Почти бях забравила какво е усещането от допира с книгите… по цял ден седях пред монитора… Ммм… Не.
Почти бях забравила какво е усещането от допира с книгите… неописуемо, магическо безвремие. Сякаш не докосваш нищо. Но не защото тях ги няма. Защото ти самият избледняваш, ставаш лек като прашинка, попадаш в играта на вятъра, изчезваш. Изчезваш, за да се материализира едно ново Аз някъде из дебрите на историята. В някоя от епохите – епохите, белязани от величието на D’ ni…
Новият expansion pack към Uru: Ages Beyond Myst (ABM) – втори (след To D’ ni) ви предлага по-задълбочен поглед върху историята, която поредицата разглежда досега. Myst Uru: The Path Of The Shell (POTS) стартира на практика както и Ages Beyond Myst. POTS е последователно логично продължение на историята, затова и достъпът до новите епохи, които предлага, е възможен чрез вече познатата ви (може би) от оригинала Relto (нашата лична епоха, откъдето по принцип получаваме достъп до другите). Достъпът до тези нови епохи е визуализиран под формата на различни книги, които можете да намерите, подредени според това към коя част на играта принадлежат (книгите, свързани с епохи към POTS, са в най-десния край).
В POTS посещавате пет епохи – Ahnonay, Rolep, K’veer, Er’cana, Myst. Чрез тях е проследено
продължението на историята
Наблюдателят е дете, родено между епохите, което има способността да вижда миналото, настоящето и бъдещето. През 4500 пише „Думи” – великата книга. В нея е предсказан краят на цивилизацията D’ ni и началото на хаоса.
При раждането си Наблюдателят се взира в звездата Ces и тя засиява така ярко, че отнема зрението на детето. Създателят му проговаря. Нарежда му да наблюдава и да чака. Да наблюдава дървото, което умира заедно с D’ni и да чака знаците. И Наблюдателят чака години наред. Като награда за търпението му Създателят изпраща вятър, който му връща зрението, и Наблюдателят вижда знаците. Само Помагащият-да-израсне обаче може да накара дървото-символ на D’ni, отново да разцъфне и доброто да се възроди.
Kadish се провъзгласява за Помагащия-да-порасне и започва да изпълнява описаните от Наблюдателя сцени, които трябва да изпълни очакваният от всички избраник. Но той е обсебен от идеята, че ще донесе истината и ще възкреси дървото и всичко, което прави, е продиктувано от мания за величие. Умира, без да възкреси дървото.
Сега надеждата, че дървото ще се съживи, е заключена в оставените от Yeesha, дъщеря на Atrus, съобщения, които имат за цел да намерят Помагащия-да-порасне.
След възможно най-краткото пресъздаване на историята е време да отделим място и на
Петте епохи:
Ahnonay – Жизнерадостно розов остров с малки щъкащи рачета-осмокрачета, големи пухкави розови облаци, кристално чиста вода и разцъфнали градини. Поне на пръв поглед. След решаване на невероятно интригуващ и оригинален пъзел, откривате истината, която се крие зад сладникавата хармония. Едно от творенията на Kadish… Някога чудили ли сте се какво се крие зад хоризонта?
Ще имате възможността да видите Ahnonay в няколко различни светлини. Оттук Kadish осъществява пътуването във времето. Ще видите други версии на подобния на пръстен остров, където всичко е различно. Земята е суха, покрита с прах и разкъсвана от кристали, прораснали като магически дървета. При допир те се разпадат на милиони малки лъскави частици и бързо изчезват в безкрайната мъгла, погълнала острова. Ще видите острова и малък и незначителен сред множество блещукащи звезди, по-близки до него от всякога. Но най-важното, което ще видите, ви предстои. Открийте тайната на острова, тайната на Kadish…
Rolep – Намира се в пещерата на D’ni. В миналото в нея са се срещали последователите на Наблюдателя. Единственият начин да се стигне дотук е чрез магическите книги. Rolep крие пъзел, оставен от Kadish, но най-ценната му загадка е дървото.
K’veer – Един от островите на D’ni. Играчът има достъп до стая, в която Atrus е спасен от гибел от Странника. В миналото стаята е била притежание на богато семейство, преминала в ръцете на Gehn – баща на Atrus, след настъпването на хаоса..
Er’cana – Тук са построени огромна жътварска машина и железница. Всичко е създадено, за да улесни транспортирането на материали до другите места. Това е един каньон. Тук всичко е покрито с пясък. И все пак местността е осеяна със забележителни редки растения…
Myst – Островът Myst е родният дом на Atrus, жена му Catherine, и синовете им – Sirrus и Achenar. Сега тук всичко е запустяло и изоставено…
Лично за мен това, че играта продължава историята и предлага наистина запомнящи се пъзели, е най-важното в оценката ми за нея и това, според мен, е нещото, което не бива да ви позволява да я пропуснете. И все пак има и някои други интересни подробности, които са
нововъведения
в Тhe Path of the Shell. Вече можете да плувате. За съжаление движенията на краката при плуване са анимирани доста нереалистично. Затова пък имате два начина на плуване – единият е по-бърз (при натискане на двата бутона на мишката- команда run, когато сте на сухо). Сега също така можете да закачате гадинките, с които се срещате (например на моя любим остров Ahnonay можете да гоните раците към водата и да ги принуждавате панически да се гмуркат). Лично за мен най- изненадващата опция е, че имате възможност да променяте гардероба на героя си при по-голямо разнообразие от преди – да си избирате възрастта му, неговия външен вид и дори пола му. При това тези промени са възможни и по средата на приключението. Има един гардероб, където можете да се преобличате. Нестандартното е, че явно някъде между дрехите се е сгушил и някакъв хирург, готов на всичко – дори на операция за смяна на пола…
И все пак, ако стоите настрана от гардеробите, всичко ще е наред. А пък ако прибегнете до някоя и друга телесна промяна… е, какво пък – в свободна страна живеем. Важното е да се забавлявате и Тhe Path of the Shell ви гарантира това.
Автор: Лили Стоилова