Kickstarter направи издателите излишни

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 22 апр. 2012

Когато Браян Фарго, основател на гейм-разработчика inXile се обърна към Kickstarter, той искаше да събере едва 900 000 долара, за да започне работата по продължението на Wasteland – предшественикът на Fallout, една игра, поставила основите на постапокалиптичните RPG-та.

Окончателната сума, с която Фарго вече разполага, е 2 933 197 долара. Оказва се, че едно студио не е толкова зависимо от финансирането на гигантски издатели. И още по-добре! Така няма кой да те пришпорва постоянно за крайни срокове и да те кара да пускаш незавършени заглавия на пазара, които вредят на репутацията ти, довеждат до ниски печалби и в крайна сметка – до затварянето ти. Значи ли това, че Kickstarter ще изтласка алчните издатели встрани?

Ако Wasteland 2 бе единственият пример за подобен успех, вероятно щях да отговоря с „Не” на този въпрос. През последните няколко месеца обаче станахме свидетели поне на още няколко изключително успешни Kickstarter кампании. Първите, които повлякоха крак, бяха Тим Шафер и Double Fine Productions, авторите на приключенската игра Psychonauts. Те вече разполагат с 3 336 371 долара, за да създадат своя следващ адвенчър. А първоначално се нуждаеха единствено от 400 000. Няма как да не споменем, че това е и най-успешният проект в историята на Kickstarter.

Кампанията на Shadowrun Returns, която приключва на 29 април пък, отдавна натрупа над 1 млн. долара, което, според нейния дизайнер Джордан Уейсман ще спомогне за добавянето на нов град, Linux поддръжка и всевъзможни други екстри.

„Отдавна съм запознат с концепцията на Kickstarter – разказва г-н Фарго. – Бюджетите, събрани от останалите гейм-дивелъпъри обаче, бяха доста малки и определено нямаше да са достатъчни за разработката на игра от ранга на Wasteland”. 49-годишният гейм-ветеран се е опитвал многократно да намери финансиране за играта по традиционните канали. Както може и сами да се досетите, големите издатели не са оказали никакво съдействие. Хората, с които г-н Фарго е разговарял, не са могли да видят пазарна стойност в Wasteland 2 и директно са му отказали.

„Индустрията често показва неуважение към студията и техния опит – споделя Браян Фарго. – Много от хората, с които се срещнах, са новаци в бизнеса и не си спомнят старите заглавия. Все едно работя в музикалния бизнес и говоря за песни от 50-те.”

В крайна сметка Фарго решава да се обърне към Kickstarter и да се опита да направи издателите абсолютно излишни при разработката на неговия проект. За тази цел обаче той трябва да има наистина силен проект. Фарго изоставя всички свои досегашни занимания и се заема с неговото изработване. За да стартира разработката на Wasteland 2, той трябва да събере поне половин милион долара – сума, която никой допреди това не е искал в рамките на Kickstarter. Когато обаче неговият проект събира половината от парите само за 24 часа, Фарго осъзнава, че е успял. Той най-накрая открива начин да финансира заглавие, което никой издател няма правото да докосне и с малкия си пръст.

Със своя успех обаче Фарго доказва още нещо. Експериментът на Тим Шафер и Double Fine Productions не е просто щастливо стечение на обстоятелствата. Хората, които правят игри – не само онези, заврели се в мазетата си, но и професионални дизайнери, ангажиращи се с проекти на стойност милиони долари – вече разполагат с надеждно средство, което да елиминира изцяло посредничеството на издателите.

Фарго е убеден, че определени шефове в гейм-индустрията вече виждат заплаха в лицето на Kickstarter. „Разполагаме с онлайн дистрибуцията, така че не се нуждаем от физическите магазини – допълва той. А сега имаме и финансиране, предоставено от феновете, което пък елиминира издателите. Цялата динамика в момента е между създателите и потребителите. А това е сериозна заплаха за издателите.”

Разбира се, Kickstarter кампаниите за игри едва ли ще успеят някога да достигнат безумни финансирания от типа на заглавия от поредицата Call of Duty, които надхвърлят 100 млн. долара. Те обаче могат да се отразят доста сериозно на AAA поредиците.

„Финансирането от феновете е заплаха за самите издатели, тъй като талантливи дизайенри могат да ги напуснат и да основат свои собствени компании. Оттук насетне те ще могат да имат директни взаимоотношения с клиентите си и да разработват игри така, както те намерят за добре”, уточнява Фарго, който в следващите 18 месеца ще се посвети на разработката на Wasteland 2. Той не се притеснява, че намесата на феновете ще компрометира артистичният интегритет на неговото студио. Дори напротив – няма търпение да заформи една по-тясна комуникация с хората, които, впоследствие, ще консумират неговия продукт.

Очевидно е, че балансът на властта в гейм-индустрията се прехвърля постепенно към потребителите. Скандалът с BioWare и финала на Mass Effect 3 е поредното доказателство за това. Недоволни от завършека на историята за командир Шепърд, феновете на поредицата успяха да принудят канадското студио да промени финала. До каква степен, ще разберем през лятото.

„Геймърите са основната ръководна сила в този бизнес – завършва г-н Фарго. – Те са много по-силни, отколкото предполагат”.

Автор: Владимир Тодоров