Когато в края на миналата година най-накрая се появи и дългоочакваното продължение на Hidden & Dangerous, то остави в мен доста смесени чувства. По дяволите, това беше страхотна игра, която в буквалния смисъл на думата щеше да се удави в бъгове и недоразумения. А само като си помисли човек, че авторите на Mafia можеха да направят най-якия шутър по Втората световна въобще, който да издуха с все парцалите прекалено скриптираните Call of Duty и Medal of Honor, та дори и самия Battlefield 1942…
За щастие обаче, Sabre Squadron – официалният експанжън на Hidden & Dangerous 2, е
с една идея по-малко проблемен
от своя първоизточник. Естествено, досадната цифрова система за контрол на съекипниците е все още тук в комплект с елементите на идиотско неподчинение от тяхна страна и пълното безсилие при изпълнението на очевидно елементарни нещица от типа на излизане от стая, пред чийто изход е застанал ваш другар. Но в общи линии мога да кажа с ръка на сърцето, че настоящото допълнение е много по-бъгфрий от първоизточника си.
В Sabre Squadron обаче няма кой знае колко нови неща. В това отношение Illusion Softworsk са се изявили като истински скръндзи. По-скоро експанжънът би могъл да се нарече стабилен, а не пълен с всякакви допълнителни екстри. Той не претендира за нищо кой знае колко революционно, а просто надгражда оригинала, добавяйки още мисии, малко оръжия и превозни средства и изпивайки, доколкото това е възможно, изкуствения интелект – както на противниците ви, така и на вашите подчинени.
“От какъв зор ни трябва тогава?”, вероятно ще попитате. Много просто: без него има голяма опасност да останете с погрешни впечатления от тази иначе невероятна втора част на Hidden & Dangerous – дядото на всички тактически шутъри.
Кампанията на Sabre Squadron
се състои от девет нови, перфектни по отношение на дизайн, сингълплейър мисии (почти два пъти по-малко от оригинала). Преди отново да започнете да се вживявате в ролята на британски елитен войник от SAS, нарамил издуващата се като балон раничка с помощна екипировка, ще трябва да минете през познатите ви от втората част настройки на игра. Общо взето в това отношение няма никакви промени. Оттам насетне сте готови да се впуснете в новата порция мисии, които Illusion Softworks така грижливо ни сервират. Те ще ви отведат във Франция, Либия и Италия и ще ви потопят в същия стил на игра, с който свикнахме (евентуално) още в Hidden & Dangerous 2 – промъкване, дебнене, безшумно елиминиране на гадове и изпълнение на един билюк задачи с повишена трудност. Ще трябва да проникнете в строго охранявана немска база в Брест и да поставите експлозиви на две нацистки подводници, да отскочите до град Дерна и да спасите отвлечените съюзнически пилоти на свален бомбардировач… Ще саботирате вражеските крайбрежни оръдия и склад за муниции на остров Сицилия, ще се опитате да заловите френски колаборационист и едновременно с това да убиете важен гестаповец в провинция Бургундия… И отново ще се наложи да мислите внимателно и да планирате всеки свой ход, преди да извършите някое безразсъдно действие или да се впуснете с главата напред, пуцайки като луди в стил Call of Duty. Но, както вече казах, кампанията няма да ви изненада с нещо невиждано досега.
Е, добре де, не е като да няма абсолютно нищо ново. В експанжъна можете да използвате няколко допълнителни оръжия като немските Panzerschreck (противотанкова базука) и G43 (пушка), малко бавното, но мощно френско MAS MLE 36, сигналния пистолет на SAS и др. Ще имате и възможността да подрусате униформените дупета на войниците си в танк “M4 Шърман”. Освен това са добавени и осем нови карти за стандартната мрежова игра – три за “deathmatch”, още толкова за “occupation” и две за “objective” режимите. В общи линии нищо кой знае колко впечатляващо… Освен може би
кооперативния мултиплейър, който е най-силният коз
на Sabre Squadron. Този вариант на игра определено трепе рибата в реката. Благодарение на него ще можете да изиграете и деветте солови мисии от кампанията на експанжъна онлайн със свои приятели. При това положение не само че ще си спестите (и заобиколите по доста тактичен начин) всичките неприятности, съпътстващи ръководството на компютърно контролирания екип, но и ще разберете каква бе причината първата част на поредицата Hidden & Dangerous да постигне толкова феноменален успех. По неведоми за феновете пътища обаче, в нейното продължение коопрежимът бе премахнат… Това предизвика вълна от мрънкания и тръшкания, която обаче някакси бе позаглушена от невероятната сингълплейър кампания. Сега Sabre Squadron отново добавя тази изгубена по пътя опция, която от своя страна (за да не е всичко идеално, разбира се) е ограничена единствено до мисиите в експанжъна. За нещастие оригиналните нива на Hidden & Dangerous 2 не могат да се играят съвместно. Но защо ли имам чувството, че някой от следващите пачове ще поправи и това недоразумение…
Преди да започнете да цъкате кооперативно, имате възможност да моделирате всички правила на играта, подобно на другите мултиплейър-режими. Като се започне от четирите степени на трудност и се стигне до това дали екипът ви да има животи, дали опцията “friendly fire” да е включена или не, дали да е позволена гледната точка от трето лице и т.н. И деветте карти могат да бъдат изиграни в какъвто ред си пожелаете и най-хубавото в случая е, че можете да си партнирате с още петима души освен вас (а не с трима, както е в стандартната солова кампания).
В очакване на нещо ново
Като всеки нормален експанжън, и Sabre Squadron не предлага особено развитие нито в графично, нито в звуково отношение. Добрият стар (смисловото ударение тук пада върху втората дума) LS3D-енджин, който по времето, когато Mafia излезе, беше черешката на върха на коктейла, сега някакси бледнее в сравнение с възможностите на съвременните графични платформи.
Освен това все ми се струва, че от Sabre Squadron можеше да се получи нещо адски добро, ако Illusion Softworks бяха решили да ни покажат войната и от гледната точка на Оста в една яко злобна прохитлеристка кампания. Това не ми се струва толкова невъзможно при положение, че в мултиплейър можем да играем и от страната на нацистите. Ама айде, бих им простил за това, че не са се сетили. Но само при едно условие – ако Hidden & Dangerous 3 успее да върне славата на поредицата, която сякаш остана в сянката на конкуренцията след излизането на втората част. Авторите на Mafia са хора с учудващо мощно въображение и силно чувство към детайлите. Така че въобще не се съмнявам, че трета част ще има и че тя ще се окаже истински трепач. Стига, разбира се, да не ни бомбардира отново с недоразумения. Защото винаги има и едно “но”…
Автор: Владимир Тодоров