Какво точно е Kigndom Under Fire? Представете си един равностранен триъгълник. Нека в единия ъгъл е War Craft, а в другите два – съответно Rage of Mages и Diablo. Бих казал, че Kigndom Under Fire (за по-кратко KUF) се намира малко вляво от ортоцентъра. Май не ви стана много ясно. Ще подходя по друг начин…
Представете си един неправилен многостен със седемдесет и четири стени… Спокойно, само се шегувам. Искало ли ви се е някога да играете на нещо, съчетаващо в себе си War Craft и Diablo? Сигурно и на сън не са ви идвали такива помисли, но точно това ни предлагат корейците от Phantagram. Обаче ще карам подред.
Както обикновено, в основата на историята е залегнал мотивът за борбата между силите на светлината и мрака. В земята на Берсая всички си живеят щастливо и относително мирно. Преди стотина години е имало някакъв голям военен конфликт с някакво велико зло, но той вече е останал само в легендите. Хората са спокойни, защото орките не ги закачат. А орките не закачат хората, защото се закачат помежду си. Но един прекрасен ден, точно както в приказките, пълчища от орки и други тъмни твари заливат пограничните райони и започват да си пробиват път към сърцето на човешките земи. Изглежда великото зло се е завърнало (защото не само истинското добро е безсмъртно). Време е отново, както в легендите, героите да се изправят в защита на родните земи и правата кауза.
Както вече се досещате, разполагате с две кампании. Ако застанете на страната на доброто – хора, джуджета и елфи – името на главния ви герой ще бъде Curian. Ако предпочетете лагера на тъмния легион – орки, огрета, тъмни елфи и други пъклени изчадия – ще се запознаете по-отблизо с Likuku. Независимо от избора ви, вашата основна задача ще е да опазите живи героя си и веселата му дружина, докато те сеят смърт сред вражите редици.
Разбира се, за да влезете в успешна битка (поне на повечето мисии), първо ще трябва да си изградите функционираща и добре защитена база. В първия момент ще ви се стори, че всичко е като в добрия стар WarCraft, но не е точно така. Имате четири ресурса: злато, желязо, мана и храна. Работниците ви събират първите три от нещо като открити мини. Храната като количество е константна и зависи от броя на фермите, които сте построили.
Противно на логиката, златото е най-изобилният ресурс. Находищата на желязо и мана са по-малко и се изразходват значително по-бързо. Това е и причината основната единица на двете враждуващи сили – простия мечоносец – да намира широко приложение на бойното поле дори към края на играта. Желязо и мана ще ви трябват основно за по-мощните единици и подобренията, които можете да изобретявате за войските си. По-силните бойни части изискват и повече храна, така че през последните нива фермите ще са преобладаващите сгради.
Сградите и войските на Съюза (добрите) и Легиона (лошите, от гледна точка на добрите) доста се различават помежду си. И то не само по външен вид. Кулите на Съюза стрелят само ако поставите в тях необходимия персонал. За жалост не можете да ги заредите като на Age of Empires. Можете да вкарате в тях два броя от обикновените човешки стрелци или една вълшебница. Утешителното в случая е, че поне действат като детектор на невидими единици. Кулите на Легиона пък работят съвсем самостоятелно. Те обаче не нанасят щети, преди да ги ъпгрейдвате, а “само” забавят противника, докато съвсем го обездвижват.
На войските подробно няма да се спирам. Не че ми липсва желание, просто нямам място. KUF ще ви срещне с приблизително 70 създания, повечето от които притежават собствени уникални умения. За вашите подчинени ще кажа само, че трупат опит. Ако ги опазите живи достатъчно дълго, ще ви се отплатят с подобрени показатели. Показателите са издръжливост, мана, атака и защита.
Както във всички уважаващи себе си RTS, така и тук, можете да групирате единиците си. Всяка група е ограничена до 16 същества. Когато дадете команда за групово предвижване, войските ви си запазват формацията, доколкото това е възможно. Новото е, че можете да изберете лидер на групата. Веднага щом щракнете върху него, получавате достъп до менюто за формациите. То е доста полезно и ви спестява досадното ръчно подреждане на армията.
Дотук не съм споменал почти нищо за героите. Най-печалното при тях е, че кончината им води до неуспешен завършек на мисията. Защо това е “най-печалното”, ще разберете малко по-късно. За да не се преселват твърде често в отвъдното (става дума за героите), създателите от Phantagram са ги надарили с необходимите свръхчовешки характеристики. Издръжливостта им надхвърля в пъти здравината на най-могъщите обикновени единици. Маната им е в изобилие и те спокойно могат да сеят магическа разруха. Няколко техни удара са достатъчни, за да ликвидират всеки, имал нещастието да попадне на пътя им. Но въпреки всичко героите не могат да понесат тежестта на битката без чужда помощ.
