Need For Speed: Pro Street е последната игра от поредицата Need For Speed. Дълго очаквана, тя бе приета доста нееднозначно от феновете – сбъдна мечтите за това как трябва да изглежда един рейсър на едни и разби на парчета представата за виртуално забавление на други. Все пак играта е най-малкото добра, а мултиплейър режимът успява да компенсира някои недомислици в сингъла.
Играта понесе най-много критики от традиционалистите, които не харесват някой да се бъзика с любимите им концепции и да променят навиците им. А NFS: Pro Street ги принуди да направят точно това. Последната част от серията е с една идея по-аркадна от Most Wanted и Carbon, в нея вече няма ченгета и определено си личи конзолното влияние на заглавия като Gran Turismo.
В играта отсъстват и сравнително добрите сюжети от предишните части – просто трябва да победите състезателя Ryo и да станете цар на пистата. По-надолу ще откриете с какво можете да се сблъскате по пътя…
Най-основната промяна е, че физиката и геймплеят на Pro Street са променени така, че да са по-близо до реалността. Нитрото вече не е достъпно за цялото състезание, а само за няколко шота, което превръща всяко натискане на бутона за активирането му в точно преценен стратегически ход. Damage системата е в пъти по-реалистична в сравнение с драскотините по боята от първите части. Можете лесно да смачкате возилото си, а това автоматично прекратява състезанието.
Когато си правите нов профил, можете да изберете три нива: Casual, Racer и King. Casual е перфектно за начинаещи в серията и в жанра – компютърът ви дава съвети през цялата игра и по време на състезанията, включително къде и как да завиете. Racer е нормалното ниво на трудност, а допълнителната помощ се свежда до набиване на спирачки на трудните завои. King е истинската работа, и тук си личи кой е про и кой не е. Това е майсторското ниво, в което можете да почувствате суровата мощ на возилото без асистенция и максимално реалистичното поведение на автомобилите.
Променени са и опциите за тунинг по колите. Запомнете, че всяка една промяна (без винилите) по шасито се отразява на Downforce Grip и Top Speed параметрите й. Най-силно влияние оказват предният капак (Hoods), целият бодикит (Bodykits) и спойлерът (Spoilers).
Употреба на Нитро
Нитрото в много случаи може да бъде разликата между победа и загуба. Правилният момент за неговата употреба зависи адски много от типа състезание и кола. Не можете да сбъркате, ако използвате няколко шота преди всеки чекпойнт в Top Speed Run, за да дръпнете пред конкуренцията, но в останалите състезания не е толкова лесно.
В общи линии нитрото означава допълнителна скорост или по-рязко набиране. Колата ви може да е тунингована за максимална бързина или ускорение. И в двата случая първите няколко хиляди оборота при смяна на скоростите (0-4000) се завъртат бързо, особено ако имате турбо система. За това е добре да се възползвате от нитрото за бързо достигане на максималната за дадена предавка скорост, за да преминете в следващата. Можете да го използвате и за бързо ускорение след рязка загуба на скорост (тежък завой, удар), но при смяната на скоростите се губи доста енергия, която не е особено рационална идея да компенсирате с нитро от гледна точка на коефициент ресурс/резултат.
Също така при атака, ако колата ви е тунингована за максимална скорост, нитрото е най-често единственият начин да я вдигнете. Жизненоважно е за европейските и японските коли, но не толкова за американските. Има един малък трик – в момента, в който цъкнете нитрото, колата се понася напред – това е чудесен начин за овладяване на мускулните автомобили – просто насочете носа в желаната от вас посока, докато задницата на колата се опитва да ви задмине в скоростната лента. Жертвайте един шот – автомобилът ще се понесе право напред, стабилизирайки управлението си и излизайки от завършващо с катастрофа лашкане по цялото платно.
Режими на игра
Много от познатите състезателни режими в Pro Street са променени, освен това са добавени и няколко нови. Ето пълния списък на различните гонки и техните особености.
Grip Racing – нормално състезание, в което заедно със седем опонента се стремите към първото място. Не се налагат ограничения за колите, така че можете да използвате произволен автомобил. Победата отива в ръцете на първия, прекосил финиша.
