SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Както първата игра, Helldivers 2 е вдъхновена от класически научно-фантастични филми като Aliens, и Starship Troopers – играчът е военен в изключително милитаризано (и сатиризирано) бъдеще, борещ се да разпространи, или наложи “свобода” и “демокрация” из галактиката. Това налагане е изпълнено главно чрез изтребване на гигантски буболечки на колонизирани от “Супер Земята” планети. Докато сержантите ти, с фалшиви усмивки на лицето ти говорят за това, че изпълняваш мисиите си в името на мир в галактиката, докато приятелите ти измират, а ти чистиш насекомни вътрешности и кръв от лицето си. Играта носи със себе си интересен дисонанс между мисиите, които изпълняваш, и пропагандата, която “Супер Земята” навира в лицето ти.

Голямата промяна тук е че, за разлика от предходната игра, Helldivers 2 не е top down shooter, а динамичен екшън шутър от трето лице. Това движение в перспективата допринася за по-лесно “потапяне” на играча и идентификация с героя ни, а също така и за по-задълбочени игрови системи. Докато първата игра бе ограничена откъм опции за движение, тук можеш да бягаш, escape roll-ваш, клякаш, лягаш на земята за да избегнеш атаките на буболечките и роботите, които са двата главни типа врагове в играта. Този динамизъм донякъде напомня на игровия цикъл на Metal Gear Solid V: The Phantom Pain, изключително полиран shooter геймплей, който не доскучава с часове наред, докато изтребваш хиляди насекоми, а ла японските Earth Defense Force игри на Xseed Games.

Всичко това би било някак си passé, ако играта беше изцяло single-player, но тя не е. Helldivers 2 е предимно мултиплейър игра, в която играеш в екип от четири войника – ти и три от твоите приятели, за да помагаш на “Супер Земята” да изпълни целите си. Като структура, самата игра е базирана на мисии – изпълняваш мисия, след което се връщаш на кораба си, в който можеш да си починеш с твоите приятели и да си говорите и подготвите за следващата. В тази “почивка” изниква и изненадващо интересен асинхронен мултиплейър елемент, който показва че всяка мисия, реално е част от огромна мета-игра. Тази мета-игра се състои от огромна карта на вселената, в която можеш да видиш различни сектори и до какъв процент другите играчи в сектора са успели да “изчистят” въпросния сектор в галактиката. Въпросният процент е активен процес в реално време, повлиян от победите и загубите по време на мисии. По време на играта ми един сектор бе на 1% освобождение, а друг – почти напълно изчистен. Този елемент помага на играча да се почувства част от екип, гонещ специфичен таргет, и да се мотивира да победи всички колонии от насекоми и роботи в галактиката и е една от най-интересните части от играта. Опитвайки се да “освободи” вселената чрез тази механика, играчът започва да вярва и достоверно да изпълнява налаганото от пропагандата.

Важно е да спомена, че играта няма почти никакъв реален наратив или история – структурата на геймплея просто не го позволява. Историята се случва изцяло чрез геймплей и мета-играта – ти си лесно-заменим войник, в несвършваща война срещу Автоматоните и насекомите, който ще умре след 20 секунди на картата и ще бъде заменен от друг, който също ще бъде заменен (играта не ти казва че сменяш войниците постоянно, но го намеква чрез сменяне на гласовете на героят всеки път като умреш – веднъж си жена, умираш, падаш отново на планетата и си мъж). Не си човек, а ходещо биологично оръжие.

Въпросната мета-игра, освен че служи за да привлече фокус към наратива, действа като инцентив за това да се заинтересуваш и от live-service елементите на играта. Helldivers 2 има чести ъпдейти с нови battle pass сезони, които можеш да закупиш чрез in-game currency. Тази валута, за разлика от повечето други live-service онлайн игри, също може да се получи и от случайни сандъци в играта, което е много приятно решение от страна на разработчиците и Sony, тъй като играчът не се чувства обезкуражен, ако реши да не използва микротранзакции. Въпросните battle pass сезони също така са безсрочни, което ги прави повече като content drops, отколкото battle pass-и.

Helldivers 2 не е една от най-красивите игри, а също така и саундтракът не е много внушителен. Тъй като фокус на играта е почти изцяло геймплея, това не е такъв голям проблем. Графиките бих казал че са напълно окей – не са грозни, не са прекрасни, малко са като игра, излязла през късния период на PlayStation 4, което предвид цената на играта (39.99EUR/39.99USD) е напълно окей. Различните биоми на света на Helldivers 2 допринасят за чудати моменти на красота – слънчеви лъчи, оцветяващи пясъчна буря; малка изолирана лаборатория, заобградена от лед и дъжд посред джунгла, са моменти който продължават да ме изумяват всеки път когато engine-ът на играта реши че трябва да ми ги покаже (забравих да спомена че географията на картите е procedurally generated, тоест, ако паднеш на пустинна планета, изживяването ще бъде винаги различно).

Трудно е да се оцени live-service игра в началото на life cycle-а ѝ, но Helldivers 2 е толкова приятна за играене и пълна със съдържание месец след излизането ѝ, че ми е изключително лесно да затворя очи за момента към курите на играта. Най-вероятно ще се връщам отново и отново към различните бойни полета на играта с месеци напред, но силно се надявам че Arrowhead Game Studios ще продължат да добавят content към нея, нови терени, нови факции, с които да се бориш, нови оръжия и брони биха задържали играчите с години. Нека да е така, приятна игра е!


Helldivers 2 излезе на 8-ми февруари 2024 година, за PlayStation 5 и Windows PC/Steam. Понастоящем струва 39.99EUR/USD и може да я закупите тук и тук, а оценката ми за играта е 4.5 разчленени насекоми от 5.