NGP: Първи поглед

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Пресният анонс на Next Generation Portable разбуни страстите на геймъри и наблюдатели по целия свят и ни накара да си зададем въпроса „Идва ли нова революция при мобилния гейминг?”. Ако отговорът реално все още се крие в бъдещето, едва ли ще е преувеличено да кажем, че Next Generation Portable поставя качествено нов стандарт в същия този гейминг.

Погледнете само следния пример – докато мобилните телефони едва сега правят прехода към двуядрени процесори и със сигурност са ограничени до един GPU чип, NGP просто излиза с едни гърди напред и дава началото на четриядрените конфигурации – четири ARM A9 Cortex CPU-та, които работят едновременно с PowerVR SGX543 MP4+ графичен чип. Звучи сериозно, нали?

Сега прибавете 16:9 OLED екран с резолюция 960х544. По отношение на резолюцията, това е почти същото със стандартната резолюция, на която се представя Alan Wake на XBOX360 и Call of Duty: Black Ops на PS3. Смалете този образ до рамките на 5-инчовия екран и това, което ще видите, напомня твърде много на HD образ от високо качество. Самата резолюция е напълно сравнима с тази на Retina дисплея на iPhone 4, която е съвсем малко по-голяма – 960х640, най-вече поради различните пропорции на екрана. Не забравяйте обаче, че размерът на дисплея е категорично на страната на NGP, защото екранът на джаджата на Apple е едва 3.5 инча, което означава по-висока наситеност на пикселите.

Четириядреният процесор и мощното видео със сигурност са огромно предимство, но как би се трансформирало то в реално геймплей изживяване? По време на прес конференцията си Sony показа Uncharted, която изглеждаше невероятно, а самият Хидео Коджима демонстрира версия на Metal Gear Solid, използваща стандартни PS3 модели и полигони без видима загуба на качество. Накрая мобилното демо на Lost Planet 2, която използва енджина Framework MT, също не отстъпваше по нищо на PS3 и XBOX360 версиите, които сме виждали.

Тим Суийн от Epic Games също се появи, за да свидетелства, че конфигурацията с четири CPU-та е четири пъти по-мощна от сегашните мобилни платформи. Това не са празни думи – iPad, който използва вече морално остарялата PowerVR SGX636, успя да подкара популярната игра на Epic Infinity Blade на 1024х768, докато iPhone 4 се справи още малко по-добре. NGP обаче заплашва да прати и двете платформи на заден план, като се има предвид колко мощна ще бъде новата конзола спрямо двата продукта на Apple.

Всъщност не трябва да се поддаваме на изкушението и да бързаме да провъзгласим NGP за новият крал на графиката. Причината е проста – едно е да се сравнява чистата изходна мощност, а съвсем друго е да се види как изглеждат на практика дузина игри. Но доказателствата за това, че новият звяр на Sony ще се справи с всичко, което му се изпречи на пътя, са неоспорими. В техническо отношение PowerVR SGX543 MP4+ заема средата между оригиналния ХВОХ и Xenos GPU-то, което се намира в сегашния XBOX360. Дори само едно SGX543 ядро работи по много по-ефективен начин, отколкото голяма част от графичните чипове, използвани в сегашното поколение мобилни телефони. Всъщност точно толкова по-ефективно, че същото това едно-единствено ядро може да постигне по-добри показатели от иначе хвалената Tegra 2 на nVidia.

На свой ред, включването на четириядрен ARM Cortex A9 процесор си е чист технически геноцид над устройството, при положение, че повечето мобилни апарати едва сега започват да слагат двуядрени CPU-та. За това обаче си има причина, и то не само една.

Най-напред, ако искате да създадете мобилен еквивалент на HD гейминга, на който се наслаждавате в домашна обстановка, действително се нуждаете не от добър, а от ултрамощен процесор.Коментирайки преди време демото на енджина Unreal за iPhone 3GS, Джош Адамс от Epic Games призна, че техният продукт е силно ограничен от бавната скорост на процесора на телефона. На практика това означава, че мощни геймърски енджини като Unreal се нуждаят от много повече, отколкото скромният едноядрен А8 може да им осигури. В същия ред на мисли, ако сте разработчик, който иска да приспособи някои от най-хитовите PS3 заглавия на портативна конзола, ще ви трябва доста неподправена мощност. Sony просто отговаря на търсенето.

