Neverwinter Nights

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 29 фев. 2004

Благодарение на двата си експанжъна Neverwinter Nights, едно от най-силните ролеви заглавия, излизало до момента, в голяма степен се промени. При първото продължение, Shadows of Undrentide (SoU), бяха вкарани престижните класове (за тях малко по-късно). B Hordes of the Underdark (HoU) пък броят им бе увеличен и най-важното – таванът на експириънса се вдигна до 40-то ниво, давайки ви възможността да изградите едни наистина комплексни и завършени епични персонажи-полубогове (има много нови епични feats, магии и т.н.). Освен това бяха добавени няколко нови адски силни зверове и врагове. Бе обогатен и едиторът, а съвсем скоро плъпнаха първите модули за групи от 20-то ниво нагоре.

Надявам се, че настоящият стратеджи гайд ще ви спести игрането с всеки един от класовете, докато си намерите най-любимия (което не ви пречи да го направите просто за фън). На начинаещите в жанра и на тези, които предпочитат хак & слаша пред четенето и използват готови персонажи, статията би трябвало да помогне да разберат къде е разликата между warrior/blackguard и cleric/blackguard. А всички останали, които се смятате за достатъчно нагазили в играта, чувствайте се свободни да прегледате текста под лупа, за да намерите всичките му мънички и незначителни грешчици и да ме поругаете в отворено писмо. Или пък мъжки да се изправите срещу някой от героите ми на мултиплейър арена, за да видим кой повече си разбира от персонажчето. 🙂

С какво как и защо в началото?

Ако пускате играта за първи път, изберете воин. Ако ви е за втори – препоръката ми е да се пробвате или като воин, или като паладин. Някъде към петото преиграване можете да се пуснете с магьосница или друид. А ако сте адски печени, поемете пътя на барда. Вариантите за клас са стотици, защото към основните се добавят и престижни, които можете да поемете след определено ниво. Комбинацията от един основен и два престижни класа също е възможна, но не винаги е най-удачната. По принцип всеки един клас си има feat-ове, които получава единствено при достигане на определено ниво в даден клас, докато престижният клас, дори и да върви по пътя на предишния ви, не е “в същото платно на шосето”. Един чародей 5/pale master 10 с общо ниво 15 не може да се опре нито на чист монах 15-то ниво, нито на чист маг. Затова една от перфектно балансираните комбинации за герой е основен клас 20-то и престижен 20-то ниво.

Естествено, има и изключения. Горе-долу комбинацията на герои с новите HotU персонажи е следната: бардовете, маговете и друидите могат да поемат Dragon disciple класа. Той орязва магическите им способности, но ги прави доста по-корави. Дава им допълнителни точки живот и умението Dragon Breath. На по-високите нива то нанася доста сериозни щети на големи групи гадове. Един монах с развит Pale Master клас се превръща в истинска бойна машина, добавяйки към каратистките си умения и възможността да призовава цял набор от немъртви. Dwarven Defender-ът по принцип не орязва много воинските качества и е по-скоро дефанзивен клас, отколкото офанзивен. При мултиплеъйр игра той е идеален за създаването на персонаж, който да стои на предната линия и да понася ударите на живота (и немъртвите), докато останалите зад него ги сразят.

И все пак – ако боят с меч в едната ръка и брадва в другата ви е присърце, май по-сполучлив избор е Weapon Master. Единственият проблем е, че всичките му бонуси са насочени към едно-единствено оръжие, но за сметка на това с него нанася невероятни щети. От останалите престижни класове единствено Black Guard-ът заслужава по-специално умение – това е един от малкото герои, които е хубаво да развивате като епични в допълнителния клас. Основното му преимущество е добавянето на Sneak Attack feat-а – също като крадците. Ако той се намира странично или отзад на враг (който се бори с друг), ще му нанесете невероятни щети, увеличаващи потенциала си на всеки три вдигнати нива.    
  
Кой е най-добрият /силният/ готиният клас?

Няма правилен отговор на този въпрос. Лично на мен адски ми хареса идеята за престижните класове и вдигането на левъл тавана до 40 (не играя на P’n’P-та и това е нещо съвсем ново за мен). Но от друга страна не ги смятам и за най-великото нещо след откриването на нарязания хляб в пликче. Shadow Dancer-ът е готин, ако искате да сте крадец/убиец. Arcane Archer-ът също е интересен избор, особено за Ranger. Той беше и един от първите ми герои в играта, но развитието му е горе-долу линейно. Определно не видях нещо зашеметяващо в Harper Scout-а. За воините и паладините Blackguard класът е доста разумен избор. И някак си ми се струва, че новите престижни класове в HotU са доста по-добре замислени и мощни от тези в SoU, особено – shifter-ът.