Май пропуснах да съобщя – на всеки няколко RTS мисии Kingdom Under Fire ви предлага една RPG-задача в стил Diablo. “В стил Diablo” не е точно казано. Гледната точка е същата, но управлявате от един до три героя. За разлика от RTS-варианта героите ви вече си имат и инвентар. През повечето време основната част от него ще е заета с различни отвари. Има еликсири с лечебно действие, за възстановяване на мана, противоотрови, за невидимост, за временно покачване на защитата и атаката. Из подземията се намират и по-полезни предмети. Това са вълшебни оръжия, брони, гривни и други. Те влияят на характеристиките на героя, които за жалост не са по-многобройни от способностите на обикновените единици. Всъщност може да се каже, че има още две допълнителни качества – обхват на зрението и скоростта. Съветвам ви преди да завършите някоя RPG-мисия внимателно да решите кои предмети да запазите, защото промените, причинени от тях върху показателите на героите, се запазват и в RTS-мисиите.
Музикалният фон на KUF е много добър. Има направо уникални парчета. На някои има и някакъв доста странен напев. Нещо като кръстоска между “мистерията на българските гласове” и африканска народна песен :-).
Странно, но е приятно за слушане и прекрасно пасва на играта.
Озвучението на единиците също си го бива. Не разбирам само защо авторите са решили, че елфите трябва да говорят с френски акцент. В лагера на Легиона само тъмните елфи и някои от пъклените изчадия притежават дар слово. Другото е предимно сумтене, грухтене, квичене и по някое и друго уригване. Шумът на битките ще се лее от колоните ви под формата на звук от прелитащи стрели и снаряди, сблъсък на метал с метал, трясък на сгромолясващи се сгради, пращене на светкавици, тропот на конски копита, стенания на умиращите и т.н.
В графично отношение KUF може да се похвали с доста добри светлинни ефекти. Единиците са детайлно нарисувани. Движенията им са плавни. Сградите горят, след това експлодират и накрая се разхвърчат на отломки. Авторите не са упоменали точно какви строителни материали се използват в света на Берсая, но начинът, по-който сградите се взривяват, би трябвало да ни говори, че в строителните норми е залегнало изискване за вграждането на поне 50 кила тротил в основите. При взрива околният въздух се нажежава и образът се размазва. Приятно гледане :-).
Относно графиката KUF си има само един минус. В RTS-варианта графиката задължително е 800х600, а в RPG-варианта тя е ограничена до 640х480. Това не пречи на моменти играта да изглежда значително по-добре от Diablo. Моля, да няма сърдити, това е лично мнение.
На двата диска с KUF са включени и приблизително 20 минути филмчета, които са зрелищни и със сравнително добро качество. За съжаление не можете да ги преглеждате. Ако искате повторно да видите някое от тях, ще трябва да преигравате съответната мисия от самото начало.
Сега идва ред на “добрите” новини. Безспорен фаворит в класацията е: ЛИПСВА SAVE по време на мисиите. Можете да си запазите играта само след победа. Надявам се да имате железни нерви, защото в по-късните етапи това означава около три-четири часа непрекъсната битка. За щастие играта върви изключително стабилно и противно на законите на Мърфи не ми заби нито веднъж. Друг проблем е pathfinding-а. Като цяло войните ви се справят с топографията на местността, но са почти безсилни в преодоляването на поставени от вас препятствия, като сгради и войски. Всъщност това не трябва да ви притеснява чак толкова. Следете внимателно героите си. Ще ви се стори, че компютърът ги атакува, точно когато не гледате. Добре подготвената атака има много по-голям шанс за успех от масираното нападение.
Поддържа се мрежова игра по LAN или чрез услугата WarGate, но засега само в RTS-варианта на играта.
Авторите обещават скоро да пуснат по Internet и RPG-мисиите, както и други multiplayer модификации. В multiplayer-а на KUF определено има потенциал.
Много се чудих как да оценя KUF. Първото впечатление не винаги е най-важно и най-правилно. Отначало играта ме изнервяше с нещо, само за да може в следващия момент да ме изненада приятно. Като цяло няма да мога с чиста съвест да я препоръчам на хора със слаби нерви, ако не се появи patch за save по всяко време и/или поправки в pathfinding-а. Ако изпитвате непреодолимо желание да изровите отнякъде стария WarCraft, то KUF е създадена специално за вас. Но дори да не изгаряте от носталгия по въпросната безсмъртна класика, това не е заглавие, което феновете на RTS могат пропуснат.
Автор: Борис Цветков