Mirror’s Edge Catalyst е игра на две отличителни и донякъде противоположни части. От една страна, получавате един стилен, почти перфектен паркур/платформър от първо лице, който взима всичко оригинално и интересно от първа игра и го прави по-добро. Геймплеят е плавен и интуитивен и е истинско обяснение в любов към любителите на ефектната улична акробатика. Оригиналната Mirror’s Edge бе далеч от съвършенството, но ни даде един свеж и вълнуващ свят с главна героиня жена, което бе истинска антитеза на онзи период, доминиран от мрачни шутъри. Mirror’s Edge Catalyst е повече рибуут, отколкото продължение, тъй като се опира на здравите основи на оригинала и показва какво е възможно, когато се вложат повече усилия и се ползва по-модерна технология.
За съжаление, всичко това е противопоставено на един доста безличен отворен свят, който е толкова стерилен и безжизнен, че е идеален пример за това как не трябва да се прави отворен свят. Това щеше да бъде смекчено от евентуалната завладяваща история, която да ви кара да се движите напред и да не обръщате толкова внимание на празнотата около вас, но такава няма. С изключение на няколко по-интересни и запомнящи се персонажа, светът на Mirror’s Edge Catalyst е населен със също толкова безлични и плоски герои. Както в много игри с отворен свят, и тук историята се свежда само до това да ви даде причина да продължавате вашия бяг по покривите от една локация до следващата.
Играта започва, когато добре познатата ви Фейт Конърс е освободена от затвора и се завръща към своя живот на куриер и крадец. След като случайно открадва една криптирана джаджа при един набег, тя научава за съществуването на конспирация, чиято задача е да подчини цялото население чрез психоконтрол. Историята има своите обрати и особености, но някои от тях може да предвидите лесно, докато други пък дори не получават своите отговори към момента на финалните надписи.
Изпълнявайки отделните мисии, Фейт печели точки опит, които могат да бъдат използвани за ъпгрейд в едно от трите направления – акробатика, бойни умения и екипировка, което на свой ред отваря нови възможности за начините на придвижване и за елиминирането на враговете. А всичко, което помага за последното е добре дошло, защото бойната система често ще ви изправя на нокти. Създателите на играта удържаха на обещанието си да не правят Фейт експерт по огнестрелни оръжия и това е похвално, но битките се случват прекалено често, а враговете са доста добре подготвени. Някои са въоръжени с автомати, други са експерти по бойни изкуства и като цяло, тези битки стоят някак не на място в общия геймплей, тъй като постоянно ви карат да правите нещо, което героинята ви по принцип не може. Когато тя тича, Фейт е неуязвима и това е намек, че трябва да избягвате схватките, но това не се получава винаги и тогава следват тегави моменти.
Един от най-големите проблеми обаче, е, че отвореният свят просто не е подходящ за Mirror’s Edge Catalyst и цялото това нещо щеше да работи по-добре като линейна игра. Светът е скучен и стерилен и всичко започва да се повтаря, когато играта се проточи. Отвореният свят е пълен с т.нар. collectibles в духа на игри като Assassin’s Creed, и намирането им ви дава точки опит, но и нищо друго. Придвижване из утопичния град Glass също е досадно, защото всичко изглежда и се усеща същото. За щастие, има опция, която ви показва пътя и тя едновременно разваля изживяването като ви казва точно къде трябва да отидете, но е и от съществено значение при ориентацията в отворения свят.
За щастие, макар че това не спасява всичко, самият паркур е страхотен и някои моменти в основните мисии на играта са адски вълнуващи – например, скачане от върха на сграда или катерене по стена, докато сградата под вас се разпада. Жалко, че играта, че тези моменти са изградени около е толкова вбесяващо тъп.
Ако първата част ви е харесала, Mirror’s Edge Catalyst действително предлага екшън платформинг, който е много подобен, и най-вероятно пак ще се насладите на новите приключения на Фейт. Жалко е само, че феновете на играта, които търпеливо чакаха през последните осем години, можеха да получат и нещо още по-добро.
Копието от Mirror’s Edge Catalyst за PS4 ни бе любезно предоставено от Пулсар
Автор: Филип Станиславов