Иначе за едно джудже warrior или barbarian Dwarven defender класът си е необходимост, но само за мулти игри, където присъствието на един мощен танк в групата си е почти задължително. Опитах Pale Master/Wizzard и открих, че този престижен клас си е чудесен за един добре развит монах (от 15-то ниво нагоре), но не и за маг. Dragon Desciple-ът пък е доста добър избор за паладин или маг от 20-ти левъл нагоре, който не знае какво да си прави опита. Май няма най-добър клас – всичко си зависи от човека или партито, с което играете. Хубавото е, че почти всеки избор на герой ви предлага доста разнообразен по стил и структура геймплей, както и различни начини за справяне с една и съща ситуация.

Личният ми избор са хората или полуелфите с магически уклон – друиди и магове. Важно е да запомните, че само хората и полуелфите не търпят наказания в опита при развиване на мултикласов персонаж и по този начин напредват по-бързо.

Мултиплеъйр парти

От какво се нуждаете в една балансирана мулти игра? Трябва ви:
a) Крадец
b) Лечител
c) Боец / Meat shield
d) Магьосник

В играта има врати и ключалки, които не могат да се преодолеят. И затова трябва да бъдат насилени. Дори и да няма нищо особено зад тях, за да напредвате в кампанията или някой от модулите, ще се нуждаете от крадец. Но освен с тази му способност и с възможността да открива и обезвредява капани, той няма да ви послужи много в някое меле или при битката с единични силни чудовища. Да не говорим, че повечето врати, ако не изискват специален ключ и не могат да бъдат разбити от воините (някои имат защита от щети +30, което прави атаката срещу тях безсмислена), са податливи на магия. Една огнена топка е достатъчна, за да отключите всичко в нейния радиус. Е, също и да събирате дървените отломки. Призованите същества пък са чудесни за обезвредяване на капани. Така че можете да замените крадеца и с втори магьосник.

Лечителят е най-лесен за осигуряване – нарича се Rest бутон и носи 100% здраве за 20 секунди. Когато екипът ви е оцелял в някоя битка, лечението винаги може да бъде осигурено.

Боецът има две роли:

1) Да поема щетите и ударите на враговете (или още по-добре – да им се измъква).

2) Да убива всякакви неща, които шават.

Остана магът. Ролята му е да:

1) Премахва магически защити.

2) Да убива.

По този начин стигаме до извода, че група от воин, друид shifter и два мага е най-доброто решение за всяка ситуация. Воинът може да се замени от Monk/Pale master заради големия му AC и многото имунизации (срещу щети и типове магии и т.н.), които получава с качването на нива. Другата особеност на мулти игрите е работата в екип. Ако боецът се шляе насам-натам, а враговете бият по маговете, докато те си правят един на друг заклинания за невидимост, няма да постигнете много успехи.

Druid/Shifter

На този клас ще се спра по-подробно най-малкото, защото е адски комплексен и предлага така ценената от мен възможност да биете вразите с техните камъни по глава. За да направите Shifter, ви трябва поне 5-то ниво друид, както и желанието да го загърбите като маг и да го превърнете в боец. Особеността на класа е, че до десето ниво ви дава четири основни типа форми, в които да се преобразите.

Първите са дракончета, боядисани в няколко цвята (черно, зелено, синьо и т.н.). Те се различават по типа на дъха си (огнен, замразяващ, корозивен и т.н.). Следват формите на харпия, минотавър и гаргьойл. Минотавърът е полезен с огромната си сила и могъщата брадва – въпреки че има доста малко броня, той нанася бързо много щети. Гаргьойлът пък не е най-добрият боец, но за сметка на това има голяма издръжливост към физически и магически удари. Идеален срещу група магьосници. И все пак това са форми, които можете да придобиете до 10-то ниво на персонажа. След него чудовищата стават прекалено силни, за да можете да се справите с тях безпроблемно. Greater Wildshape feat-ът пък ви позволява да приемете формата на мантикор, басилиск и драйдър. Всеки си има своите специфични атаки (мантикорът например удря с опашката си), а драйдърът специално е много добър воин.

Прескачаме формите на гущер-воин, тъмен елф и коболд-командос и минаваме към тези на медуза, dire tiger и mind flayer. Тук вече става дума за истински сили. Медузата не е могъщ воин, но за мултиплеъйр игри е безценна, предлагайки колекция от чудесни статуйки, направени от бившите й врагове. Тигърът е най-силния боец от всички форми, а илитидът, макар и кекав, може да изсмуква инициативата от враговете неограничен брой пъти, превръщайки ги в клатещи се за арсенала ви цели.

