Ако сте си направили труда да прочетете анонса към ревюто, то значи ще трябва да давам обяснения. Какъв ти Мики Маус, какъв ти Мечо Пух, к’ъв милиционер, к’ви пет кинта и прочее. Ами видите ли, Мики и Пух са може би най-големите черноработници на всички времена в развлекателната индустрия. Където да се обърне човек, особено ако е родител, все ще види някой от тия двамата симпатяги я на дрешка, я на четка за зъби, я на шампоан, я на шоколадче и бог знае на какво още. Като капак на всичко и някакви корейци, облечени в нелепи костюми на Дисни герои, взеха та събраха луди (ама луди ви казвам!) парици от уж бедните български родители за нещо, което трябваше да мине за невиждано и нечувано зрелище за мало и голямо. А бе то – децата да си запушат ушите – аз Мики Маус и Мечо Пух само на опаковката на презервативите си дето не съм ги виждал. Та и с Индиана Джоунс така напоследък. Пънат се хората да издоят от него каквото могат. Последното срамно творение със същата марка на господата Спилбърг и Лукас почти успя да размаже с един удар граденото (странно, от тях самите?!) в рамките на повече от две десетилетия. И сега трябва да се бърза!
Дайте да видим какво още може да се оглозга от онова, което някога
беше най-сочната мръвка в света на киното и електронните развлечения
Ами, не много. Не и по този мародерски начин. Достатъчно е човек да хвърли едно око на списъка с платформите и веднага би трябвало да му светне един огромен предупредителен надпис. Я да видим сега… PlayStation2, PSP, Nintendo Wii, DS. Хм, липсват само… трите водещи платформи – Xbox 360, PS3 и РС! Не искам да обиждам Wii (нито да подценявам водещата му позиция в продажбите при хардуера), но нека бъдем честни – истински вълнуващите, при това не само във визуално отношение, събития се случват именно в тези три формата, които – изненада! – не са планувани за новия Indiana Jones! Колко странно наистина… И колко очевадно. Бюджетът за разработка на една PlayStation2, PSP, Nintendo Wii или DS игра е в (много) пъти по-малък от тези за PS3, Xbox360 или РС. Минимално вложение – максимална печалба. Е, дай Боже всекиму… Но – уви! – де да бяха толкова прости нещата.
Накратко – Indiana Jones and the Staff of Kings е игра… мисля
В смисъл има си там история, геймплей… Има си даже пич, който чудесно докарва гласа на Харисън Форд (малко нещо не ми се вярва мистър Форд да се е нагърбил лично). На хартия дори нещата звучат повече от апетитно – уникални елементи за всяко издание, прословутата Euphoria за по-висок реализъм при анимациите, Havoc като физичен енджин, един куп различни локации (Судан, Сан Франциско, Панама, Истанбул и Непал), оригинална (в смисъл написана конкретно за играта) история в духа на Raiders of the Lost Ark… Списъкът продължава още и още. Признавам – и аз се хванах. Трябваха ми повече от два часа, преди да се плесна по челото и да си задам логичния въпрос – защо по дяволите играя това нещо?!
Графиката е на нивото на добрите PS2 игри… от първо поколение!
С други думи – по стандартите отпреди 6-7 години. Само дето междувременно в този формат излязоха неща като MGS: Snake Eater, двата God of War, Onimusha и тъй нататък, и тъй нататък. Добре сега, нека някой ми обясни защо една Indiana Jones игра не заслужава да изглежда поне толкова добре, колкото кое да е от тези заглавия? В графично отношение Staff Of Kings е на нивото на The Mummy: Tomb of the Dragon Emperor – една игра, очевидно създадена по системата „колкото да не е без хич”. Всъщност упрекът ми е не към дивелъпърите. Момчетата от А2М са направили героичен опит да свържат двата края, предвид срока и бюджета, с който най-вероятно са разполагали. Но Lucas Arts?! Толкова ли са го закъсали наистина, та да се опитват да обърнат джобовете на горкия изтормозен доктор по археология с хастара навън? Геймплеят ще се стори увлекателен
само на абсолютен новобранец
или на някой от най-болните фенове на Индиана Джоунс.
Основното (и единствено) предизвикателство в играта е плод на нейните издънки – било то в камерата или в управлението, или и по двата параграфа едновременно. Опитът да се скърпи прилична система за ръкопашни битки е почти смехотворен и подозрително прилича на силно орязана (до осакатяване) версия на това, което сме виждали не веднъж и два пъти по демо филмчетата на бавещата се вече с (не една и две) години „next gen” версия на Indiana Jones. Т.нар. „хот спотове” в PS2 версията не са нищо друго освен бледо подобие на интеракция със средата. Логическите загадки? По-добре да не започвам за тях, наистина. Кажи-речи същото имам да кажа и за престрелките в играта и в още по-голяма степен за секциите „на релси” (ако се сещате какво имам предвид).
Всъщност… знам, че все пак ще опитате тази игра
И как бихте могли да не го сторите?! Има ли почитател на приключенията, който да не е зажаднял за една питателна, свежа и апетитна порция Indiana Jones? Особено след безумието, кръстено Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull. Знам, че точно като мен ще попаднете в клопката. Не забравяйте обаче, че (точно като Пениуайз) съм ви предупредил.
Автор: Ивелин Г. Иванов