Всяка година малко в началото на морските страсти любителите на високите скорости получават поредната порция надпревара и адреналин от света на най-престижния моторен спорт. Винаги съм се чудел защо този вид игри излизат в периода юни-юли. Като единствено логично обяснение ми се струва подобна клауза в договора за лиценза на FIA. Апропо F1 Challenge 99-02 се нарича по този начин, не само защото предлага възможност за състезание в четири сезона. Другата причина е, че по всяка вероятност това ще бъде последната игра на EA Sports в този поджанр на автомобилните рейсъри. Така, като за последно, получаваме коктейл от бензинови изпарения и следи от гуми по монитора – реколта “последна петилетка”.
Формула 1 е
все повече бизнес и все по-малко спорт
Тази тенденция от последните 10 години се запази до този сезон, в който за първи път от много време насам наистина се случва нещо. Формула 1 е една голяма игра между няколко големи автомобилни производители. В “клуба на избраните” се влиза трудно, а мизата е число с повече от седем нули. Срещу това получаваш престиж, безотказно работеща реклама и технологичен напредък, защото можеш да изпробваш иновации за серийното производство още днес, на най-добрия тестов полигон в реалността. Истинският фен в мен не може да замълчи и да не похвали устремния възход на най-добрия отбор BMW Williams (нищо лично към феновете на другите отбори). Този спорт отново се изпълни с желаната от мен динамика, с разнообразието и необходимото забавление. Това е така, не само защото Williams бият, а защото през тази година благодарение на промените в правилника, се създадоха предпоставки за истинско състезание.
В F1 Challenge 99-02 обаче няма да видите нищо от тях. Уви, както подсказва и името, наличните болиди отговарят на оригиналите в периода между сезон 1999 и 2002 година. Сигурно веднага някой от по-запалените фенове ще попита – добре де, а нали през миналата година пак имаше игра, която се казваше F1 2002? Защо пак ни продават старата чанта с нови дръжки?
Не си прав, драги ми любителю. Първоначално и аз бях залитнал в тази посока като си мислех, че това е просто знак за сбогом от страна на EA Sports под формата на пъстро ветрило от стари шлагери. Но не! ЕA Sports са най-добрите и в това няма нищо случайно. F1 Challenge 99-02 е с подобрен графичен енджин, който се отличава с две сериозни предимства – гъвкавост и бързина. Дори на относително слаби машини (около гигахерц) усещането за скорост е доста реалистично. По думите на разработчиците от ISI пистите са пресъздадени като максимално близки копия на трасетата от реалността и, което е по-забавното, те твърдят, че разположението на предметите и другите елементи от окръжаващата среда е абсолютно автентично, дори в сезон `99. Да бе. Всъщност не пазя архивни видеоматериали отпреди четири-пет години, за да сравня. Затова ще им повярвам (донякъде) :).
Едно от логичните неща, които човек би се сетил при споменаването на четири сезона в една игра, е наличието на опция за кариера и развитие през всичките сезони. Да, ама не. Това иначе толкова елементарно нещо е запазено само за PS2-версията на играта, което просто не е честно. За сметка на това в F1 Challenge 99-02 са налице класическите опции като отделно състезание, тестови изпитания, сезон и мултиплейър.
Карането на болид
от Формула 1 не е лека работа. Това е ултрасложна машина със специфична аеродинамика, двигател с близо 1000 конски сили, тегло около 600 килограма, седем степенна скоростна кутия с корпус от магнезий и титан и т.н. За да бъде реализмът запазен в максимална степен, създателите на F1 Challenge 99-02 са се постарали да предложат на вниманието ни всички опции по телеметричната част, които помагат да повишите топспийда от 302 на 308 км./ч. Ъгъл на наклона на преден или заден спойлер, преводни числа на скоростната кутия, височина на преден ляв или заден десен амортисьор, повдигане и сваляне на носа – настройките по един болид са сравними с плетенето на гоблен. Трябва ти много време, концентрация и воля за успех.
Всичко може да бъде обаче и по-лесно. Не е нужно непременно да се “завирате” под болида, за да победите Шумахер и компания. Достатъчно е да използвате плъзгачите за избора на гуми, гъвкавостта на скоростната кутия на принципа “повече еластичност или повече максимална скорост”, регулирането на окачването на принципа “поднасяне или занасяне”, настройката на амортисьорите за твърдост и полето със звучното име “downforce priority”, където имате възможността да прецените дали искате от скорост или стабилност. Естествено, и тези настройки не са панацея, която може да компенсира некадърното каране, но времето за свикване и опознаване на автомобила е далеч по-кратко.
С F1 Challenge 99-02 се кара изключително приятно. Благодарение на множеството дигитални асистенти, които вместо вас се грижат за своевременното действие на спирачките, нечупливостта на шасито при директен удар с мантинелата или пък спазването на оптималната траектория, човек просто сяда пред монитора и започва да кара на секундата. Най-голямото предимство на този симулатор обаче е усещането за скоростта. Вкопчили се кийборда, ще имате усещането, че наистина летите с 250 към шикана, а когато изпуснете завоя, ще разберете, че във Формулата няма серво.
По принцип
всички игри за Формула 1 си приличат
Заради строгия регламент на състезанието трасетата са едни и същи, заради високите заплати, пилотите правят всичко възможно да останат по-дълго зад волана, заради спонсорите и производителите броят на автомобилите на стартовата решетка е фиксиран на 22, а отборите – на 11. Ето защо при появата на нов симулатор за най-елитния автомобилен спорт мнозина са скептични относно неговото разнообразие и предизвикателствата, които той поднася. В случая с F1 Challenge 99-02 можем да говорим за разлики в дребните детайли, които все пак подсказват, че годината е 2003-та и летвата за качество е вдигната.
Пинизчийско хрумване е възможността при състезание да правите загряваща обиколка за гумите, а не, както досега, да излитате с пълна газ още в началото. Същото се отнася и за графиката. Броят на текстурите и детайлите е увеличен, небето е в наситено синьо, а болидите са запазили всички отличаващи ги един от друг показатели като вирнат/сгънат преден спойлер, къса/дълга база и други особености, диктувани от регламента. Звуковото оформление в играта е на изключително високо ниво. Освен специфичния тътен от 10-цилиндровите машини зад гърба на пилота, ще откриете много приятен саундтрак със студено синкав техно привкус, както и подробен аудио коментар на английски език към всяко трасе – с какво е известно то, кои са опасните завои, как се кара и т.н.
Всъщност, ако искате да видите какво му е на Шумахер в кокпита, най-добре отидете на картинг. Но ако нямате писти във вашето населено място, опитайте F1 Challenge 99-02 – единственият симулатор, който се доближава до изживяването от реалността.
Автор: Александър Бойчев