Grand Theft Auto V

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 23 ное. 2014

Мръсна мараня се вдига над капака, докато колелата се търкалят по горещ асфалт. Wu-Tang и Биги бичат през радиото, все едно е 92-ра. На отсрещния тротоар, магистрална фея с кожено яке се опитва да заработи лесни пари, а полицейски хеликоптер цепи въздуха над Maze Bank Arena, претърсвайки периметъра за поредната отрепка, която гони Американската Мечта.

В този момент, докато се возих с Г-н ДеСанта, Grand Theft Auto за пореден път ми влезна под кожата. Отново в Лос Сантос си припомних, колко красива, динамична и перверзна е интерпретацията на Los Angeles през очите на Rockstar Games. Простора, с който разполага въпросната среда е просто разтърсващ.

Anyway, целта на това ревю не е да се прави нова оценка на GTA V, тъй като продукта е същия. За мен лично, оценката дадена от Г-н Рангелов и Йорданов е обективна и не мисля да я оспорвам. Идеята на тази статия е да видим как точно Rockstar Games са адресирали проблемите, които следваха играта доста дълго време след премиерата и до колко феновете на поредицата са получили това, за което настояваха.

High Def, yo

Дали 1080p кара играта да блести? Абсолютно! Дали все още има спад в кадрите при по-напечени ситуации? Да, ако решите да взривите между 30 и 30000 превозни средства на екрана. Технически, нямам никакви забележки по визита и оптимизацията на играта. Начина по който R* са вдъхнали още повече живот на средата ме навежда на мисълта, че играта е правена с идеята да бъде портната на PS4 & Xbone от самото начало. Единствено бих могъл да спомена, че при бързо каране в гъст трафик, забелязах минимален Screen Tearing. Но от 4-ма души пред телевизора, единствено аз го усетих. Пък и в интерес на истината, е трудно да се сетя за конзолна игра, в която няма Screen Tearing.

По принцип, когато се правят подобни Remastered версии на игри, труда отива най-вече в лъскави текстури с по-висока резолюция. The Last of Us ми изкача в главата като нагледен пример за това.  В GTA обаче, текстурите с някои малки изключения, като асфалт и интериори са до голяма степен същите. Като оставим това настрана, без абсолютно никакъв компромис, всичко, да, ВСИЧКО е пипнато с идеята да е достойно за новите конзоли и PC.

Истината е в детайлите…yo

Майсторлъка се проявява като играча се вгледа по-внимателно….където и да е. Дори да сте по средата на нищото, терена не е просто издутина, която се състои от полигони и текстура. И не говорим само за майсторски интегрирана теселация; Наборът от случайни предмети, върху които играча указва влияние е ненормален. Камъка ви дразни…? Застреляйте к*пелето! Нека се търкаля половин час надолу по хълма, а току виж стане на пясък ако му вкарате куршум със снайпера.

Флората и Фауната в играта са нещо наистина специално. Още в първия 1 час игра стигнах до това заключение, ставайки жертва на любимото ми занимание –  зацикляне с отворена уста и празен поглед, мотайки се из най-затънтените местенца по мапа, с напомпан BF Injection или мотор, или ATV, или тир +влекач, или косачка.

Та, пърпорех си аз с вдигнат Sandking из хълмчетата на изток от града. 20-ина минути вдигах темпото на каране малко по малко, докато не прелетях над една тясна седловина. В резултат на това нацепих предницата на колата с пълна сила в скала, до степен в която предната дясна гума зацепи в калника и нямаше как да се изкача по стръмния, кален наклон (в зависимост от повърхността в/у, която карате и гумите, които сте сложили, сцеплението се влияе). Колата започна бавно да се търкаля на долу и се наложи се да продължа с кракомобила.

По принцип в подобна ситуация се самоубивам по особено колоритен начин, търкаляйки се с глава надолу по въпросния хълм. В случая обаче, нямах такова желание. Бях заобиколен от висока трева, цветенца и зайчета, кристално синьо небе и ослепително слънце. От горе на всичко, лекия бриз придаваше убийствена динамика на целия този храсталак. Трудно може да се асимилира усилието, което R* са положили, по отношение на уж незабележимите детайли. Наистина, във абсолютно всяка местност по мапа се чувства живот.

