Overlord II е сред онези магически заглавия, които успяват да ми припомнят защо въобще се занимавам с игри. Това е едно детайлно екшън-приключение, което те впримчва в идиотския си приказен и шарен свят и на фона на изключително скучния откъм заглавия летен сезон е може би едно от малкото, което наистина си заслужава. Въпросът обаче е какво точно ще направите с този дразнещо добър магически свят. Дали ще го изравните със земята или ще поробите неговите жители?
Първият Overlord бе една страхотна игра. Съветвам всеки, който я е пропуснал, да я изпробва задължително. Тя успя да комбинира на пръв поглед несъчетаеми концепции в заглавия като Fable, Dungeon Keeper и Pikmin в едно цяло. Крайният резултат бе наистина уникален, а на вас се падна честта да се пренесете в един фентъзи свят, да се превъплътите в злодей и да избиете всички добри герои, които лека-полека са откачили. Сега, няколко години по-късно, е време и за официалното продължение…
Основната идея в Overlord II е останала същата
Очакват ви еднаква доза завладяване и плячкосване, примесено с решаване на сравнително предизвикателни пъзели. Този път обаче вие ще поемете управлението на друг оувърлорд – един от наследниците на предишния герой. Нещо повече – ще започнете играта като невръстен пакостник, който ще трябва да докаже способностите си на Гнарл, господаря на импчетата.
Животът като мини-оувърлорд никак не е лесен. Децата ти се подиграват, замерят те със снежни топки или направо те игнорират тотално. Сега е моментът да им докажеш какви способности всъщност притежаваш. Това впрочем е туториалът на играта, който ще те запознае с всички тънкости, в случай че не си пускал никога през живота си първия Overlord.
Много скоро обаче вашият герой ще порасне и ще се настани удобно в своето царство. Забравете за старата кула, тя вече е потънала в развалини. Този път
центърът на злодеянията ви ще се намира в подземния свят
Тук ще прекарате значително време от играта – било то, за да изслушвате поредния човек, дошъл да мрънка за щяло или нещяло. Или пък за да изковете мощно оръжие или броня. А защо не да ъпгрейднете някоя част от интериора или пък просто да се оттеглите в покоите си, където ще ви очакват вашите любовници (стига да сте ги спасили преди това). Между другото мястото бъка от живот и постоянно ще се променя пред очите ви, колкото повече напредвате в играта. Навсякъде щъкат малки импчета. Едни гонят някой плъх, за да го размажат с бухалка. Други охраняват. Трети просто се шляят безцелно и изпадат в екстаз като ви видят – „Той идва!”.
Оттук ще извършвате и всичките си набези към вдъхновената от Рим цивилизация, наречена Великата империя. Това е и основният ви враг в играта, който е готов на всичко, за да изтреби магическите същества в света.
Историята отново е дело на Риана Пратчет – дъщерята на великия Тери Пратчет
За онези от вас, които живеят под камък, това създателят на поредицата за Света на Диска. Естествено, това означава само едно – качествен смях. В Overlord II ще се натъкнете на всевъзможни изродии – от феи с гигантски цици, през дебели русалки и елфи, които са природни активисти, до малки симпатични гномчета с островърхи шапки и крадливи натури. Играта обаче не е просто цирк с магически изроди, а и успява по доста тънък начин да пародира различни проблеми от реалността, което очевидно ще се превръща в запазена марка на семейство Пратчет.
Най-големият кеф в Overlord II и въобще – в цялата поредица – е, че разполагате с цяла
тълпа от импчета
с които да се разпореждате както намерите за добре и които да вършат черната работа вместо вас. Този път обаче те изглеждат поумнели и ситуациите, в които ще изгубите цялата си армия, просто защото се е заклещила някъде и не може да ви следва, са сведени до минимум.
Не се притеснявайте – вашите импчета така или иначе са готови да умрат заради вас. Даже няколко пъти, ако трябва. Сега обаче те не само че се въоръжават с де-що им падне, но и трупат опит и качват нива. Което, от своя страна, ще ви стимулира допълнително да си ги пазите живи. Но дори и да пукнат, ще имате възможност да ги съживите в гробището на подземния свят, охранявано от малък имп с черна качулка, който от време на време ще промърморва нещо от типа на „I see dead minions”.
