Все още ясно си спомням как един ден, когато пътувах за почивка, колегите ми се обадиха и ми казаха “Искаш ли да пишеш за една игра – King’s Bounty, щото в момента е излязла само на руски?”. Викам им – “Чудесно, ще я разцъкам”. И първоначално не взех насериозно предложението. Но когато стартирах приключението на принц Бил Гилберт, бях поразен и очарован от играта. Според някои мнения оригиналният King’s Bounty е идеен баща на Heroes of Might & Magic. Както казах и преди обаче, този руски римейк далеч превъзхожда легендарната поредица и е едно невероятно преживяване във фентъзи свят, който ви дава възможността да играете ролева игра без мрачните диаболични нюанси. А тъкмо обратното – той ви пренася в наситен с всевъзможни същества и причудливи постройки и растителност свят.
Играта, за която ще ви разкажа сега, е един доста сериозно допълнен и усъвършенстван експанжън. Видно е, че са взети предвид всички забележки, които геймърите са отправили към разработчиците. Ако “Легенда за рицаря” така ме бе впечатлила, че дори и дребните несъвършенства никога не ме издразниха, какво да кажа за “Принцесата в доспехи”? Просто
изпипан отвсякъде продукт
който ще ви докара много безсънни нощи. Лично аз си отделих почивните дни преди Гергьовден, за да не спя, а да играя и пиша. Но какво ли ще ви е на вас, ако се запалите от статията в следващите тежки работни седмици преди лятната отпуска? Не ми се мисли…
Как започва всичко – King’s Bounty е ролева стратегия от 1992 година, прародител не само на Heroes of Might and Magic, но и на култовата Disciples. Няколко години по-късно това правата за издаване попадат в ръцете на руската компания 1С, а през есента на 2008 г. в продажба излиза King’s Bounty: Легенда за рицаря на талантливото студио Katauri Interactive. Римейкът се получава уникален – все по-приказна атмосфера, увлекателен за изследване свят, класна боева система и добре обмислена фабула. А сега ето, че бял свят видя и пълноценният адон “Принцесата в доспехи” – отново обаче първоначално единствено на руски език. Случайно да си спомняте някой експанжън, който толкова да е бил прехвалван от геймпресата и на когото толкова много да е било отделяно внимание от критиката?
На първо място приятно нововъведение е, че главното действащо лице в продължението е секси аристократка на име Амели, която в предната игра срещнахме на десетгодишна възраст. Тя се отправя към света Теану, за да търси своя спасител рицаря Бил Гилберт, защото единствено той е способен да предпази нейната родина от
ужасния архидемон Баал
и неговите орди, които вилнеят из Ендория. А демоните вече са доста плъпнали из всички други светове и за да се срещнете с тях, няма да е необходимо да попаднете в ада. Пипалата на злото ще могат да ви достигнат из многобройните светове на живите и вие ще трябва да сте доста смели и отговорни, за да не им позволите да провалят мисията ви.
Въпреки че играта е продължение, вие ще можете да я изиграете с лекота, дори и никога да не сте виждали предната. Ако сте новак или просто сте забравили прийомите за движение, провеждане на битки и т.н., ще можете да си включите обучителна мисия. Тя обаче не е независима, а си е част от сюжета, като нейните съвети малко по малко ще отзвучават с вашия напредък в геймплея. Амели ще се срещне с крал Фридрих и ще му разкаже за бедите, които са сполетели нейното царство, а той ще обещае на красавицата своята безрезервна помощ, за бъде тя спокойна, странствайки из неговите земи.
Странстването впрочем е доста усъвършенствано. Ако преди, за да достигнете друг континент или остров, ползвахте дирижабъл, кораб или друго превозно средство, или пък магически портал, сега ще имате бутон, с който ще избирате територията, която искате да посетите. Предишните малки острови пък вече са със статута на континенти и вашите бродения там са още по-вълнуващи.
