Grand Theft Auto IV

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 апр. 2008

Има ли нужда да припомням какво е GTA? В смисъл – това е играта, която създаде един изцяло нов жанр. Заглавие, което е толкова скандално, любопитно и зарибяващо, че почти няма геймър, който да не е разцъквал някой от епизодите. Да, така си и мислех, ще скипнем припомнящия елемент и ще се гмурнем с въодушевен скок направо в дълбокото, защото само броени дни делят света от поредния размазващ хит на Rockstar. Толкова голям, че фирмата на няколко пъти отхвърли офертата на Electronic Arts, настояващи да закупят студиото и правата за поредицата на двойно по-голяма от официалната пазарна цена. Grand Theft Auto 4 ще се появи за конзоли на 29-ти април. За РС все още няма обявена дата, но следвайки съдбата на последните няколко игри от поредицата, можем смело да предположим, че феновете на компютрите, като гейм платформа ще могат да я разцъкат най-рано по Коледа.

Един тъмен балкански субект

Нека ви представя Нико Белич (Niko Bellic). Малка престъпна рибка, дошла от неопределена посткомунистична държавица на Балканите. Дотук нищо интересно и заслужаващо вниманието ни. Поне до момента, в който Нико не решава да превърне Либърти Сити в своя нов дом. Какво точно води пича там, това е една от най-добре пазените тайни на Rockstar. Защото сюжетът и развитието му винаги са били силните страни на GTA игрите и създателите не са луди чак до там, за да прецакат изненадата на феновете си. С произхода на Нико и с факта, че той е главния герой, в общи линии свършва и конкретната информация за него. Знае се, че докато се ориентира в новата обстановка, той ще използва помощта на братовчед си Роман.

Нов герой… а нов геймплей?

Разбира се, че революция в геймплея не се очаква. Има много променливи в гейм индустрията, но едно правило винаги доминира – ако нещо работи добре, не го променяй. Освен това Rockstar реално създадоха един от най-успешните геймплейни модели в историята на игрите, приложен после в десетки клонинги на GTA. Затова четвъртата част ще предложи не генерални промени, а по-скоро стотици малки шлифовки на ключовите елементи, превърнали предните части в хитове.

Отново ще имате пълната свобода да се движите, където и както си поискате в рамките на Либърти Сити. Дали е плюс или минус, че Rockstar са се дръпнали от използвания в San Andreas модел с няколко града, само времето ще покаже. Либърти е повече от голям и е разделен на няколко части, които ще се отключват с развитието на историята. За разлика от предишните части, моментът с влизането и разцъкването във вътрешностите на сградите ще е много по-засилен. Задачите ви в закрити пространства няма да отстъпват нито по количество, нито по качество на тези, случващи се под ясно небе. Освен това ще имате достъп до вътрешността на почти всички постройки, не само на тези със специално предназначение (закусвални, ресторанти, болници, хотели и т.н.).

За да се справите с всички проблеми, ще можете да разчитате не само на себе и на любимото си пушкало. Вече споменахме Роман, който ще влиза в ролята на втори шофьор по време на игра, както и на личен бодигард. За ситуациите, в които ще имате нужда от допълнителна огнева мощ, пък ще можете да разчитате на бандата си. Изигралите San Andreas сигурно си спомнят елемента със събирането на групичка от поддръжници, която нарастваше пропорционално със славата ви в престъпните среди. Сега отново ще можете да ползвате наемници, добавяйки към богатия геймплей на GTA и тактически елементи, познати ни от отборни шутъри като SWAT и Rainbow Six Vegas.

ЖиСиеМа!

Ключов игрови елемент в четвъртия GTA ще е мобилният ви телефон. На него ще получавате мисиите и ще поддържате контакти с останалите персонажи в играта. Освен това само през него ще можете да бъзикате… ченгетата. Имате нужда от полицейска кола за някоя мисия, значи пред вас има три опции: самоубийствен опит за открадването й от паркинга на произволно РПУ, създаване на суматоха в центъра на града с висок риск да ви надупчат, докато се опитвате да отвлечете возилото, или фалшив сигнал на телефон 911. В последния вариант ще дойде само една кола, която лесно можете да тафите, докато куките обикалят района и се чудят какво става. На пръв поглед превръщането на мобилния телефон от обикновена интерфейсна козметика в ключов елемент за геймплея не е нещо особено, но всъщност наистина вдига високо коефициента на реализъм в играта.