Sector Shootout – уникално предизвикателство, в което пистата е разделена на 4 части чрез чекпойнтове. Ако успеете да доминирате във всички сектори, ще получите бонус точки. Този с най-много на финала – печели.
Time Attack – Всеки се стреми да реализира най-добро време на пистата. В течение на максимум 3 обиколки трябва да преминете пистата за по-малко време от опонентите си.
1/4 Mile Drag и 1/2 Mile Drag – типични драг режими, различаващи се само в разстоянието, което трябва да покриете. Състезавате се с още 7 ентусиаста, но поради липсата на трафик и факта, че пистите са затворени, това са едни от най-лесните състезания.. стига да сте избрали подходящата кола.
Wheelie Competition – Забавно ново състезание, подобно на 1/4 Mile Drag, но вместо да гоните скорост и време, трябва да направите най-дългото Wheelie (каране на 2 гуми) по време на състезанието. Колкото е по-дълго, толкова е по-висок шансът ви за победа.
Drift – Дрифтът се завръща! Ще се състезавате едновременно с останалите, но не и на една и съща писта. Физиката на играта е силно променена в сравнение с Carbon и Underground, така че ще трябва да се учите как да дрифтвате наново.
Speed Challenge – Подобно на Top Speed Run. Но в случая няма да гоните максимална скорост, а ще трябва да се опитате да не изпускате колата си от контрол нито веднъж. Първият, минал финиша, печели.
Top Speed Run – В последните две игри от серията този тип състезания се подвизаваше под името Speedtrap. На определени точки трябва да натиснете колата до максимум, но дори и да сте събрали най-висока обща скорост, пак можете да изгубите, ако не финиширате пръв.
Докато се състезавате, ще можете да натрупате бонус точки, изпълнявайки определени за всеки режим условия. В Sector Shootout доминацията на всички сектори ще ви донесе 500 точки. В Дрифт ще получите 100, 250 и 200 точки, ако направите: Nitrous Drift, Long Drift или Stayed On Track (възвръщане на контрол над колата след кофти завой).
Общи съвети
Едно е да си добър шофьор, друго е да си добър геймшофьор. Всяка игра има определена механика, която рядко се припокрива с реалността. Научаването й изисква малко време, но в крайна сметка води до успех. Ето няколко общи съвета за цялата игра:
Използвайте коли с AWD (All-Wheel Drive – всички гуми са задвижващи) или FWD (Front-Wheel Drive – предна предавка) за Grip състезанията – справят се по-добре от останалите. За сметка на това RWD (Rear-Wheel Drive – задна предавка) машините са перфектни за рейс механиките в Drift и Drag състезанията (абсурд е да се направи добър дрифт с Subaru Impreza например).
В Drag състезанията винаги се стремете да правите перфектна смяна на скоростите (perfect shift), можете да наваксате ранната или късна смяна с Нитро, но то ви е нужно за финалния спринт. Освен това кофти смяната на предавките убива адски много скорост.
Можете да направите wheelie с всяка кола от категориите Muscle и Tuner, но първите са най-добри в тази си роля. Просто ви трябват добри ъпгрейди (3-то или 4-то ниво). За да тествате настройките на колата си, стартирайте произволен drag (1/4 Mile например). Изстреляйте се от старта с перфектни смени на скоростите и нитро. Внимавайте и с аеродинамичността на колата си – голямо количество генериран от добавените части downforce може да ви попречи.
Винаги подгрявайте гумите си в Drag. Колкото по-добро сцепление получите, толкова по-добър старт ще имате, а да сте първи на колоната, често е разковничето на успеха. Въпреки че мен ме изнерви как ЕА са вградили този гейм елемент, като почти задължителната част от всяко състезание, само и само да се изфукат с графиката на пилящите гума гуми.
Ако почувствате нужда от кеш, продайте най-лошата кола в гаража си или преиграйте някое от вече минатите състезания. Използвайте кинтите си за Performance части вместо за визуални – да, те карат колата ви да изглежда “ЯКУ!!1!”, но нямат голямо отношение към резултатите ви.
