва и мощна видеокарта. Отраженията на корабите и бойните кули по водната повърхност са направени повече от качествено, а пушекът от оръдията вече не е бял като пролетни облачета. При звука няма значителни промени. Хубаво е да се отбележи, че някои от по-важните задачи са озвучени.
За съжаление в играта са останали няколко бъга от предната част, за които Ascaron знаеха много добре, но са се направили на разсеяни. Те леко чупят удоволствието от играта, но въпреки това Port Royale 2 си остава един от най-добрите икономически корабни симове и не трябва да бъде изпускан от феновете на този жанр.
Автор: Кирил Илиев