Спомняте ли си Europa Universalis I и II – доста трудни, невероятно комплексни и интересни походови стратегии, останали незабелязани именно поради факта, че много хора ги домързя да похабят 6 часа само в Tutorial-и и овладяване на нови геймконцепции. Какво да се прави – и двете геймки бяха направени за върли фенове – в тях динамиката и екшъна присъстват на едно субниво, което е достатъчно за хардкор феновете на жанра.
Подобно нещо представлява и Hearts of Iron. Играта е наистина мащабна. Пред вас е цялата световна карта, пред вас е и епохата на Втората световна война – тема, любима за много хора. Ще можете да поемете водачеството над която си поискате велика нация. Акцентът обаче пада върху трите основни идеологии в конфликта – комунизма, фашизма и демокрацията.
Действието в Hearts of Iron ще ни пренесе в периода 1936-1946 и единствено от вашите решения ще се промени съдбата на човечеството към добро или лошо. Ще имате няколко начина да постигнете целите си. Наистина основният акцент пада върху военните действия и кампании, но те биха били невъзможни без солидна икономика, която да ги подкрепи, както и перфектни дипломатически мисии, които да подсигурят успеха й.
Горе-долу схемата е следната – изгради икономика, подготви войска, сключи съюзи, обяви война на останалите, разбий ги. Ще разполагате с наистина внушително количество единици, съпоставимо само с разнообразието, предлагано от Civilization. По време на кампанията си ще можете да избирате, да строите и да командвате няколко типа пехота, бронирана техника, военноморски флот и военновъздушни сили. Невъзможно е да победите само с един тип войски (да изсипете 16 дивизии танкове във Варшава например) – дори и да печелите битката, коефициентът унищожени наши/вражи войски и цена за попълване на загубите би бил драстично във ваша вреда. За това най-добре е да провеждате комбинирани атаки, в които да включите от всеки род войска.
Освен с бонусите на даден тип единици срещу друг, ще трябва да се съобразите и с това на какъв терен ще водите сраженията. Пехотата се укрива добре в гората и така се бие успешно с танкове и самолети.
Танковете пък са перфектни за равнинни области. А ако ви предстои обсада на някой град, идва ред на авиацията. Готиното е, че всяка единица или дивизия не само си има уникално име (най-ясно си личи при корабите), но и че към всяко подразделение можете да прикачите по един генерал, който е реална историческа личност. Освен бонусите, които дава на отряда, това малко допълнение допринася за чувството на реализъм.
Но да оставим за секунда войските и да погледнем към технологичното дърво. Имате на разположение над 100 ъпгрейда, включващи всичко, което би могло да се подобри. Започвайки от новите модели пушки, гранатомети, огнехвъргачи, снайпери за пехотата и стигнем до подобрена версия на наличните ви танкове, техните шасита, оръдейни кули, оръдия и снаряди. За съжаление (или може би не) не можете да изобретите всичко и още в самото начало трябва да направите избора дали да подобрявате танковете, самолетите или пехотата. В по-късните етапи на развитие ще имате достъп дори до супер оръжия. Тогава играта се превръща в състезание кой пръв ще се докопа до атомната бомба и ще зарадва враговете с едно голямо БУУМ.
Като казах по-горе, че играта е походова, малко ви подведох. Всъщност времето си тече постоянно, почти като в реално-времевите стратегии, но пък можете да увеличавате скоростта му или съвсем да го спирате.
Графиката няма да я коментирам – не е и нужно, защото картинките сами говорят за себе си.
Автор: Георги Панайотов