За преминаването на малки разстояния ще се нуждаете от кораб, но за далечните плавания ще
трябва да се снабдите с карти
които обикновено са пръснати из сушата, подобно на артефактите и сандъците със злато. Най-често, за да се сдобиете с пътеводителя, ще трябва да победите противника, който го охранява. Боевете, както и в предишната версия, се водят на терен, като армиите са разположени от двете му страни, а пък той е разделен на квадратчета, които представляват различните ходове. За някои единици ходовете, които могат да правят, са повече поради техните биологични особености – например летящи или ездитни същества. Дължината на хода на всяко същество зависи от неговия интелект, а той се определя от редица способности – ниво, атака, защита, морал, максимален удар и много други. Числеността на армията ви пък се определя от точките лидерство, които Амели е натрупала до момента. Тъй като флаговете, които ви дават повишение на лидерството, са навсякъде из картата, пътешествайте смело из други земи, дори да не сте си свършили работата в предишната. Така ще можете да водите повече войска със себе си и недовършените задачи в предни светове бързо ще ви се сторят детска игра.
Често пред войската ви ще има препятствия, които могат да бъдат както неактивни, така и напълно използваеми. Като магически сандъци или неутрални военни елементи например, които могат да нанасят вреди и на двете страни. Боят се провежда в походов режим и печели този, който унищожи напълно единиците на противника. Самата принцеса не участва в битките физически, но подпомага тяхното провеждане чрез магии, чийто брой надвишава 60. Някои заклинания се използват единствено по време на пътешествие, докато други са предвидени да са ефективни само по време на сраженията.
Крал Фридрих ще ви направи един очарователен подарък – бебе дракон, което ще ви съпътства в цялото ви приключение и от дребен, симпатичен, тумбест ципокрил малко по малко ще се превръща в
мощен и всяващ страх инструмент за тотална анихилация
който може дори да предизиква вулкани. Той ще замени предишните стихийни същества, които можехте да развивате. Няма как да не се посмеете на малкото огнедишащо още в самото начало, тъй като то, независимо на какъв терен водите своите сражения, ще си има отделено леговище само за него. А над уютното гнездо ще расте дърво, обсипано с червени ябълки, от които вашият глезльо ще си къса от време на време, за да накваси устни. Също така ще лови пеперуди, гризе плодове, ще се протяга и накрая сладко ще спи.
Ще може да ползвате малкото драконче срещу противниците си още от първата битка, като то, отделно от нивата на Амели, също ще се развива. Наблюдавайте го, веднага след като е нападнало вражеската единица, която сте му посочили да бие. То ще се прибере в леговището и ще се тръшне демостративно в легото си на една страна, като пълен непукист за изхода от битката. Пък така де – първо, е непобедим и второ, ще живее вечно – какво му пука за някаква си битка на някаква си принцеса с някакви си същества. За да може Амели да изпрати летящия умен гущер срещу някоя единица, тя трябва да е събрала достатъчно количество ярост, което значи, че ще минат няколко хода, преди да имате благоволението на злия мъник. Но пък, тъкмо когато вече ви се е струвало, че губите сражението, изведнъж ще се окаже, че всъщност
вашият лагер ще ликува точно днес
Определено приветствам разработчиците за това нововъведение, което прави играта още по-интересна и увлекателна.
Впрочем винаги съм ненавиждал заглавия, в които допълнителният отряд покрай героя ви хем вдига нива, хем може да умре и вие трябва да хвърляте всички сили водачът да поема същинската атака, за да съхраните допълнителни единици, които вече са ъпгрейднати. Това тук го няма – драконът не може да бъде убит и подобренията му се запазват при всички случаи, дори и да загубите всичките си сили и да се върнете в основния замък. А уменията на помощника ви никак не са малко – цели 9, които ще ви бъдат подходящи според ситуацията. Змеят ще бъде особено полезен и срещу новата и кръвожадна раса Lizards, която авторите са ни приготвили като бонус.