Другата важна причина за тази почти нереално изглеждаща за момента мощност се крие в… забелязахте ли израза „за момента”? Apple възнамерява да ъпгрейдва и обновява своите устройства с iOS периодично, което е лукс, който Sony просто не може да си позволи. Следователно трябва да се мисли в перспектива. Японците се нуждаят от платформа, която ще издържи на техническия прогрес поне 4-5 години. Рецептата е проста – конска доза мощност и съответния софтуерен подход, пригоден за нуждите на една-единствена затворена платформа. Овен това тази стратегия веднъж вече донесе успех на Sony – едва най-новите игри за iOS успяха да достигнат по качество най-добрите заглавия от дебюта на PSP през 2004 г. Следователно, ако NGP бъде натъпкано с мощност при старта си, конзолата има доста добри шансове да издържи на следващата петилетка от надпреварата.

Тук, естествено идва и време за един потенциален проблем – високата мощност означава и жестока консумация на енергия, което ще съкрати значително живота на батерията. Звучи неприятно, особено като имаме предвид, че Nintendo 3DS поне на теория предлага минимум 3 часа в режим на игра. Отговорът вероятно се крие в размера на NGP. Имайте предвид, че то ще бъде доста по-голямо от средния мобилен телефон, което пък значи, че ще има място за по-голяма батерия. Това наистина може да балансира срещу лакомия четириядрен процесор и да превърне обещанието на Sony, че батерията на NGP ще има между 4 и 5 часа живот – точно толкова, колкото и на оригиналното PSP.

Оставяйки настрана техническите характеристики, включването на цели два тъчскрийн дисплея безспорно е голям плюс. Предният екран е нещо стандартно, но вторият, който е разположен отзад, дава възможност за много по-добър контрол при редица игри. Жироскопите и сензорите за движение засилват приликата с Move, докато добавянето на GPS пък дава възможност за използване на NGP и за по-конвенционални софтуерни приложения. Сложете към това поддръжка на 3G и безжичния интернет и получавате сериозна комуникационна платформа.

Всъщност това не е никак учудващо, защото Sony вече обяви, че NGP ще предлага засилени онлайн функции, в центъра на които ще стои LiveArea. Представете си услуга, подобна на XBOX Live, откъдето може да свалите демо версии или да си купите цели игри. А сега си представете и социалната мрежа Facebook, където може за секунди да споделите с десетките си приятели постиженията си на поредната игра. Съберете двете заедно и получавате място, където ще черпите най-новата информация за игрите, предоставяна директно от Sony и другите издатели и ще общувате в реално време с други геймъри. Като цяло LiveArea до голяма степен наподобява на PlayStation Network и със сигурност има потенциала да стане важна част от характеристиките на новата конзола.

Едва ли е учудващ факта, че още от анонса си NGP бе сравняван непрекъснато с 3DS. Всъщност тук няма особено място за дискусии – мини конзолата на Sony е значително по-мощна от продукта на Nintendo. Дори когато игнорираме резолюцията, NGP разполага с два и половина пъти повече пиксели, а демонстрацията на Lost Planet 2 ясно показа, че поддръжката на OpenGL 2.0 ES дава графични възможности, които трудно ще бъдат по силите на 3DS. Sony побърза да обяви още, че си е осигурил партньорството с някои от най-големите гейм издатели по света. Сред споменатите имена бяха Level-5, Marvelous, Square Enix, Namco Bandai, Capybara Games, PopCap, Demiurge, 2K, Warner, Ubisoft и др.

Значи ли това, че Sony NGP е предизвестеният победител за дълго време напред, докато Nintendo 3DS ще се оттегли засрамен в ъгъла? Колкото и да е странно, нека да не избързваме със заключенията. На няколко пъти вече подчертахме, че колкото и да е изкушаваща, суровата мощност на конзолата не представлява нищо друго освен поредица от чипове, запоени заедно. Една гейм платформа е точно толкова добра, колкото са игрите за нея. А както Sony, така и Nintendo отдавна са показали, че знаят как да правят добри заглавия. Затова само бъдещето ще покаже накъде ще се наклонят везните.

Автор: Иво Цеков