Отделно, която и да е материя, служейки чисто и просто за украса като флагове и найлонови покривала се влияе от физичните закони. Няма да намерите място което да не е изключително добре полирано. Най-общо казано труда, който е вкаран с цел да се пресъздаде невероятна правдоподобност е ясно видим. Наистина без никакво преувеличаване, не съм бил свидетел на такова внимание към детайлите. Явно, Rockstar са наясно каква тежест им се стоварва на рамената и от тази гледна точка, са под лупата на всеки един критик и конкурент. Заради това, стандарта, който са си наложили – да не захапват повече от колкото могат да сдъвчат и да са напълно обективни спрямо възможностите си е несравним. Реално погледнато студия,  които могат да се мерят с постигнатото от R* се броят на пръсти.

 

 

 

Какво имам в предвид; в случая на новата версия на GTA V, играта не е чисто и просто remaster от типа на TLOU или да речем MGS. Интеграцията с новите конзоли и по-специално PS4 е пълна. Телефонните разговори примерно се предават през говорителя на джойстика и в интерес на истината гласовете се чуват много по-ясно от колкото ако ги слушате от телевизора. Отделно LED-то мига в синьо и червено, когато ви гонят и повярвайте ми в по-тъмна стая въпросната подсветка без проблем се отразява в стени и предмети. Малък детайл, но кефи. Суайп на пада надясно сменя оръжието, а наляво радио станцията. Ако пък натиснете пада, камерата се сменя и тука е момента да спомена заветният

FPS mode

Преди да започна да хваля  R*, за това колко добре са пипнали въпросната механика е уместно да спомена, че не е безпроблемна. FOV-то в колата е много тясно, заради което се губи усещането за скорост, а шофьорската позиция е твърде висока. Отделно, много от интериорите се повтарят и нищо, че скоростомерите и оборотометрите работят, дори най-бързите коли в играта трудно минават 140 мили в час (около 230км/ч). Още от предишните части съм забелязал, че колите имат нереалистични ограничители. От части е комично, защото тировете в играта имат навика да ускоряват адски бързо до 60-70 мили и изведнъж спират, все едно удрят стена. Или, карате напомпано на макс Huntley, вдигате от 0-100, за 3сек., но максималната му скорост е просто смешна. Според мен това убива смисъла да си харчите парите за уж най-бързите коли в играта, които според каталога вдигат над 300км/ч, но истината е, че това е най-големият проблем при возилата и доста лесно се пренебрегва. Хендлинга е с една идея по-отпуснат спрямо старата версия. Колите нямат нечовешкото сцепление, с което бях свикнал и виртуалният тракшън контрол определено е намален. Един детайл, който много ме зарадва е, че дори в 3rd person, ако дръпнете ръчната или карате на дълги, лампичките в интериора светват. Нужно? Не. Готино? Да.

Като решите да пърпорите с двете крачка, които Дядо Господ ви е дал, FPS камерата наистина вкарва играча в ново измерение. Феноменалната Ragdoll физика, която е интегрирана в енджина + FPS камерата, кара играча наистина да усеща присъствие на 80+ кила месо и кръв под очите си. Усещането е наистина уникално. Макар и да я няма бързината на движенията, с която сме свикнали от игри като CoD, няма как да не се из радвам при тежка вибрация на джойстика, докато цялото туловище на Тревър прескача ограда, или се търкаля по асфалта, след кратък полет от мотора. Тук е мястото да спомена, че звуците от стреляне и вибрациите са много по-мощни с FPS камерата. А като стана въпрос за стрелба….уоу. Наистина УОУ! Оръжията се усещат като същински топове и е адско удоволствие да сеете хаос. Ако не ви харесва да се целите през мерника, с кликане на R3 минавате към old-school zoom-а (Battlefield 1942/Vietnam ми идва на ум). Заигравайки се с камерата, не открих нито една бъгава анимация. С Франклин играта много бързо се превръща във 420 Simulator и е супер забавно да се мотате на гърмян в играта като животно, докато сте на гърмян IRL на дивана….weedception.

