Най-накрая дойде времето, когато ще видим добрите стари викинги в малко по-различна светлина от тази, в която сме свикнали да ги срещаме. Почти навсякъде, където биват споменавани, под тяхното страховито име се разбира “големи, силни и опасни варвари, които постоянно се наливат с алкохол и въртят двуостри брадви”. Northland обаче създава съвсем друга представа за прадедите на скандинавските народи. В тази игра ще видите тези “страшилища” като дребнички, миловидни и едва ли не смехотворни човеченца с бебешки личица, които секат дърва, добиват камъни, строят къщички, работят във ферми и извършват какви ли не други тривиални битови занимания. Northland всъщност е нещо като самостоятелен експанжън на Cultures 2. Някои хора го възприемат като директно продължение (едва ли не трета част), но според мен определено не е така. Ще подкрепя тезата си с няколко доста ясни причини – никакви кой знае какви промени, същият енджин и почти неизменен геймплей. Всеки, който е играл втората част на тази викингска стратегия, ще усети силно чувство на “дежа ву” в момента, в който стартира Northland. Мазният Локи е отново тук! Новата сингълплейър кампания е снабдена с осем нива, към които са добавени и няколко подмисии. Northland сама по себе си е самостоятелно приключение, което продължава историята от Cultures 2: The Gates of Asgard. Злият Мидгард е победен, а мирът по света – възстановен. Три дни и три нощи викингите яли, пили и се веселили (а какво пили? печено пили? :)). Но преди още да изтрезнеят от титаничния запой, нова опасност надвиснала над нашите дребосъци. Злият и мазен бог Локи е централната гад в новите приключения на викингите. Той подлъгва тримата герои от предишната част на играта (Хатчи, Сигурд и Бджами) и ги използва за своите подмолни цели – да отмъсти на Один затова, че го е изгонил от Асгард преди многомного години. Но не си мислете, че Northland е лесна игра. Напротив – тя е крайно усложнена и засукана икономическа стратегия, чиито обучаващи мисии са просто задължителни (с няколко главни “З-та”)! Вярно, че е леко опростена в сравнение със своите предшественици, но това не променя факта, че са нужни доста часове, за да свикнете с нейния геймплей. Но щом това стане факт, ще бъдете готови да се впуснете в доста забавни викингски приключения, да създадете свое градче с щапуркащи из него дребни скандинавски симпатяги и да водите сражения със силите на злото. Как да съградим собствен град? Първо – трябват ни жители. Те обаче, както всички живи твари, си имат и свои нужди. И едно от найважните неща, които ще правите в Northland, е да ги задоволявате. Те ядат, спят, правят секс и общуват помежду си. От последното май никой няма нужда напоследък. 🙂 Когато всички тези фактори са налице, вашите хора ще работят по-усърдно и ще дават по-добри резултати. Всеки човек от града си има характеристики, които можете да променяте. Ако не ви харесва името на някой поданик, това е най-малкият проблем, тъй като с едно кликване можете да го смените. По същия начин може да променяте местоработата, местоживеенето и т.н. Ресурсите в играта въобще не са малко. Ще имате възможност да добивате камъни, дървесина, най-различни видове храна, глина, злато, желязо и други. Интересно е в колко много различни продукти ще можете да превръщате тези ресурси. За да изградите функционираща икономика, ще ви трябва много време. Необходима е и голяма съобразителност Всяка сграда трябва да е поставена на своето място. Например фермата трябва да е в близост до мелницата, която, от своя страна, е желателно да е около пекарнята, която пък задължително трябва да не е много далече от кладенеца и т.н. Всичко е тясно обвързано помежду си, за да работи по оптимален начин. Също така е по-добре къщата на даден човек да е близо до работното му място. След като по някакъв начин успеете да се справите с многото сгради, които трябва да построите, следвайки някакъв специален ред, за да функционира всичко в града ви като гладко смазана машина, ще се наложи да се замислите и за военните действия. Те не са чак толкова усложнени и се провеждат сравнително лесно (поне в сравнение с икономиката на града и нейното развитие). Както и сами можете да се убедите, геймплеят на Northland на практика е абсолютно същият, като този в Cultures 2. Никакви радикални промени, нищо кой знае колко по-различно. Ако не ви се занимава с кампанията, а искате нещо съвсем неангажиращо и обикновено, няма никакъв проблем. За тази цел към играта са включени осем допълнителни свободни солови мисии. Те не спадат към основния сюжет на Northland и могат да бъдат разцъквани just for fun. В интерес на истината, играта е доста шарена (ако мога така да се изразя). Графиката не е най-силната страна, на която са заложили създателите, но това не трябва да е пречка за никого. Northland използва абсолютно същия енджин, който видяхме и в Cultures 2 и поради тази причина визията изглежда малко одъртяла и овехтяла. Това е и основната причина за ниската ми оценка. Но самата ведрост, която Northland излъчва, премахва всички недостатъци. Човечетата са смехотворни и забавни (макар и доста малки). Всичко около тях е изрисувано в един доста свеж и разведряващ стил. Заобикалящата природа, както вече споменах, е малко по-шарена от необходимото, но това се връзва адски добре с непринуденото излъчване на героите. Когато разцъквам на Northland, за пореден път се уверявам, че в никакъв случай не трябва да се отдава твърде голямо значение на графиката на дадена игра. Наистина в първия момент, когато я пуснете, тя може да ви се стори малко грозничка, но с течение на времето ще свикнете и ще я обикнете. Но така или иначе проблемите на Northland не произтичат от нейната графика, а от това, че на практика става дума за Cultures 2 с една нова кампания и няколко изключително дребни подобрения в геймплея. Сама по себе си тя е добро начало за хората, които никога през живота си не са се срещали с тази поредица. Но останалите геймъри ще останат недоволни от малкото нови неща, които им се предлагат.
Автор: Асен Георгиев