SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

По принцип съм скаран с всякакви състезателни и спортни жанрове игри. До голяма степен това, което виждате на екрана, можете да го изживявате на живо почти без пари: футбол, баскетбол и т.н., и поради тази причина не мога да разбера хората, които всяка година чинно си купуват поредната версия на FIFA или някой друг спортен симултаор, единствено за удоволствието да поиграят с виртуалното превъплъщение на иначе съществуващ отбор.

След теста на F1 2019 обаче съм склонен да преосмисля малко тази своя позиция, тъй като да влезеш във F1 не е никак лесна работа. И ако сте сред тези хора, които са си мечтали да се докоснат до живота на професионалните пилоти от F1, но до сега не сте имали тази възможност – вече нямате оправдание, защото F1 2019 е без съмнение най-пълноценният рейсър на тази тема, до този момент.

Животът на пилота

Под “пълноценен” разбирайте, че играта ще ви позволи не просто да се състезавате на различни писти, навред по земното кълбо, но в кариерния режим, са добавени и доста неща, които въпреки козметичния си характер ни помагат да надникнем от първо лице в живота на пилота извън кокпита на болида. След като приключите дадено състезание, вие ще бъдете интервюирани от журналисти, и дори ще имате възможност да избирате измежду различни отговори (които ви носят бонуси, като например различни постижения (achievements). Освен това ще можете да разменяте по някоя приказка с вашите съперници, които ми направиха впечатление, че имат едно и също арогантно и самовлюбено поведение. Разбира се, това е рейсър, а не story-driven игра, така че това не може да бъде оценено като минус. Най-интересното нещо извън кокпита обаче е възможността да избирате отбор както и да получавате различни оферти от своя агент, за смяна на отбора. Всяко едно действие – интервюта с журналисти, срещи след състезанието, срещи с агента, запознаване с екипа на отбора ви – всичко това го виждате от първо лице, като има и различни опции за интеракция – избор какво да направите, какво да кажете и т.н.

Изкуствените съотборници също могат да се ползват от тези опции, което създава динамични и напрегнати сезони, а феновете на Formula 1 получават едно наистина пълноценно състезателно изживяване, успявайки да ви накара да се почувствате сякаш наистина сте пилот. Една от изнервящите страни обаче е невъзможността някои от тези сцени да бъдат пропуснати.

Зад волана

Всички тези неща обаче колкото и да са готини, са второстепенни, защото са просто една гарнитура към същинската част – състезанията. Бях доста озадачен в началото, тъй като очаквах да започна нормално състезание, вместо това играта ме хвърли по средата на Formula 2 състезание и трябваше да поема управлението насред състезанието. Оказа се, че вместо пълноценни F2 сезони, които да служат като начало на вашата кариера, играта ви предлага няколко ключови състезания с по едва няколко обиколки, преди да скочите в голяма надпревара. Вие ще можете да изберете името и отбора на своя състезател, след което сядате зад волана на своя болид, в очакване на стартовия сигнал.

Възможностите за избор обаче не приключват до тук: можете да модифицирате настройките за различни части и системи на колата – окачване, спирачки и прочее, с които вашият болид отговаря на вашите нужди и способности. В общи линии настройките ви позволяват в по-голяма или по-малка степен да избирате между бавна, но стабилна и лесно управляема кола на завоите, или бърза, но по-трудно управляема. Ако не е по-силите ви да прецените взаимодействието между различните компоненти, от Codemasters са се погрижили за това и са създали няколко готови набора от конфигурации, които можете както да изберете, така и да модифицирате само компонентите, които искате.

Преди началото, вашият екип ще ви предлага избор между различни видове стратегии, съобразно фактори като гориво, тип гуми, температура на пистата и въздуха а от там – и колко пъти и кога ще трябва да преминете през бокса. През останалото време ще ви напътстват основно по отношение на нарушения които сте направили, предупреждения за корекции (върнете се на еди-коя си позиция, в противен случай – наказателни секунди) и ще пускат коментари по отношение на шофирането ви (в случаите когато “отрежете” някой остър завой). Също така обаче ако претърпите щети по болида си, които не са катастрофални, ще ви известят ако е необходимо да преминете през бокса. Като цяло обаче е по-добре да жертвате 1-2 позиции и няколко секунди, но да карате по-внимателно, отколкото да ви се наложат непредвидени посещения при майсторите. Често пъти това може да ви коства обиколка, а от там – и цялото състезание.

Колкото по-напред отивате – толкова повече точки за ъпгрейди на болидът си ще трупате. Когато навлизате в професионалната лига трябва да знаете, че различните модели имат различни силни и слаби страни т.е. в зависимост от отбора, за който ще се състезавате ще трябва да развивате автомобила си в съответната насока.

Само кариерно развитие ли можем да играем?

Не, разбира се. Кариерния режим все пак е съобразен с една по-масова аудитория, която няма търпение да скочи в лигата на големите играчи и няма желание да минава през календара за целия сезон, за да постигне това. Ако все пак държите на пълноценно F2 изживяване – можете да направите това чрез отделен режим, който не влияе на вашето career развитие. Разбираемо решение, но все пак може би би било добре, ако се налагаше да поработите малко по-здраво за да си осигурите място във F1.

Излишно е да се казва, че геймплеят е полиран и балансиран до съвършенство, с идеята играта да бъде актуален eSport. Ако сте по мрежовите изживявания – мултиплеърът е отново тук, с нова система за лиги, които правят изживяването още по-добро спрямо предходната част.

В завършек – определено не съм фен нито на поредицата, нито на жанра като цяло. Това разбира се не ми пречи да оценя играта според нейните достойнства. Ако искате да застанете зад волана на рейсър, който ще ви предложи лицензирани отбори, състезатели, марки и модели, гарнирани с добра графика – не се колебайте! Това е без съмнение най-добрият избор за тази година. Играта можете да закупите от тук .

 

 

Автор: Георги Кацаров