Както всяка есен, и през тази EA Sports е приготвила актуалните версии на своите спортни поредици. След появата на FIFA 2003 и NHL 2003 време е и за новото издание на баскетболния симулатор NBA Live. Отново играчът получава свежа порция американски баскетбол, гарниран със зрелищни забивки и яростни сблъсъци под коша.
За жалост в момента NBA Live не може да се похвали с касовостта на игри като FIFA или Madden (симулатора на американски футбол на EA Sports). Поради една или друга причина Electronic Arts не влагат толкова усилия в своите баскетболни творения. Дори през годините появата на следващия NBA Live не е фиксирана, както е случаят с FIFA да кажем (задължително през октомври или ноември). Например NBA 2001 официално влезе в продажба едва в началото на 2001-ва година. Ролята на Пепеляшка за баскетболния симулатор е лесно обяснима с кризата, в която се намира този спорт отвъд океана. От една страна са спортните причини – пълното надмощие на “езерняците” от Лос Анджелис, липсата на звезда от ранга на Майкъл Джордан и спадът на атрактивността в този спорт. Подобно на футбола, основните аргументи за победа тук вече също се наричат тактика и защита. Те доведоха до естествен отлив на интерес. Дори преди началото на актуалния сезон много от отборите не успяха да се справят с предварителната продажба на членски карти за запазените места. Само по себе си това едва ли е проблем, но е факт, че за първи път от много години насам част от хората просто не искат да гледат баскетбол. От друга страна, баскетболните играчи са сред спортистите с най-високи доходи и купищата долари, които се изливат в банковите им сметки, ги карат преди всичко да не закъсняват за среща с борсовия си посредник, отколкото да инвестират усилия в тренировъчната зала и да се мотивират за нови и нови победи.
Кризата в спорта не означава криза в игрите, естествено. EA Sports доказват това ежегодно. Факт е, че истинският спор за баскетболната корона обаче се води на конзолния ринг, където версията за PS2 на NBA Live се сражава с още няколко сериозни конкурента. Причината за подобно развитие – в САЩ 30 процента от домакинствата, отговарящо грубо на 100 милиона човека, притежават някаква форма на конзола. Тъй като баскетболът е американски спорт, естествено е да се търси акцент именно в този сектор. PC-версията на NBA Live 2003 обаче няма равна по качество и е истинска емоция, най-вече заради липсата на достоен съперник.
Компютърният баскетбол е
уникална смесица между шоу, атрактивни забивки и известна доза реализъм
NBA Live 2003 успява да се справи с трудната задача хем да запази автентичността на спорта, хем да те накара да крещиш от кеф при поредния ефектен кош на Кобе Брайънт, направляван от чевръстите ти пръсти.
Технологията motion capturing се превърна в стандарт за пресъздаване движенията на персонажите в компютърна игра. В актуалната ревизия на баскетболната поредица за “нелеката” задача да се върти, подава, скача, забива, стреля от линията за три точки, дриблира с майсторски хъс или просто да крещи срещу френетичната тълпа в израз на задоволство е избран бледоликият Джейсън Кид, днес играч на Ню Джърси Нетс. Кид е един от малкото хора със светла кожа, които успяват да се справят с желязната конкуренция на свръхтоварните и природно върлинести афроамериканци. През миналата година неговият отбор достигна финала на NBA, където отстъпи на Шак Атак и неговия Лейкърс.
Първото нещо, което трябва да знаете за NBA Live 2003 обаче, е хардуерният му глад. Ако не разполагате с достатъчно мощен графичен ускорител, с мъка ще успеете да подкарате играта на резолюция, по-висока от 800х600 точки и 16-битов цвят. А наистина има какво да се види – залите, в които ще играете срещите, са пресъздадени като на живо. Куфеещата публика скача на крака при ефектно отиграване на любимия й отбор, а играчите изглеждат като истински и се движат 100-процента хуманоидно. И така, в един по-напреднал стадий от мача, 30 секунди преди финалната сирена вече не можете да различите компютърно генерираното тяло от човешкото.
