GameGlobe: да си направим игра

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 02 сеп. 2012

Доста дълго време играта на РС и видео игри бе изключително самотно занимание. Разопаковаш диска, слагаш го в оптичното устройство и със затаен дъх се надяваш, че разработчиците са си свършили работата и ти предстоят часове и дни, пълни с дигитални забавления. Ако не… е, след месец сигиурно ще има пач, половин година може и да излезе експанжън, а в крайна сметка дори и продължение, но контролът върху съдържанието оставаше еднолично в ръцете на студията и издателите.

Това вече не е така

Преди десетина години плахо започнаха да си пробиват път т.нар. редактори, които понякога създателите на играта включваха към готовия пакет. Спомням си, че с огромен интерес се опитвах да правя собствени сценарии и кампании на Age of Empires II или пък да свалям такива, създадени от други ентусиазирани играчи. Нещата обаче се развиваха бавно, от една страна защото интернет все още не беше тази глобална общност, която познаваме днес, а от друга защото самите геймъри бяха прекалено плахи в амбициите си.

Едва наскоро тази тенденция започна да се променя и едва ли има съмнение, че страхотният платформър LittleBig Planet бе първото голямо заглавие, което предостави на геймърската общност възможността да направлява съдържанието за играта на Media Molecule. Взети като сингъл игра, приключенията на Sackboy представляваха умерено забавно заглавие (трудността в първата част на моменти идваше в повече, но пък физиката и управлението бяха поизгладени в продължението), но истинската отличителна черта на играта бе възможността на геймърите от цял свят да създават, редактират, споделят и играят на свои и чужди сценарии. LittleBig Planet направи истинска революция в начина, по който може да използвате една игра. Последваха, разбира се, и други – феноменът Minecraft, приятната изненада Trials Evolution и дори опитът на Sucker Punch да включи т.нар. User-generated Content в отворения свят на InFamous 2 заслужава похвала.

Не мисия, а цяла игра

Ако всички тези заглавия позволяват създаването на отделни сценарии или нива, то сега вече сме свидетели на нещо качествено ново и различно. Познато ли ви е името GameGlobe? Ако да, то значи вече имате представа за какво става въпрос. Ако не, ето ви кратко представяне.

Дело на датското студио Hapti.co, което е собственост на Square Enix, GameGlobe приема познатата вече концепция за потребителско съдържание и я доразвива в посока на създаването на… цели игри. Концепцията е съвсем проста – работейки в прозореца на вашия бразер, GameGlobe позволява на регистрираните участници да създават свои собствени нива, които условно биха попаднали в жанра “екшън приключение от трето лице” или пък “платформър”. Вашият персонален аватар, който може да кустумизирате съ стотици дрехи и физически характеристики, започва “играта” в една безлична пустош. След това обаче е ваш ред с помощта на различни инструменти и дизайнерски решения да трансформирате терена, така че да създадете спиращи дъха гледки, високи планини или огромни океани. По-нататък цялата повърхност може да се промени, да се добавят мостове, кораби, сгреди и какво ли още не. Ако наистина искате да обърнете внимание към детайла, дори е възможно да кустомизирате и интериора на къщите.

Механичен свят

Подобно на Minecraft, тук също откриваме система за механично скриптиране, която позволява да свържете отделните елементи в работещо цяло. Поставете например една порта, после добавете ръчка, свържете двете и така имате елементарна система, която отваря и затваря портата. Това е началото на най-различни пъзели, а при желание може да добавяте и текстови подсказки, както и задачи и други напътствия директно на екрана.

В същото време всеки един предмет в света на GameGlobe има собствени физични и светлинни характеристики, така че цялата среда се подчинява на общи физични правила. През менюто World може да зададете и общия тон на виртуалното ви царство – ярък слънчев ден, мрачена привечер, тъмна като в рог нощ или дори адски червен нюанс. През менюто Gameplay Objects може да добавите различни условия, които остават невидими за външния играч като начална и стартова точка, звукови ефекти и др;, а също и да поставяте NPC-та, чието поведение да манипулирате.

Когато свършите с дизайна, нивото се записва и става част от сървърите на GameGlobe. Може да го публикувате, което означава, че ще бъде достъпно за игра и от другите регистрирани потребители, а чрез уникалния URL адрес на нивото може да го покажете и на хора извън общността като например на вашите приятели в предпочитаната ви социална мрежа. Още от началната страница на GameGlobe и посрещат данни за най-новите, най-популярните и най-сподебяните нива и игри, като всеки потребител може да персонифицира страницата спрямо това каква информация желае да види на нея.

Да приобщим света

За момента светът на GameGlobe е достъпън само през РС, но пък датчаните от Hapti.co се кълнят, че практически всяка машина с връзка към интернет е в състояние да подкара редакторът на нива. Поддържаните браузери са Chrome, Safari, Opera и IE. Очаква се скоро да бъде добавена поддръжка на Мас, както и нана таблети и дори смартфони. Разбира се, всичко това зависи от последващия интерес към играта, създаването на активна и амбициозна общност и редица технически условия, но основите вече са поставени и GameGlobe има всички шансове да се превърне в поредната интересна и предпочитана платформа за потребителско съдържание в света на компютърните игри.

Автор: Иво Цеков