След тази интродукция във формите

важно е да се отбележат някои неща. Повечето от съществата, в които можете да се преобразите, използват лапите и ноктите си, за да се бият, тоест ударите им се броят като Unarmed strike. Така че дори и едно ниво като монах ще ви е полезно (но не повече от 5). Друго преимущество на монаха е, че част от неговия Armour Class се базира на wisdom бонуса, а за shifter-a това е базовия показател. По този начин “даром” получавате + 10 АС, което не може да се случи с никой друг персонаж.

Също така трябва да зарежете магическите feat-ове на друида и още от самото начало да избирате бойните. Почти всяка от формите си има специална атака(и), които можете да призовете по същия начин, по който правите магия, кликвайки върху противника. Самият Shifter до 20-то ниво е доста балансиран персонаж. С малко повече умение той може да излезе като победител от всяка схватка. И все пак е най-добре да действа в екип.

След като достигне епичен статус, с въпросния герой се случват две неща:
1) Под формата на специални умения можете да избирате нови същества, в които да се преобразите. 2)”Старите” същества се подобряват до епичен статус, получавайки нови и по-мощни оръжия. АС-то на герой shifter, когато е в някоя форма, се базира по малко по-различен начин от този на другите персонажи. Взимат се предвид шлемът, бронята, наметалото и огърлицата, които той носи – пръстените, ботушите и щитовете не влияят.

Епичните форми са следните: Undead/Risen lord, Vampire, Spectre; Outsider/Azer chieftain, Rakshasa, Death Slaad lord; Construct/Stone, Demonflesh, Iron golem; Dragon/Ancient Red, Blue, Green dragon. Няма да се спирам на всяка една поотделно, защото тези същества ги срещате достатъчно често в играта. Всяко от тях е много силно и е перфектно срещу определен тип противници без драконите, които са си натурални кръстоски между микровълнова фурна и месомелачка (т.е. изпичат и накълцват всичко по пътя си).

Всяка една от формите напълно замества характеристиките на героя (освен някои като тази на илитида например, която ги надгражда). Затова ако имате нужда от висок показател сила, интелигентност и т.н., просто приемете нужната форма.

Заедно с получаването на епичен статус, ще можете да избирате и
някои специални умения

характерни само за този клас. Уви, не можете да развиете всички и логично се появява въпросът “Кои са най-добрите?” Факт е, че някои от формите са с натурално висока защита срещу магия. За останалите е Energy Resistance feat-ът, който ви дава 100% издръжливост срещу определен тип заклинания. Най-добре е срещу sonic, тъй като wirmling-ът е защитен на 100% от елемнатални атаки (земя, огън, отрова, вода).
Epic Toughness е задължително умение. Всяка точка, прибавена към него, вдига живота ви с 20 единици.

Умението Great Wisdom ви дава +1 точка wisdom. То ще ви потрябва няколко пъти, за да можете да приемете някоя от наистина силните форми (Dragon shape изисква 30 wisdоm например). Feat-овете са наистина адски много, но тези са най-важните/задължителните. Останалите развивайте по свое усмотрение в зависимст от типа персонаж и игра, които предпочитате (дали сам ще се навирате в мелето или ще помагате на останалите в мултиплеъйр партито).

Избор на персонаж за shifter/най-добра форма

Практически всеки персонаж може да се развие до shifter, но съвсем друг е въпросът доколко ще е добър. Важeн е и също така изборът на расата. Най-подходящ е човек или полуелф с клас друид/монах/варварин (едно ниво, заради умението Barbarian rage)/shifter. Друга особеност е броят на атаките. Т.е. те не зависят от формата, а от нивото на персонажа. Въпреки че медузата нася три удара на рунд, ако пероснажът ви може да нанася само два, то и медузата, в която се е преобразил, ще удря своя опонент два пъти.

Общи съвети за играта

Още от самото начало трябва да сте наясно с какъв герой ще играете и да гоните изискванията, необходими за смяна на класа с престижен. За разлика от Diablo, тук персонажите са доста по-важни от броя уникални предмети, които сте намерили. Начинът на игра не се определя от това дали сте с +10 меч, което не ви пречи да потърсите някое наистина добро оръжие. За воините това са мечове с допълнителни щети и крадящи здравето на противника. За стрелците – оръжия, които не изискват амуниции (официално има два лъка, арбалет и прашка, но от Bioware обещават да добавят още със следващия пач). И на последно място – craft-ът на оръжия. В случая става дума само и единствено за козметични промени по инвентара ви, затова сами си преценете дали си струва да слагате точки умение в тази графа.

Автор: Георги Панайотов