Видовете игра
от които можете да избирате, не са се променили значително от създаването на поредицата. Можете да изиграете както редовен сезон, включващ 80 срещи, така и само серия от директни елиминации и да достигнете до заветната купа. Ако все още не сте съвсем сигурен в себе си, можете да потренирате с произволен играч и да помятате в залата. Предвиден е и модус “франчайз”, при който поемате даден отбор, управлявайки го с играчи, които сами си избирате, а не с тези, които според официалната статистика са включени в неговия състав.
Може би най-интересният вид игра обаче (моят личен фаворит) е сблъсъкът “един на един”. Това е класическото 21, пресъздадено по чудесен начин от EA Sports. След като изберете своя човек, впускате се в двубой с противника си и можете да изпробвате своите способности за борба под коша, за стрелба от разстояние или за ефектно забиване.
В NBA Live 2003 ще можете да изпитате мениджърските си умения като продавате, заменяте или купувате играчи от други отбори. Естествено, тази форма на спортен мениджър е максимално опростена и не може да се сравнява с дълбочината на геймплея в игри като Championship Manager например (въпреки различния спорт, за който става въпрос в нея). Все пак тук акцентът пада върху забавлението и бързия екшън.
EA Sports заслужават комплимент и за чудесната работа на своя маркетингов отдел. Играчите са със своите истински имена и като добавка дори приличат на себе си. Актуалните данни са за сезона 2001/2002 година. Освен със състезателите от днешните отбори ще имате възможност да поиграете и с най-добрите имена от 90-те, 80-те, 70-те, 60-те дори и от 50-те години. Така получавате шанс най-сетне да дадете дългоочаквания отговор на въпроса кой е по-добър – Меджик Джонсън или Лари Бърд, да премерите сили с Майкъл Джордан или Грант Хил, да разберете защо Уилт Чембърлейн е легенда.
Управлението
в NBA Live 2003 първоначално сигурно ще ви се стори сложничко. Неприятен факт е, че играта е пригодена за по-лесно джиткане със специален джойстик на Electronic Arts, като поддържа уникална възможност за вибриране – в случая авторите явно имали предвид потръпващия ринг между пръстите ви, когато размажете топката “Spalding” в противниковия кош. След известен период на свикване ще откриете и основният елемент на тази игра – защитата. Подобренията в сравнение с предшественика й са именно в тази насока. Усъвършенствана е системата за борби и блокиране, играта тяло в тяло и възможностите за движение по игрището.
В атака пък всеки играч разполага със свой собствен стил за дрибъл, подаване и стрелба. Така Реджи Милър предпочита да поднесе топката, вместо да я размаже в коша, докато Скоти Пипън умее еднакво добре както да се завърти и да вкара, обърнат с гръб, така и да разбие таблото под еуфоричните възгласи на публиката.
Като казахме публика, звуковото оформление в NBA Live 2003 силно напомня за атмосфера в истинска баскетболна зала. Играта разполага и със собствен саундтрак, като стилът на музиката е актуалното черно звучене на американски рап а ла Dr. Dre, Snoop Dog, Monica и т.н. И докато музиката е достатъчно силен подбор на американски хип-хоп звезди, качеството на останалите звукови ефекти оставя недотам добри впечатления. При тях просто липсва разнообразие. В един момент някак дотяга постоянното подвикване на тренера от скамейката, който крещи “Block” или нещо в този дух.
В крайна сметка важното е, че на NBA Live 2003 се играе леко и приятно. Настройките за трудност гарантират максимално удоволствие както на новака в този спорт, така и запаления баскетболен фен. В този смисъл единственият по-сериозен проблем, който забелязах от време на време, бяха недотам адекватните реакции на гейм енджина при струпването на повече от трима играчи под коша. Въпреки това горещо препоръчвам на всички да отделят поне няколко часа от свободното си време за борба под коша. Или казано с други думи:
I love this game!
Автор: Александър Бойчев