За добро или лошо нови попълнения в армията ви няма да откриете. Кафявите импчета са добри бойци. Червените – мятат огнени топки и абсорбират пламъците. Зелените са резистентни към отрова и стават невидими, когато ги оставите на едно място. А сините могат да плуват и да лекуват малките си приятелчета. Triumph обаче са решили да ги научат на няколко нови трика.
Сега имповете могат да яздят различни животни
Кафявите например използват вълци. С тяхна помощ ще прескачат големи пропасти и ще могат да се врязват във войниците на Великата империя, образували иначе непробиваема формация и извадени сякаш от комиксите за Астерикс и Обеликс. Зелените пък са се сприятелили с паяците и по този начин могат да се катерят по стени, опасани с мрежи. Червените от своя страна яздят саламандри, които могат влизат да речем в малките дупки на гномовете и да ги опожаряват. Сините обаче си нямат маунт.
Вашите импчета не само че ще се бият, крадат и разбиват всевъзможни сгради, но в определени моменти на играта ще могат и да се дегизират, за да се промъкват на иначе недостъпни за тях места – като например в легионите на армията на Великата империя. Тук-там ще се натъквате и на специални магически камъни, с помощта на които ще може да се вселявате в едно от тези малки и симпатични създания, напомнящи на гремляните, и да установявате директен контрол на него, за да разрешите поредния пъзел в играта. Между другото това са и едни от най-яките моменти в играта – особено когато с помощта на „зелените” ще трябва да се прокраднете в строго охраняваната база на Империята и да им отмъкнете под носа леговището на малките импчета.
Въпреки че на пръв поглед имате възможност да вършите прекалено много неща наведнъж, управлението в Overlord II е реализирано почти перфектно. Онези от вас, които са играли на първата част, ще се почувстват веднага у дома си. Останалите ще трябва да научат, че с левия бутон изпращате импчетата си напред, а с десния ги привиквате обратно – просто и ефективно. Задръжте и двата наведнъж – и цялата ви армия ще се втурне напред и ще застане под ваш контрол.
Може би ще се радвате да разберете, че цялостната концепция добър-зъл е тотално променена. Все пак ваша милост е истински овърлорд. Той не може да бъде мил и благосклонен. Затова
този път ще избирате между зъл и по-зъл
Т.е. между поробване и унищожение, както стана дума в началото на материала. За какво иде реч? По пътя си неизменно ще се срещате с досадното цивилно население на магическия свят. Какво ще правите в такъв случай? Дали ще убиете човека пред вас и ще вземете всичките му пари? Или пък ще го поробите, за да го използвате в предстоящия бой? Вие решавате. Имайте предвид обаче, че действията ви предопределят и свойствата на магиите, които имате. Овърлордовете, поели по пътя на унищожението, ще стават все по-добри именно в тази насока и обратното.
С това обаче нововъведенията не се изчерпват. В определени моменти от Overlord II ще може да поемате управлението на различни обсадни машини, за да сеете допълнително унищожение. Дори ще може да се качите на личния си кораб, за да пътувате между отделните територии. Въобще – шансът да ви доскучае или да ви залее полъхът на еднообразието е почти минимален. За това допринася и перфектната визия. Абсолютно всичко около вас е изградено с изключителна прецизност. Играта върви доволно мазно и на високи детайли, а постоянните писъци и крясъци на малките импчета допринасят за цялостното шеговито чувство, с което Overlord II ще ви облива постоянно.
Играта, разбира се, не е перфектна
Таргет-системата често не функционира както хората и неведнъж и два пъти ще се прицелвате в грешния човек или предмет, което може да бъде особено дразнещо в по-напрегнатите моменти от играта. Мини-картата, която отсъстваше в оригинала, също не е идеална. Тя показва само една гледна точка над бойното поле и уви – от твърде близо. По този начин не винаги ще имате представа накъде точно да тръгнете, за да достигнете следващата си цел, отбелязана с удивителна. Тези проблеми обаче не са фатални и със сигурност няма да ви помрачат цялостното впечатление от играта.
Triumph успяха да докажат отново, че знаят какво правят. Overlord II е едно полирано и увлекателно приключение, което ще ви впримчи десетки часове в соловата си кампания и – стига да искате – ще ви потопи и в своя не по-малко интересен мултиплейър режим. Много ми се иска холандците да направят продължение на още една тяхна страхотна поредица – Age of Wonders. Въпросът е, че едва ли останаха достатъчно търпеливи фенове на походовите стратегии, които да я играят. Надеждата обаче умира последна…
Автор: Владимир Тодоров