Grand Theft Auto V

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 15 апр. 2015

Миналият петък, след солидна консумация на билки през стъклена ваза с отвори, проявих инициатива да съм един от 5-те индивида в помещението, който да се отлепи от дивана с цел да пусне филм. В извисеното ми духовно състояние, прецених, че няма какво да губим като колектив от ентове, ако пусна новият Бързи & Яростни, сниман с камера тип сапунерка в неизвестен малайзийски кино салон. В този момент Пешката, леко накашлайки, се намеси в процеса ми:

 

– Ма недей бе браааааааааааааат!

– Що?

– ‘Шото неща да го гледам тоя т*шак от cam-rip.

– Е ае, нема к’во, на кино ли да одим?

– Не бе тъп, чакаме blu-ray

–  Окей.

– Ок….Къде е сока?

 

Пешката обича ябълков сок. Пешката, обаче не обича да ходи на кино. Също така, Пешката, изпитва нуждата да колекцинира blu-ray филми под предлога, че на 50 инчовия 3D Samsung и 7.1 системата, филма е много по-мммм…филм. И никой не може да го отрче, Blu-ray-а, предлага безпрецедентно качество на картината и звука. На Пешката, му е много по-приятно да се изпъне в комфорта на иначе тесната му квартира, с бира и пастърма пред телевизора, от колкото някой да му рита седалката и хрупа пуканки над главата.

И в този момент ме удари като гръм господен! Ако GTA V за PS3/X360 е cam-rip, а PS4/Xbone  са киното, то би следвало, дългоочакваният PC релийз да е Extended Steelbook 3D BluRay-a със 168 часа екстри зад кулисите, интервюта и допълнителни сцени. Дали…?

 Масълце и оптимизация

 Определено не мога да дам кой знае колко обективна оценка за това на какво ниво е оптимизацията. ”Оти?” – рекъл шопа. Просто защото основният съркофаг на който тествах играта крие под ламарините си 2хGTX780, 16GB RAM & i7 4790k @ 4GHz. Очаквано е на подобна конфигурация да нямам проблеми с фреймрейта и в действителност, стига да стоя на страна от Anti-Aliasing-a, играта върви чудесно. Поне през повечето време.

Няма как да се скрие – има определени парадокси. Не схващам защо, когато надуя детайлите на тревата и се завра в пущиняка на пущиняците или се разходя до село, кадрите падат до 25-30. Лос Сантос е невероятно детайлен и красив град, пълен с автомобили, NPC-та и прочее. Би следвало да има повече товар върху системата в частта на мапа, където има най-много концентрация на полигони. Вероятно надутия draw distance и факта, че вегетацията вече не изчезва след 5 метра а по-скоро след 500 товарят излишно.

ОБАЧЕ, тествах играта на лаптопа ми, който е вече на 3 години с доста скромни параметри спрямо десктопа ми и резултитати са фрапиращи. И то в добрия смисъл на думата. Още преди да започна да разцъквам на малката машинка, свалих всичко до абсолютният минимум с изключение на резолюцията – 1920х1080. Играта меко казано лети! Лека-полека вдигах настройките, за да видя до къде мога да стигна поддържайки фрейм-рейт, който да позволи приятна игра. Без да преувеличавам, с финно пипане по настройките мисля, че без проблем докарах визия на лаптопчето, достойна да се конкурира с PS4&Xbone +60FPS, когато летя или се мотам из сравнително бедни на детайли местности.

Наистина нямам оплаквания от гледна точка на оптимизацията. Рокстар въобще не преувеличаваха с изказванията си спрямо тази тема и наистина евала за скалирането, което позволява играта. От лаптоп за работа, до машина достойна за 4к резолюции – играта е оптимизирана да работи от до. Без забележки. Точка!

 За да бъда по-специфичен – Draw Distance-а е видимо по-голям, както и концентрацията на вегетация Това са двете неща, които ми направиха най-силно впечатление. Текстурите на асфалта и въобще материалите в играта отразяват слънцето с една идея по-реалистично от колкото на PS4&Xbone и атмосферните ефекти са супер. Отраженията по колите, както и по мокрия асфалт са мед за очите и като цяло на максимални детайли играта блести. Нямам смелоста да кажа, че е най-добре изглеждащата игра за PC, тъй като съм играл Metro Redux на максимални детайли и откъм теселация и текстури петицата не може да се сравнява с въпросното заглавие. Да обаче GTA V е open-world игра и всичко в нея сияе!

В крайна сметка, най-готиното нещо в цялата работа е, че скалирането, както споменах по-горе е страшно! 60 кадъра на средностатистически компютър + 1080p резолюция не са мит, а реалност. И тук се крие истината. Играта изглеждаше страшно още като излезна за PS3 & X360, изглеждаше още по-добре на PS4 & Xbone и тука е проблема. Скока спрямо старите и новите конзоли определено беше по-голям от колкото е спрямо PS4 & PC. Предполагам, че на 4К резолюция картината ще е фрапираща, но за съжаление мога само да предполагам. Фрейм-рейта от друга страна преобразява играта.

Сока брат! Къде е сока???

Тъй като сингъла на играта ми е до болка познат, откакто имам PC версията, играя главно мулти. Не е тайна, че на конзолите мултито беше проблемно. Всичко зареждаше адски много време, често се случваше играта да дропне всички играчи от сесията и мачмейкинг системата беше под всякаква критика. Да видим какво се случва на PC и нека започнем с добрите новини.

