В края на 2008 г. излезе една игра, която остана незабелязана – както от мен, така и вероятно от голяма част от геймърите. Защо ли? Най-вече поради три основни причини – малкият й размер, с нищо не привличащата окото графика, както и със сериозната липса на реклама. И сега, след няколко часа, прекарани с нея, направо си се чудя на акъла…
Hinterland е уникален хибрид между градостроителна стратегия и хек-енд-слеш ролева игра а ла Diablo. Такова нещо не сте виждали, уверявам ви. А експериментът, който са си направили авторите на игри като Caesar IV и SimCity: Societies, този път се оказа крайно сполучлив.
Тук няма да откриете никаква трогателна история
В началото е нужно просто да нагласите основните параметри на картата, на която ще играете и която всеки път се генерира на произволен принцип. Например колко голямо да е игровото време, каква да е трудността, да има ли нашественици към града ви, дали кралят ще изисква някаква неща от вас с течение на времето и т.н.
Естествено, трябва да изберете и своя персонаж – елф стрелец, джудже воин, гоблин крадец, човек асасин… Дори като куртизанка може да се пуснете, която познава кралския двор и има връзки тук-таме… Всеки един от тях си има своите плюсове и минуси, така че съм убеден, че ще намерите идеалния персонаж за себе си измежду близо 20-те възможни. След това Hinterland директно ще ви замери в своя фентъзи свят, където ще трябва да
Плячкосвате, качвате нива и строите
на една голяма, основна карта. Или “Loot, Level, Build” – трите ключови компонента в геймплея. Кралят ви е натоварил със задачата да опитомите тази дива и опасна територия в неговото кралство. Как ще го направите? Като построите проспериращ град, увеличите собствената си слава и съберете група лоялни последователи, за да ги поведете в битка с противниците в региона.
Това е и основният плюс на играта – странната комбинация между два на пръв поглед несъчетаеми жанрове. Diablo с икономически и строителен елемент? Да, бе…
Градостроителната част
Започвате с малко селце, което си няма нищо друго, освен една основна сграда. Много скоро обаче към него ще започнат да прииждат за кратко любопитни посетители, които биха останали при вас, стига да им построите съответния дом. Някои са и придирчиви и ще имат специфични изисквания и биха се установили, само ако градът ви е достигнал определено ниво на развитие например или пък ако им дадете специфичен предмет (предсказателите искат кристална топка).
Посетителите се различават и по своята професия и функция. Овчарите например ще генерират повече храна на ден, а хазяите и техните ханове – злато. Трети, например дяконите, ще увеличават „качеството на вашия град”. А това от своя страна ще привлича още любопитни носове. Естествено – не е нужно да подслонявате всички прииждащи. Може спокойно да изритате онези от тях, които не ви вършат работа. Всеки обаче предоставя някакъв уникален бонус, така че на практика излишни няма. Дори един обикновен пастир е полезен – ако ъпгрейднете неговия дом в Драконово ранчо, той ще ви подари малко драконче.
Хек-енд-слеш елементът
Рано или късно ще се наложи да напуснете пределите на своето селце и да видите какво ви дебне в пустошта наоколо. Пък и все пак ще ви трябва злато, за да развиете селцето си в проспериращ град. Общо взето картата е разделена на различни по вид територии, окупирани от определен брой противници – гоблини, орки, немъртви и какво ли още не. Естествено – за да завладеете дадена област и да се възползвате от бонуса й, ще трябва да ги избиете. Именно тук идва и хек-енд-слеш елементът. Мачкате и плячкосвате труповете им, в които ще откривате злато и най-различни предмети, като брони, оръжия и еликсири. Но също така и такива, които ще подобряват производителността на селцето. Например свирка, която като дадете на овчаря си, той ще контролира стадото си по-лесно и съответно ще произвежда повече храна.
Самички обаче трудно ще заколите всичко по картата. Затова може да заповядате на някои от жителите на града да спрат да работят и да дойдат с вас. Имате възможност да си спретнете дружина от още трима души, които подобно на вас самите, ще трупат опит и ще качват нива (но се развиват автоматично). Ако загинат обаче, няма връщане към света на живите, така че внимавайте…
Между другото не очаквайте някаква система с умение а ла Diablo. В Hinterland героят ви ще може да подобрява ключови статистики (атака, защита, здраве) и да научава ограничени по вид умения, някои от които допълнително ще го усъвършенстват. Едни от тях са бойни, други облагодетелстват града, трети ще го правят по-наблюдателен и съответно – ще получава повече плячка от труповете на противниците и т.н. Но в крайна сметка всичко се свежда до едно – безкрайно помпане върху левия бутон на мишката.
Прослави селцето си
Ако не сте изключили това като опция, скоро кралят ще ви „помоли” за някаква услуга. Така например много му се искало да има достъп до желязо в региона. Естествено – вие ще трябва да му го осигурите. Имате някакъв краен срок и ако не го спазите, вашата слава ще пострада значително. Изпълните ли я за уреченото време обаче, тя се нарасне.
Общо взето славата е ключова статистика в играта, която ще увеличавате най-често с убийството на противници. Внимавайте обаче вие да не загинете от техния меч. Макар че ще се „събудите” обратно в селцето си, хората ще започнат да шушукат за вашата несполука и славата ви неизменно ще спадне.
Интересното на Hinterland е, че
управлението е изключително интуитивно
Командвате своя герой точно както в игри като Diablo и Titan Quest – с добрата-стара мишка. Искате да приютите посетител. Отивате при него и го заговаряте с левия бутон (или просто избирате портрета му в лявата част на екрана, но все пак трябва да се намирате в града за тази цел). Трябва да построите сграда? Камерата веднага се отдалечава от терена и ви предоставя възможните полета наоколо, където да я издигнете. Просто и ефикасно, като микромениджмънтът по никакъв начин няма да ви пречи да изследвате картата и да се биете колкото си искате.
Hinterland е нещо страхотно, побрано на някакви си скромни 340 мегабайта. Размерът обаче няма никакво значение, както сме свикнали да чуваме. И някои 5-6, дори 7 гигабайтови заглавия трябва направо да се засрамят, тъй като не могат да се похвалят дори с 1/3 от задълбочеността на геймплея и уникалното ниво на преиграване на Hinterland. Това е перфектната лаптоп игра, която да ви разсее, когато сте хванали гората или просто не разполагате с мощен настолен компютър. Аз лично очаквам следващата част, озаглавена Hinterland: Orc Lords, с нетърпение.
Автор: Владимир Тодоров