Финалната битка – Showdown King Challenge – Tokyo Dockyard
Последното предизвикателство в Токио и в играта. Ако спечелите всички състезания в него, ще бъдете короновани за новия Showdown King и титлата “Street King” ще бъде ваша! Тук са най-добрите майстори във всеки тип състезания, а като коли ви препоръчвам (бележка – това е личен избор, съгласуван с личните ми предпочитания и за мен свърши работа):
– 2006 Chevrolet Corvette Z06 за Grip и Time Attack състезанията.
– 1970 Plymouth Hemi Cuda за Sector Shootout гонките.
Mazda RX-7 за Drift (естествено – няма друга кола с нейните показатели, освен може би Тoyota Corolla AE86 Trueno) – А на истинските майстори препоръчвам да пробват 2005 Pontiac GTO в дрифтовете.
Колите
В РС версията на Pro Street има официално 59 коли (и 6 скрити, които се отключват само с чийт за сега). Това е пълният списък (виж таблицата). Можете да запазите до 20 возила в гаража си за 1 акаунт, а за всяка кола можете да създадете до 3 схеми (blueprint) за различни настройки и визия. Когато тунинговате машината си, имайте предвид, че Lateral Downforce оказва влияние на Grip състезанията, давайки допълнителна стабилност за сметка на максималната скорост и ускорението, които пък са жизненоважни за Drag гонките. Също така чистите конски сили (BHP) не означават по-мощна кола – вместо това се стремете към повече Torque.
Щетите
След дълги оплаквания, че колите в NFS игрите само се надраскват, дори след брутални катастрофи, ЕА въведе нова damage система в Pro Street. Колата е разделена на 8 сектора, които могат да бъдат повредени: Това са предната и задната броня, капакът, багажникът и шасито (отпред, отзад, ляво и дясно). Всяка част може да получи щети по 4-степенна скала – Clean Damage, Light Damage, Heavy Damage и Totaled!. Първото ниво е без повреди и ако го запазите до края на гонката, ще получите бонус точки. Второто ниво е за драскотини и изкривени брони, не оказва особено влияние на поведението на колата на пътя. Блъснете се челно в стена с 150 км/ч и ще получите Heavy Damage – колата става доста по-трудна за управление, драстично намалява максималната й скорост и ускорението. Надписът Totaled! означава, че сте до тук в даден рейс.
Отборите и техните лидери
В течение на играта ще се сблъскате с няколко типа опоненти, от различни отбори. Въпреки че с всеки следващ рейс техните умения нарастват, те са специализирани в определени области и състезания:
Rogue Speed – Drag гонки
G-Effect – Grip гонки
Nitrocide – Пазете се от тях в Speed
Noisebomb – Най-добрите дрифтаджии
React Team Sessions – Добри във всичко
Battle Machine Org – Добри във всичко
Super Promotion – Добри във всичко
Шефчетата
Шофьор: Ray Krieger Отбор: G-Effect
Кола: 2008 BMW M3 E92
Първият Цар на пътя, с който е добре да се сблъскате. Колата му освен уникалния винил “Grip Runner” е изключително добре балансирана.
Шофьор: Karol Monroe Отбор: Rogue Speed
Кола: 2006 Ford Mustang GT
Най-добрият Drag състезател в играта. Мацката кара могъщ Мустанг и взема 1/4 драг пистите за 8 секунди. От друга страна, Драг състезанията са лесни и само изборът на кофти кола може да ви попречи да победите.
Шофьор: Nate Denver Отбор: Nitrocide
Кола: 1965 Pontiac GTO
Nate е най-добрият Speed Challenges шофьор в играта и намигане към феновете на поредицата. Трябва ви бърза американска кола, за да се справите с него. Има малък проблем в ИИ-то му, пречещо му да използва Нитро шотовете си в най-подходящия момент – използвайте го.
Шофьор: Aki Kimura Отбор: Noisebomb
Кола: Mazda RX-7
Японката в играта (виж текста за мацките в гейминга от по-миналия брой, за да разбереш защо имаме такъв фетиш към азиатките). Колата й Mazda RX-7 е най-добрата за дрифтове и победата над Аки се оказа един от най-големите препъни камъни в превъртането на Pro Street.
Автор: Георги Панайотов