На 5 септември 1944 г. СССР обявява война на България. Три дни по-късно българското правителство моли за примирие, но е свалено от власт с военен преврат, а на 16 септември съветските войски влизат в София. След това следват 45 години тоталитарна власт, през които, ако човек не е член на управляващата партия БКП (разрешени са две партии), не може да учи висше образование, да получи добра работа или да живее в София например. За да удовлетвори съветските намерения за раздробяването на Балканите, които да бъдат под постоянна руска власт, новото българското социалистическо правителство се отказва от българите в Македония, като ги принуждава да се дефинират не като българи, а като македонци. Така не само сънародниците ни от Орхид, Скопие и Щип, но дори хората от Благоевград, Сандански, Петрич и Гоце Делчев е трябвало насилствено да се откажат от родината си. С Making History: The Calm And The Storm вие
можете да промените тази историческа несправедливост
и да построите своята стратегия така, че нашата страна да стане съюзник не на СССР, а на Запада, както например е направила Гърция.
Някои ще повдигнат вежди: отново стратегия, вдъхновена от Втората световна война. Нека обаче преди да поразсъждаваме над нея, споменем приликата й с Hearts of Iron (с тази разлика, че е походова стратегия). Предимството и пред Hearts of Iron обаче е по-добрата икономическа и търговска част, но по военната и дипломатическата част забележки определено имам.
Дипломацията се свежда до това да обявим война, да сключим съюз, да коментираме територии, да поискаме право на преминаване и да наложим ембарго. Най-висшата форма на дипломация е гласуването за приемането на нови членове в алианса или заключение за мирен договор. Това е обаче крайно недостатъчно за игра, която третира военна тематика – трябваше да бъдат включени различни прийоми, като обмен на нотаноти между държавните глави, правителствата и министерствата на външните работи на двете страни или акредитиране на официален представител, който да оглави съответната мисия – посланик, консул и др. Посолствата освен това са изходен пункт както за дипломати, така и за шпиони. Част от задълженията на дипломатите е да събират информация за страната на местопребиваване с всички разрешени от местните закони средства. Така например задачите на военния аташе в дипломатическата мисия включват събирането на информация за въоръжените сили на страната. Това обаче в играта го няма, а контролът на въоръженията например, едва ли е възможен без техническо разузнаване и данни от агентура. Събраната по този начин информация е полезна както при търговските преговори, така и при защитата на националните интереси, но това също в играта го няма.
Друго съществено от недостатъците на играта са масовите кръвопролития. Така например огромните жертви в излезлите от боя дивизии се попълват автоматически, което е нелогично. Боевете пък протичат ужасно примитивно. Покоряването на колониалните европейски държави също е печално – те просто подписват прекратяването на огъня и дори не изпращат един пешак да ви се противопостави. Впрочем допадна ми позицията на един геймжурналист, че вместо Making History можем спокойно да играем Civilization 4, където също можем да си представим, че играем Втората световна с наличните ни танкове, самолети и солдати с автомати и нищо по-различно няма да се случи.
Но аз не искам да съм толкова краен в оценките си, защото Making History има
своя уникален чар
и детайли, които в други игри рядко могат да се видят така подробно, като например една и съща местност, видяна по 9 различни начина – като физическа, географска, политическа, културна, транспортна, военна и т.н. карти или обиколка на целия свят с помощта на мишката и скролване, подобни на това в Гугъл ърт.
Играта има и помощна част под формата на енциклопедия, както е в Civilization. Освен това състоянието на армията ви, нивото на икономиката ви, вида военна мощ на всяка държава комплексно съответстват на реалната историческа обстановка. Бойните действия са максимално разнообразни – играта позволява стремителни танкови блицкригове, мащабни сражения с участието на огромно количество пехота, бомбардиране на промишлени обекти и морски битки. При това военните действия са само една малка част от игровия процес. Главнокомандуващият е длъжен да сключва съюзи с други държави, да развива търговия, контролира промишлеността и да се осведомява за новостите в областта на научните открития.
Интересното е, както вече споменах, че въпреки достоверността на историческите събития, играта
не пресъздава едно към едно хода на Втората световна война
а в нея вие ще решите изхода от Голямата война. Това, разбира се, не се харесва на всички. Според някои геймърски мнения тя няма нищо общо с Втората световна, но е ценна заради възможностите на дипломацията. Други харесват графиката и AI-то, като се възхищават на функционалността му и при най-сложните дипломатически и търговски конфигурации, но негодуват заради недоусъвършенстваните сражения. Може би златната среда е… именно самата игра. Това, разбира се, ще прецените вие.
В златната версия на Making History: The Calm And The Storm е добавена кампанията „Възход на Райха“. Златното обновление включва още игрови добавки, мощен редактор на карти, а така също и редица съществени попадения по отношение на стратегическия и тактическия гейплей.
В играта ще можете да воювате на страната на 8 държави, в това число СССР, Великобритания, Франция, Италия, Китай, Япония, САЩ и Германия. Включени са 80 нации с техните исторически преимущества и недостатъци, сред които и България. Сред големите плюсове на играта са, че можете да обхождате повече от
800 региона
отличаващи се с полезни ресурси, ландшафт и инфраструктура на детайлизирана триизмерна карта на света.
С научна разработка вие можете да отключите повече специализирани военни части. Всяка единица има подробен тримерен модел. Шестте сценария ви допускат да стартирате от решаващи исторически моменти, фокусирани върху специфично събитие или да изиграете цялата война. Сценариите обгръщат падането на Франция, атаката над Пърл Харбър, Деня-Д на инвазията на Европа, Кризата на Судетите и други, а всичко е базирано на детайлно проучване. Вие можете да работите, за да успеете в области, където други са се провалили, или да поемете различен път и да видите какво ще се случи.
В играта можете да разработвате собствени кампании с помощта на подробен и разбираем инструментариум. В златната версия има нови свойства на военните единици, като се разширяват възможностите за стратегическа игра – вашите милитаристични единици вече имат както атакуващи, така и отбранителни свойства.
Новият сценарий „Възход на Райха“ ви позволява да започнете играта през 1933 година и да създадете военна машина за завоюване на целия свят. Можете и да избирате любима нация, а с подобрения контрол над единиците – да преименувате войска и да задавате маршрутни позиции за тактически маневри. Нововъведение е въстанието – партизани могат да установят контрол над завладените вражески региони.
Автор: Свилен Енев