На всичкото отгоре, менюто с контролите е скандално добре измислено. Искате да карате в FPS режим, но да тичате в 3rd person? Няма проблем, настройките го позволяват! Или примерно не ви кефи да седите прикрити в FPS, понеже не се виждат противниците? Решението е просто – нека играта автоматично ви вкарва в 3rd person, докато сте зад прикритие и обратно във FPS, когато се отдръпнете. Може да зададете отделни контроли на двата режима, като аз примерно съм се спрял на Traditional FPS за FPS камерата (COD, BF) и нормалните GTA контроли за 3rd person. Наистина механиката е мислена и доработена до съвършенство и от моя гледна точка, не виждам как ще има следващ GTA без подобна интеграция. Но макар всички нови добавки, играта страда хронично от

Бъгав мултиплейър

Окей, да приемем, че сървърите са натоварени зверски. Все пак не е минала и седмица след премиерата. Въпреки това, не мога да приема, че за 1 година R* не са могли да си оправят net code-а. Все още чакам по 5 минути докато зареди мултито, а ако нямате аверче с хедсет, координацията между играчите на практика отсъства. На всичкото отгоре станах свидетел на бъгове, които като ги видях не знаех дали да плача или да се смея. Реших да се прекръстя 3 пъти и продължих напред като мъж. Да вметна – имам сравнително добър Интернет и не съм имал проблеми с игра в мулти почти никога, но GTA е крайно неоптимизирана в онлайн режим. С надеждата да има по-малко натоварване на сървърите, днеска станах рано-рано преди работа да по цъкам мулти като бял човек. Надявах се 2 часа игра да са ми достатъчни да направя сравнение между двете версии и да дам оценка за мултито, но за момента това е на практика невъзможно. Поне успях да снимам доста колоритен клип:

https://www.youtube.com/watch?v=crcyVDGtwNY&list=UURvqFs7OPP2VdSX4n2Lo1fw

Както виждате нещата хич не са розови. Дори в Single, като решите да минете от един герой към друг, ще почакате. А помните ли gameplay трейлъра и по точно как демонстрираха невероятно гладката транзакция от един герой към друг. Ами явно е пълен фарс, по никакъв начин не са подобрили времето за зареждане спрямо старите версии. Но едно искам да се вземе на предвид, чакането не е досадно дълго 10-15сек. Максимум, което пак е доста, но лесно се толерира.

Самият интерфейс и matchmaking системата на GTA Online според мен е леко неадекватна. Мразя да чакам Host-a, да седи като овца 10мин., пращайки покани на целия свят, защото, разбираш ли, състезанието е за 12 души, а не му се кара само със 7. В резултат на това, хората, които първи са влезнали в лобито, започват да напускат, докато разни други се join-ват по 2-3 минути. Патакламата е пълна и целия проблем идва от това, че автоматичния старт се нулира всеки път, когато някой реши да се join-ва, тамън се join-не, не му харесва лобито и лефтне. Би било готино, ако вкарат опция в лобито, която кара играта да търси друго лоби със същата мисия, примерно. Или се вкара вот, както при избирането на мисия.

Ще се местим ли в Лос Сантос?

Като се има в предвид колко шум се вдигна около Remaster-а на петицата, под ходих към играта с нагласата да остана разочарован. Така де, колко по-различна може да е играта спрямо старата версия?Нека оставим настрана факта, че мултито за момента е счупено. Играта по никакъв начин не е изгубила чара си или възможността да накара играча да седи втренчен в екрана с часове. Преработената графика, физика, управление на колите, FPS камерата са много малка част от цялостните промени направени от R*. С риск да звуча като R* кучка, за мен GTA V отново ще постави на място останалите уж големи играчи в индустрията.

Подхода към преиздаването на най-успешната игра правена някога е достоен за овации. Играта все още се усеща като най-свежият развлекателен продукт в гейм индустрията и колкото и да си кривя душата, не мога по никакъв начин да отрека, че development team-а, който е седял зад новата версия е феноменално талантлив. Както и миналата година, така и сега играта е истинска глътка свеж въздух в иначе натъпканият от проблемни, недоизпипани и претупани продукти пазар.

Нагледно на франчайзите, които биват бълвани ежегодно е много лесно за един геймър да разграничи философията на Rockstar Games спрямо конкуренцията – Лоялност и уважение към фен базата. Нещото, което най-много ме изумява е, че това студио успя да открои новата версия спрямо старата, много повече от колкото Activision с COD или Ubi с Far Cry. Колкото повече играете GTA V, толкова повече детайли забелязвате. Стига се до един момент, в който техническите възможности на GTA V ме карат да влизам в много дълбоки, конспиративни мисли за това дали Rockstar Games нямат планове за световна доминация, посредством зомбирането на масите – нещо като Матрицата ама вместо да сме в буркани, кесим пред поредния Open-world шедьовър. Най-общо казано света и свободата, която ви се предоставя петицата е сравнима с медитация.

 

Автор: Александър Попов