Замисляли ли сте се откъде тръгва историята на триизмерните екшъни? Повечето геймъри свързват възхода на този тип игри с митичния Doom и неговия създател Джон Ромеро, който и в момента продължава да се поти над набедената за хитова игра Daikatana. Малко хора обаче си спомнят, че прародителят на всички пространствени екшъни всъщност е съвсем друг. Той отново е продукт на легендарната фирма Id Software и се нарича Wolfenstein 3D. В него диверсантът Би Джей Блазкович беше изпратен с гол в ръката нож в тила на фашистката армия и трябваше да направи на пух и прах плановете на Хитлер&Ko да завладеят света. Тук за първи път производител на компютърни игри използва перспективата през погледа на героя.
Сигурно вече се питате какво общо има всичко това с новата игра Mortyr. Условно казано, този нов триизмерен екшън може да се приеме за продължение на Wolfenstein 3D. Всъщност това е третата игра от този тип, където главният герой е принуден да се бори с войските на Третия Райх. Да си призная честно, доста отдавна чакам това да се случи. Надявах се обаче производителят отново да е компанията Id Software, която е всепризнат корифей в сферата на пространствените патаклами. За жалост, трябваше да се задоволя с продукта на неизвестната полска фирма Mirage, която си поставя амбициозната цел да създаде Wolfenstein на новото време.
Колкото и тъжно да звучи обаче, геймърската индустрия изглежда става все по-консервативна и по-консервативна. Навремето Wolfenstein 3D се смяташе за малко скандална игра и дори беше забранена в Германия, където всяко споменаване на нещо, свързано с нацистката проблематика, се смяташе за абсолютно табу. Въпреки това обаче играта имаше небивал касов успех по целия свят. Проблемите на Wolfenstein обаче са нищо в сравнение с патилата, които преживява нейният правнук Mortyr. Този триизмерен екшън е на път да разтърси из основи пуританска Америка макар и напълно незаслужено.
В началото на лятото играта изненадващо остана без фирма-разпространител. Interactive Magic, които се бяха нагърбили с продажбите, зарязаха производителите от полската фирма Mirage буквално в разгара на рекламната кампания. Оказа се, че повечето продавачи отказват да се нагърбят с разпространението на играта. Първоначалното обяснение беше, че опаковката, който е аранжирана със стилизиран пречупен кръст, пропагандира фашистката идеология. Следващата причина за отказа беше “агресивното” й съдържание. По-нататък фирмите отбиваха предложенията за продажба на Mortyr под предлог, че тя попада в много пренаситена категория.
Всички тези обвинения са абсолютно безпочвени, но фактът си е факт – Mortyr трябваше да е на пазара още през май, но вместо това остана без фирма-разпространител. Има твърде голяма вероятност играта да се окаже жертва на американската цензура. След развода с Interactive Magic производителите са се захванали с никому неизвестната фирма Crowin Software Studios, която дори и да се нагърби с тази задача, надали ще успее да й осигури приемлив пазарен успех. А всъщност играта е по-скоро антифашистка, появява се в момент, когато пазарът на триизмерни екшъни не е твърде пренаселен и е направо безобидна по отношение на насилието в сравнение да кажем с Blood 2, Kingpin или пък дори SiN. Въпреки това невинната провокация на Mortyr със стилизираните пречупени кръстове вероятно ще я хвърли право в безмилостните нокти на закоравелите моралисти. Всъщност е доста тъпо да се каже, че именно поляците, които най-много са патили от безчинствата на Третия Райх, ще тръгнат да пропагандират нацистка идеология.
А иначе сценарият на играта е доста любопитен. Той е нещо средно между сюжета на “Завръщане в бъдещето” и “Фатерланд”. Годината е 2093. Попадате в едно мрачно бъдеще, където фашистка Германия е успяла да спечели Втората световна война и да наложи на останалите държави своя Нов световен ред. Изведнъж обаче серия унищожителни природни катаклизми връхлита Земята. Всичко изглежда така, сякаш краят на света е съвсем близо.
В този момент на сцената се появява прогресивно мислещият генерал Юрген Мортир. Той е офицерът, отговорен за всички проекти на германската армия, която засягат високотехнологичните оръжия. В хода на изследванията си той открива неопровержими доказателства, че природните бедствия са предизвикани от фашистки експерименти с пътуване във времето. Оказва се, че нацистите са спечелили Втората световна война именно благодарение на тази технология. Юрген Мортир се натъква на поверителна информация, че Гестапо разполага с работеща машина на времето в едно от своите секретни подземия.
