Опасно нещо са предразсъдъците. Почти толкова опасно колкото липсата на информация. Ще ме извинява Оруел, че “невежеството е сила”. За една бройка да пропусна една от най-оригиналните игри, излизали през последните години. Преди да получа Majesty не знаех почти нищо за нея. Като ми предложиха да й пиша рецензия направо ми прилоша. Предположих, че става дума за поредната треторазредна стратегия в реално време… от онези, дето копират класиките и не предлагат нещо повече от пипната тук-там графика, усукан до неузнаваемост сюжет и двайсетина минути удоволствие. Примирих се, де, скуката надделя и се съгласих. Въобще не съжалих за избора си.
По-интересна игра не ми е попадала
Мисля, че няма да преувелича, ако кажа (а аз съвсем отговорно го правя), че това е най-оригиналният продукт, излизал през тази, че и през миналата година. По традиция сега трябва да ви запозная с историята.
Може да прозвучи шокиращо, но такава почти няма. Вие сте владетел на кралството Ardania. Главната и единствена цел е да разширявате и отбранявате територията на земите си и да осигурявате благ живот на своите поданици. На думи изглежда семпло, но в действителност се изискват наистина добри стратегически умения, за да опазите наличното си положение от честите набези на противниците. Някои от враговете ви могат да бъдат народи на други царства. Лоялността им към техните господари и нежеланието да станат ваши поданици могат да ви донесат не малко главоболия. От друга страна, проблеми са възможни и с неангажирани политически секти или отделни личности, които заради вътрешните си убеждения ще се опитват да прекратят експанзията на кралството ви. Накрая, но не на последно място, сред потенциалните неприятели бих поставил чудноватите чудовища. Неведнъж ще ви се налага да се борите срещу инвазията на 15 вида митологични гадини, сред които най-неприятни са гигантските плъхове, огнедишащите дракони, глуповатите минотаври и пълчищата озверели зомбита. Разбира се, понякога гадовете само си щъкат безобидно около селищата, но решат ли да атакуват, не се колебайте да ги премахнете колкото се може по-бързо.
В началото на всяка мисия ще започвате само с палата си, разположен някъде на картата, която, както вероятно се досещате, не можете да огледате свободно от самото начало. Няма да разполагате почти с никаква информация за обитателите в региона, нито пък с войска, с чиято помощ да обикаляте наоколо и да събирате сведения за терена, да не говорим за борба с враговете. Оттук нататък ще ви се налага да строите сгради, където да се настаняват (в повечето случаи само условно) бъдещите ви данъкоплатци. Събирането на данъци е основен източник на доходи, затова гледайте бирника да си върши съвестно задълженията.
Заможността е правопропорционална на шансовете ви да напреднете в играта. Данъците не винаги са достатъчни и се изисква построяването на пазари, откъдето да получавате допълнителни финансови постъпления.
Следва първата изненада. Например, като си вербувате войник той няма да бъде послушна играчка в ръцете ви. С други думи не можете просто да кликнете на него и да му посочите къде да се премести. Ако искате да ви свърши каквато и да е работа,
ще трябва да си платите
Не се заблуждавайте, че заповедите ви ще бъдат изпълнявани само защото сте господар, необходима е мотивация чрез награди (awards), които са под формата на флагове. Единиците са напълно автономни, поемат инициатива по собствено желание и не винаги ще получавате желаните резултати. Осигурявайки приличен живот на своите хора чрез построяването на богатия набор от сгради, ще засилвате привързаността на хората ви към вашето царство и съответно те ще се стараят да го запазят от врагове или ще се стремят към разширяване на границите му.
По тази причина Majesty наподобява много повече игрите-симулации (The Sims), отколкото на която и да било друга стратегия в реално време. Всичко това е забавно, но на моменти не е изключено да се окажете в ролята на пасивен наблюдател на това как виртуалният живот си тече, а вие не можете да се намесите директно в него.
За графиката не може да се каже много. Погледнете която и да е от последните RTS игри и ще добиете представа какво можете да очаквате. Всеки елемент е изпипан в най-големи детайли, от невзрачните храстчета, до огромния ви дворец. Анимациите на героите са плавни, магиите на вълшебниците са впечатляващо колоритни. Единственият недостатък, за който се сещам, е липсата на избор за резолюцията. Поне при мен тя се беше заинатила на 800х600 и не открих начин за нейната промяна. При интерфейса положението е почти същото. От една страна, всичко изглежа подредено и опростено, но от друга, бутоните са прекалено малки и на гъсто разположени и затрудняват прецизното им намиране.
По отношение на звуковите ефекти трудно мога да говоря със суперлативи или да изразя крайно възмущение.
Звуци като звуци, нищо особено!
Възможно е говорителят, разясняващ мисиите, да ви подразни с нескритото си желание и слаб успех да имитира британския акцент на Шон Конъри, но след като всичко останало е наред, сериозни проблеми няма.
Геймплеят е на високо ниво. Направо не е за вярване, че първият опит да се направи продукт от този тип, включващ странна симбиоза от няколко жанра, е преминал без сериозни недоразумения при управлението и балансирането на играта. Включени са 18 кампании, разделени на категории за начинаещи, средно навлезли в играта и напреднали. Всяка от тях съдържа своя история и цели за изпълнение. Не се учудвайте, ако решите да преиграете дадена кампания, а откриете, че нещата не са както ги помните. Създателите са решили тези промени да се извършват напълно случайно, с цел задържането на играча за по-дълго пред монитора и то именно с Majesty. За да е пълно вманиачаването, е добавен редактор за генериране на случайни карти, който не е перфектен, но ефектът от изненадата допълнително подсилва удоволствието от играта.
Наистина, не са много заглавията, които получават напълно заслужено одобрението на критиците и одобрението на потребителите. Не рядко се случва пълни боклуци да бъдат набедени за суперхитове, докато суперхитовете събират прахта по щандовете, защото не им е направена добра реклама. Никак не ми се иска това да се случи точно на Majesty, затова ще ви посъветвам да отклоните малко погледа си от свръхкомерсиалния неактуален Broodwar и да обърнете внимание на новите, наистина хубави нови игри.
Автор: Иван Георгиев