Сигурно малко от вас си спомнят, че в оригиналната игра от 1990 г., за да можеш да използваш услугите на дракона и лесно да преодоляваш препятствията, беше необходимо цялата ти армия да е съставена от летящи същества. Разработчиците от Katauri Interactive обаче не само възродиха феникса от пепелта, но и направиха фентъзи революция в жанра. Сега отстрани
на коня, който Амели язди, просто ще прорастват крила
той ще стане пегас и така условието за летящи единици вече има съвсем друг оттенък. Впрочем по този начин ще можете да достигате и до недостъпни преди това места, а полетът ще ви предоставя внушителни и неописуеми гледки към световете, които сте посетили. На нашата принцеса са достъпни и медали, които тя ще получава при някои прецизни и добре изиграни сцени, като убийство на десетица дракони или ликвидиране на друг напреднал герой например. Наградите дават допълнителни бонуси към уменията на героя ви и го провокират да експериментира с неравностойни битки.
Впрочем и уменията на героя са значително увеличени – цели 50 в сравнение със скромните 30 в първата игра, като са изпипани боевите навици и получаването на точки за лидерство. Благодарение на можеството нови арени, магии, ландшафт, тактики и войски, всяка битка ще бъде наистина уникална и ще ви остави силен отпечатък. Това е рядко срещано усещане в игра, основана на хиляди сражения. След края на схватката на екрана излиза и подробна статистика, както това ставаше и в “Легенда за рицаря”.
Рано или късно Амели ще се срещне с най-различни босове, които преди бяха 3, а сега са вече 5. Сред тях са Borer Robot, Gremlin, Archdemon Baal и други. Подходът към всеки от тях трябва да бъде строго индивидуален, а изходът от битката е уникален. Вашият герой ще може да се развива в три класа, като умение ще вдигате последством трите вида руни, които получавате при вдигане на ниво или ако си ги намерите по картата. Както и преди ще можете да се спускате в подземия и пещери, където ще откривате съкровища и странни куестове.
Променила се е и системата за бракосъчетания от оригиналната игра. Сега няма как да се жените за принцеса, понеже вие сте такава. Затова ще сключвате съюз с оръженосец. Разбира се от тези бракове ще се раждат интересни деца, като мелез от орк и европейка. Но дори и други да претендират за бащинство – като демони или рицари, продали душата си на дявола, гарантирам ви, че отрочетата в играта са интересни.
Музикалният съпровод е дело на студиото TriHorn Productions. Звуците са спокойни, на места тревожни и се влияят от динамиката на сюжета. Факт е, че музиката е толкова умело вплетена в геймплея, че е трудно да се говори само за нея, без да споменем играта като цяло. Мелодиите са запомнящи се и у вас възниква желанието да ги слушате отново и отново даже и по време на самата игра.
Недостатъците според мен не са много, но сред тях могат да се споменат
недобрата балансираност
при нананянето на някои огневи и отравящи поражения, както и че уж случайно, но пък често, на някои мечоносци и гвардейци им се удава да се отклоняват от удара. Предполагам обаче, че за тези недостатъци разработчиците скоро ще предложат нужния пач. Сюжетът също не впечатлява – вие имате доволно банална история, която иска да обедини бойните мотиви и пътешествията.
Благодарение на четирите си нива на трудност “Принцесата в доспехи” ще бъде подходяща както за хардкор геймърите, така и за абсолютно начинаещите. Впрочем даже за децата, което е добре, ако вече сте родител, тъй като играта няма никакви елементи на насилие, по-големи от примерно тези във “Вълка и Червената шапцица”.
Усеща се, че адонът е създаден с любов. Цари приказна атмосфера, която ще ви владее поне 40 непрекъснати часа, през които играта няма да зависва, зацикля или вади бъгове. Светът е почти същият като в Ендория, но трябва да се признае, че за краткото време, което имаха, разработчиците са сътворили чудеса. Дали King’s Bounty не изостана от вашата лична класация заради това, че на английски излезе доста късно (както това ще стане и с настоящата версия), или наистина феновете на PC Mania просто харесват повече други ролеви игри, не знам. Едно е сигурно обаче – това е уникална игра, за която, ако имах възможността да пиша в хартиеното ни издание, щях да сложа таг “Шедьовър”. Ако ви липсва така чаканото продължение на Diablo, а са ви и приятни приключенията в Heroes of Might & Magic, то това е играта, която съчетава жанрово и като геймплей тези два титана в геймисторията. Убеден съм, че “Принцесата в доспехи” има своето място и в нашата класация, но за това, разбира се, ще се произнесете вие.
Автор: Свилен Енев