Nocturne

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Какво е общото между Resident Evil и Alone in the Dark? И двете игри имат многобройна аудитория, но като че ли дълго време бяха лишени от достойна конкуренция, а и страшните същества в тях не бяха чак толкова страшни. Искаше ми се да видя нещо ново и желанието ми се сбъдна. Става дума за Nocturne. Всъщност не помня кога за последен път попаднах на приключенска игра, която изглежда толкова атрактивно, колкото творението на Terminal Reality.

Ужасът ще ви преследва от закупуването на продукта до крайната цел
– минаването на всички нива. Сигурно не ми вярвате, но ще ви убедя в това. Страхотиите започват от самото инсталиране, нужни са ви поне 500 Mb свободно място на харда, за да можете да качите малка част от файловете, необходими ви за нормален геймплей. Да продължим нататък.

Системните изисквания са умопомрачителни

– нещо от типа на 128 Mb RAM, PIII на скромните 400mhz и 3D-ускорител от съвсем ново поколение. Излишно е да казвам, че ще можете да пуснете играта и в режим на софтуерно рендерериране или на малко по-слаби машини, но ще се лишите от пълния блясък на единственото уникално на тази игра – графиката. Време е да ви запозная с чудото, което получавате след приключването на инсталацията и то само ако сте направили N-тия ъпгрейд на компютъра си.

Историята ви отвежда през 20-те и 30-те години на двадесети век, където поемате ролята на Странника, един от най-реномираните служители на Призрачната Къща. Това е името на мистериозна фирма, която се занимава с конспиративна дейност. Хората тогава не вярвали в свръхестестени същества (да, бе, да – бел. авт.) от сорта на зомбита и вампири, а влиятелните личности на това време се опитвали да запазят нещата такива, каквито са. Затова всеки път, когато в даден регион плъзвали слухове за появата на демони или паранормални събития, Призрачната Къща изпращала свой агент да проучи местността и евентуално да се захване масово изтребление на съществата, които, според вярванията, не би трябвало да съществуват.

Играта е разделена на четири действия (acts), като всяко от тях представлява конкретна и отделна мисия. Първата ви задача е свързана с преследването на могъщ вампир. След това се пренасяте в малко градче на щата Тексас, където тръгвате по петите на възкръснал мъртвец.
Третият епизод отново е свързан с неспокойни покойници, които този път се подвизават в престъпните среди на Чикаго, а в последната, четвърта част, ще помагате на свой пенсиониран колега, чието спокойствие е нарушено от

досадни дяволчета и отвратителни скелети

Не си мислете, че всичко в Nocturne се свежда до механична стрелба по гламави изчадия от зоната на здрача. Неведнъж ще се сблъсквате с посредствени пъзели и коварни капани. Капаните представляват един не добре обмислен елемент. По никакъв начин не можете да предвидите тяхното наличие, а дори да го направите, ще трябва да се осланяте единствено на късмета си, за да оживеете. Но това не е най-неприятната особеност на Nocturne. Преди всичко останало, трябва да свикнете с това, което се вижда на екрана, а именно

преобладаващият мрак и непрогледна сивота

Още при инсталирането ви очаква задължителна програма за калибровка на монитора, но тя е напълно безсмислена, тъй като дори с нейна помощ, трудно ще различите нещо на екрана. Не мога да си обясня защо Terminal Reality са си играли месеци наред да моделират героите и да рисуват великолепните текстури за още по-внушителните местности, след като накрая графиката няма да види бял свят (последното да се приема само буквално).

Като изключим извънредно дразнещият мрак, всичко друго е перфектно изпипано, сенките са с точната форма на героите и следват неравностите на  терена, диалозите са съпътствани от задължителните според мен субтитри, а анимациите са убийствени, дори когато се рендерират в реално време от енджина на играта. Върхът на педантичността е постигнат чрез полюшването на шлифера на Странника и то точно според посоката на вятъра. Ще е много жалко, ако съвсем скоро не видим patch, изсветляващ поне малко чудесната графика. Тук е мястото да вметна, че потребителите с Voodoo ще имат големи неприятности. Повече от желателно е пускането на Nocturne в 32-битов цвят, а излезлите карти на 3DFX не го поддържат. Ако ви излизат само сенки, значи трябва да посетите сайта на играта и да си свалите съответния пач.

По отношение на музиката, създателите са се постарали да се доближат максимално до звученето на класическите филми на ужасите. Няма нищо оригинално относно звуковите ефекти. Наличното е с добро качество, но останах с впечатлението, че нещо липсва и не е направено много по въпроса. При диалозите ще чувате само реч, без да има видимо отваряне на уста или с каквото там разполагат персонажите. Това не ми се понрави, но като се сетих, че анимираните лица автоматично биха вдигнали системните изисквания, взех да не обръщам внимание на този недостатък. Далеч по-дразнещо е непредвидимото движение на камерата, стар проблем при триизмерните игри. Дано сте свикнали с преминаването през стени и показване на сцена под най-неподходящ ъгъл. При стрелбата по противниците вашето участие се свежда до механично помпане на един клавиш, а насочването на мерника става автоматично. Позволява се и ръчно прицелване, но това няма да ви доведе до желаната развръзка:-) Много е неприятно да се окажеш почти пасивен наблюдател на най-интересните и интензивни моменти.

Затруднявам се да дам еднозначно мнение за Nocturne. Ако ви кажа, че продуктът въобще не струва, ще ви излъжа. Има какво да се види, графиката е сензационна, за което говори и фактът, че няколко фирми вече са закупили енджина на играта за разработка на други заглавия. Но, от друга страна, нивата са доста предвидими, пъзелите плоски, а геймплей на прилично ниво в повечето случаи е почти невъзможен при тези абсурдни изисквания. Но едно е сигурно, Nocturne не е лоша игра и определено не заслужава пренебрежение! Ако разполагате с мощен компютър, оборудван поне с Riva TNT2 или Voodoo3, цените качествена графика, не ви е страх от тъмното и обичате да се страхувате, то Nocturne e точно за вас. Аз като че ли ще се задоволя със задълбочения сюжет и по-смислените логически задачи на скромния (откъм лапане на ресурси) Gabriel Knight 3.

Cheats:

По време на игра натиснете F10. В появилото се меню въведете следното:
godgames – God Mode
winblows – всички оръжия

Автор: Иван Георгиев