Rockstar са си поставили за цел да превърнат Либърти от поредната виртуална пясъчна площадка за игра в един истински симулиран град – жив и туптящ в ритъма на жителите си. Самият факт, че вместо да гоните задачи, ще можете просто да си намърдате балканския задник в произволен ингейм интернет клуб и да разцъкате някой от стотиците, специално създадени за играта сайтове, говори за това колко много труд са хвърлили създателите й в изпиването и на най-малките детайли.

Така и така сме на тема куки, нека да ги разгледаме по-внимателно. Животът в Либърти Сити е пълен със спънки за всеки млад гангстер, от които най-големия препъни камък са представителите на закона. Ченгетата в GTA 4 са доста по-умни и са невротично чувствителни към всяко неморално или криминално дело на Нико. Сега гадовете настръхват, дори ако минеш на червен светофар пред погледа им. А в момента, в който те видят да гърмиш по беззащитни или не чак толкова беззащитни граждани, звънят за подкрепления и за по-малко от минута целият квартал е отцепен от силите на реда.

Системата за трупане на “жега” е леко пипната. Ако си ядосал блюстителите на закона, дори да се скатаеш от погледите им, те ще продължат да дебнат в квартала, в който си причинил някакъв зулум. За да е картинката още по-напечена, по магистралите има екипирани с камери постове, в които трябва да си платиш такса за преминаване. Ако профучиш през бариерата им или минеш оттам, след като си се измъкнал от пълния с ченгета квартал, можеш да си сигурен, че хрътките пак ще те надушат и преди да се усетиш, ще чуеш зад гърба си познатите сирени.

Оръжията

За разлика от предишните части, четворката ще предложи по-малък арсенал. Все още не е потвърдено дали ще се запази ролевата система от San Andreas, подобряваща уменията ви с даден клас оръжия, в зависимост от това колко и как сте ги използвали. Новост ще е системата за тематично прицелване. Можете да насочите мерника си в свободен стил или да използвате опцията за позициониране на определена част от тялото. Нова е и системата за прикритие. Как точно ще бъде реализирана и доколко добре ще е направена, е все още тайна.

Всички малки подобрения определено променят в по-добра посока бойната система на GTA IV в сравнение с предшествениците му. Най-силно са засегнати престрелките от коли. В предишните игри можехте да гърмите, подавайки се от левия или десния прозорец на возилото, а за да пуцате напред, трябваше да сте на мотор. Сега ще можете свободно да движите мерника си или да прихващате целта си, подобно на метода, използван в последния Driver. Предполагам че няма да е удобно да стреляте и карате едновременно. Rockstar са помислили за това и ви дават на разположение Роман. Освен да се напива по баровете, пичът има и функциите на шофьор. Така можете да се концентрирате върху стрелбата и да оставите преценката с каква скорост да се влиза в остри завои на друг.

Интерфейс

Четворката няма да изневери на стила на поредицата, както и на феновете, така че остава интерфейса почти непроменен. Отново ще има минимап, показващ местоположението на Нико в радиус от няколко пресечки, който в момента, в който се качите на кола и засилите скоростта ще zoom out-ва, за по-лесна ориентация. Новост е добавената GPS система. Сега всяка по-добра кола ще има навигатор, като функциите и качеството му ще зависи от цената на возилото. Ако се качите в лимузина или скъп спортен бегач, ще имате дори гласова навигация, която може и да не избира винаги най-прекия до целта път, но е достатъчно умна да ви откара до хотела или магазина, който търсите, а не на гробищата.

GTA игрите никога не са се славили с кой знае колко революционна графика. Четвъртата част обаче е на път да промени това. Играта ще се задвижва от RAGE еднжина, който направи своя дебют с Table Tennis. GTA IV определено е една добре изглеждаща игра. Градът се простира на ненормално количество игрални километри, които ще може да видите, ако хардуера ви го позволи. Пресъздадени са в пълни детайли едни от най-емблематичните за Ню Йорк сгради. Моделите на персонажите изглеждат повече от добре, но точно затова имам някои притеснения за фреймрейта. Игрите от поредицата никога не са били оптимизирани в момента на своето излизане, въпреки това след премиерата на Crysis едва ли някой си прави илюзии, че ще може да подкара съвременна геймка на допотопен GeForce 4 MX.

Автор: Георги Панайотов