Първо, времето за зареждане е паднало драстично. В момента в който превключа към онлайн, отнема около 20сек., докато сваря убавеца ми под душа или в леглото. Същото важи и за мисиите – всичко зарежда усезаемо по-бързо.

Второ, качеството на ин-гейм войс чата е кристално, спрямо приглушения звук на конзолните версии. От опит казвам, че на PS4, макар и да се чувахме сраванително добре с другите играчи, независимо от хед-сета, гласовете винаги бяха притъпени, все едно играчите говорят през 10 мембрани. Отделно, ингейм чата, който PC геймърите го приемаме като даденост е на лице, което позволява дори и най-свенливите и срамежливи сладурковци да псуват на воля.

Но дори на платформата на платформите, винаги ще се намери някой чешит, който да ви учисти без провокация, все едно сте убили майка му. Но да приемем, че това е част от чара на играта.

Нелепата мачмейкинг система, обаче, отново е налице без никакви видими подобрения. Един познат, с който играхме мулти и който не е пипвал петицата до сега ми сподели, че всичко му зарежда адски много време. На мен лично, поне на фона на loading екраните, докато играх на конзола, PC версията ми се струва много подобрена в това отношение, но за закоравели MLG PC геймъри, дори тези уж къси зареждания са си дълги.

Общо взето, нет-кода все още е пюре с лютеница и амбициите на R*, за онлайн компонента на играта, поне за мен са били крайно амбициозни, нагледно на това, че след 2 години и малко все още има адски много бъгове в иначе забавният онлайн режим.

И от към чист баланс има недомислици. Adversary режима например е крайно небалансиран. В този режим разделят играчите на два тима тип Hunter/Prey. Максималното количество на мишените е 1/3 от това на ловците. Трафика е изключен и е забранено на мишените да използват превозни средства, макар и да разполагат с широк арсенал от оръжия. Ловците на свой ред, освен че като чиста бройка са повече, разполагат с кросови мотори и помпи. Идеята е мишените да стигнат сейф зоната преди ловците да ги убият. Проблема е следният – ловците имат безброй животи, а мишените само един. От 10-15 изиграни игри до този момент, поне при мен не се е случвало нито веднъж мишените да победят. Просто няма как да стане. Другата вариация на този режим сменя кракомобила с обсада, където мишените са барикадирани в даден обект, а ловците идват към тях – дори в този случай, освен ако няма добра комуникация между пичовете, които се пазят, винаги ще се намери някоя лисичка да се промуши в сградата и да учисти мишените от упор.

От друга страна обаче, мисиите, сървайвъл режимите и хайстовете, както и всичко свързано със стреляне е в пъти по-лесно и интуитивно, спрямо конзолните версии. Наистина клавиатурата и мишката нямат равни като става въпрос за стрелба и неща като стреляне по време на шофиране и целенето със снайпер са много по-интуитивни и на свой ред забавни. А това да играеш мултито на GTA с познати, докато играта лети в пълната си красота с 60 кадъра, докато се чувате кристално ясно с други играчи е глъдка свеж въздух. На този етап нямам никакво намерение да се връщам към конзолната версия на играта, просто защото онлайн компонента, макар на места проблемен е много по-приятен на компютър.

Director’s mode

 Няма как да пропусна да драсна един параграф за тази добавка. Във всеки един момент може или да започнете да записвата от самата игра, или играта да ”помни” какви простотии сте правили преди няколко минути. След това запазвате клипа и сте готови да се вживеете в ролята на режисьор. Възможностите на режима са много повече от колкото в GTA IV и всичко е в пъти по-интуитивно и лесно за работа. Системата с маркери е страхотна и не би трябвало да ви отнеме повече от 15-20 минути докато схванете как да си играете с камерата. Добавки от типа, смяната на кадри да следи бийта на песента и автоматично да слага маркер на всеки бийт улеснява много нещата и общо взето възможностите за импровизация са безброй. Няма да навлизам в много детайли, но определено ще видим адски впечатляващи постановки в близките месеци правени именно през този режим. Много исках да постна моето клипче тук, проблема е, че за разлика от четворката, където експортнатия клип се запазваше на хард диска, в петицата или го качвате в YouTube и задължително в SocialClub-а или нищо. Проблема е, че изисква синхронизация между Google & SocialClub акаунта ви, а при мен синхронизацията не става. Кофти. Дано го пачнат.

Сока свърши, soz 🙁

Искам да подчертая нещо от личен опит; PC геймърите са сноби. Не ме интересува дали даден индивид от клана  ”PC геймър” има монотонно ручащ сандък  за 5 бона или 500лв., хардкор геймърите на въпросната платформа, вкарват нелепо висока доза мисъл в цялата догма около любимата си платформа. Без да засягам факта, че порта на GTA V, беше обявен с необичайно закъснение, допълнителните отлагания на вече закъснялата и до голяма степен нерелевантна, на този етап, Grand Theft Auto V, очаквано е да има адски много нападки върху всеки един аспект от играта, който евентуално не е пипнат от R*. В крайна сметка, играта е на ниво. Хммм…не. Играта е изпипана почти до съвършенство. И ще завърша с това изречение. Повече от това не може да се каже. Дали чакането си заслужаваше, обаче? Нека всеки сам прецени за себе си.

Оригиналния ключ на играта ни беше осигурен от www.fast2play.bg – където можете да намерите дигитални ключове за всички платформи.

Автор: Александър Попов