Потресен от своето откритие, генералът решава да обърне гръб на фашистката кауза и на всяка цена да спаси света. Той изпраща своя син Себастиан обратно в 1944 година със задачата да спре проекта за машина на времето, дори това да промени хода на световната история. Оттук започва и вашето приключение. Въоръжен със командоски нож, младият Себастиан Мортир трябва да открие начин да се пребори с легионите на Третия Райх и в последствие да предотврати задаващия се всемирен катаклизъм.
Всъщност играта е разделена на две части – в миналото и в бъдещето. Първата половина на Mortyr представлява осъвременен вариант на класическия Wolfenstein 3D. Героят е принуден да се сражава с обикновени фашистки войници, безмилостни командоси от SS, щурмбандфюрери и дори с нацистки танкове. Арсеналът му е тематично подбран по каноните на Втората световна война. Освен есесовската командоска кама Себастиан Мортир може да се въоръжи и с типичния фашистки пистолет Люгер Парабелум, карабина Маузер (с изключително досадно ръчно презареждане), шмайзер MP-40, картечница MG-42. Разрушителният арсенал на вашия герой се състои от противотанков юмрук (Panzerfaust) и ръчни гранати М-24 в стил Митко Бомбата от “На всеки километър” (ако си спомняте този фундаментален соцекшън). Създателите на Mortyr са подготвили и специална изненада за поклонниците на Quake, които са свикнали да обсипват врага с ракети, докато подскачат насам-натам. Нали си представяте какво би станало в реалния живот, ако някой се опита да стреля с гранатомет, когато се намира във въздуха…
Докато броди из мрачните укрепления на фашистката армия, Себастиан Мортир трябва да открие и събере на едно място всички чаркове, които са необходими за пътуване във времето. Това обаче е само половината от мисията на вашия герой. След като подкарва нацистката машина на времето той се връща ? в далечното бъдеще, където последователите на Адолф Хитлер продължават да се борят за световно господство, но с далеч по-модерни средства. Себастиан Мортир е принуден да се преквалифицира във футуристичен командос, който трябва да се сражава с армия от кибернетично модифицирани неонацисти и техните механични бойни машини. Героят е принуден да зареже почти цялото си архаично въоръжение и да го замени с лазерни пистолети, високоскоростни реактивни оръдия, плазмени пушки, огнемети и устройства за мозъчен контрол. От старовремския арсенал нашият човек може да разчита само на своя пистолет Люгер и пушка Маузер. Боеприпасите за тези оръжия обаче са твърде ограничени и вероятно ще ви стигнат само докато се преборите за първото си супермодерно пушкало…
Обективно погледнато обаче, Mortyr е просто следващият опит да се изтупа от нафталина една геймърска легенда. Като се изключи приликата с прародителя на всички триизмерни екшъни, това си остава просто поредният представител на своя жанр. Играта е нарисувана доста добре, предизвиква носталгията на по-старите геймъри, съдържа интересни хрумвания, но за жалост е небрежно изработена. Първото нещо, което прави лошо впечатление, са нескопосано направените фигури на противниците. Повечето есесовски бойци са като лоши имитации на Пинокио, движенията им наподобяват марионетки, управлявани от некадърен кукловод, а изкуственият им интелект е под всякаква критика.
За сметка на това обаче графиката на нивата в Mortyr наистина заслужава суперлативи. В някои отношения тя се доближава до качеството на Unreal, която все още си остава еталон по отношение на изображението. Най-впечатляващи са атмосферните ефекти като дъжд, сняг и мъгла, огледалните повърхности, динамичното осветление и може би най-вече ефектно пръскащите се прозорци. Както повечето творения на малки и неизвестни фирми обаче, Mortyr се нуждае от сериозно шлифоване. Ефектът от бомбастичното изображение се разваля от често размазващите се текстури и изключително тежкия енджин, който може да стопи лагерите дори на RIVA TNT, колкото и невероятно да звучи това. Но какво да се прави, в такива случаи мога да кажа само едно – хубава работа, ама полска. Все си мисля, че ако Id Software не робуваха на тъпия щатски консерватизъм, може би щяхме да станем свидетели на един прекрасен Wolfenstein 3D – Part III…
Автор: Момчил Милев