С Ицо се познаваме още от славното софийско време, когато цялата мания с ролевите игри стартираше в България. Запозна ни общ познат в София, а по-късно, и аз, и Ицо се завърнахме по родните си места. Колкото до мен, аз се озовах обратно в Разград, а Ицо се прибра в Добрич. Във всеки случай, нито аз, нито Ицо сме спирали да играем през цялото това време. Да, и може би, заради пандемията нашите игри се преместиха най-вече онлайн, но това не ни спираше да експериментираме с нови играчи и нови системи. Една игра обаче винаги ни е владеела и двамата, и това е страхотната и епична Dungeons & Dragons/ D&D. Нещо повече, Ицо не просто е играч в нея, а сам води и представя играта на новобранци в ролята на Водещия или Разказвача. И именно днес, като от Разказвач към Разказвач, ще си говорим с него в това ново интервю за PC Mania. Идеята обаче е днес да не си говорим толкова за самата игра, колкото за самото водене при нея, намирането на играчи, различни системи с правила и други. С това ново интервю стартираме и най-новата ни рубрика в PC Mania, която ще наречем “Dungeon Master BG”. В нея ще си говорим за про-активно водене на ролеви игри и то конкретно у нас, в България! А сега най-после даваме думата на Ицо и го поздравяваме сърдечно за смелостта му пръв от всички да се включи в рубриката…
PC Mania: Здравей, Ицо, и от онлайн списанието за игри PC Mania ти благодарим, че се съгласи да бъдеш днес наш пръв събеседник в новата ни рубрика за про-активно водене на ролеви игри! И така, да започваме без да се бавим повече. С теб ще си говорим за D&D и как точно самият ти водиш на тази игра, но всичко по реда си. Нека като първи въпрос да уточним с теб КАК самият ти откри D&D, КОГА се се случи това, КЪДЕ се намираше по това време и ЗАЩО те привлече точно тази игра?
Христо Симеонов: Казвам първо “здравейте” на огромната и нетленна аудитория на Институцията PC Mania. Изключително съм поласкан и за мен е чест да получа покана за това интервю, което стартира и нова рубрика. Относно въпроса – с D&D се запознах в началото на новото хилядолетие, когато играта започна своето, може би, твърде закъсняло акостиране в България. “Закъсняло”, но и доста ускорено, защото много бързо обхвана голяма част от аудиторията на родна земя. А това, което ме привлече още от самото начало, беше възможността да разказвам истории. Ролевите игри и в частност D&D са един перфектен инструмент и инструментариум за развиване на въображението и тогава попаднаха на правилното място, в ръцете и разума на гимназиален ученик, какъвто по онова време бях тогава…
PC Mania: Всяка една игра има нужда от свои играчи и преди всичко от хора, които да решат заедно да експериментират в нея. За всичките прекрасни опции за водене в нея ще се спрем на следващите въпроси, а сега ни сподели как намираш нови играчи, особено, ако става дума за игра наживо, и изобщо има ли активност все още във Варна и Добрич относно такива игри и подобни събирания? В крайна сметка, особено заради пандемията, да не се окаже, че все още има достатъчно играчи, но всичко някак си се измести от към настолната маса – изцяло към и във виртуалното пространство?
Христо Симеонов: В наши дни намирането на играчи е по-лесно от намирането на време да им обърнеш внимание. Последното е малко тъжно, ала денонощието има едва 24 часа, пък и трябва да правим разни досадни неща като “работа” и “сън” например. Във Варна, в Добрич и въобще в този регион, има ужасно много желаещи да пробват играта. Няма обаче достатъчно и добре подготвени Водещи. Социалните мрежи помагат неописуемо много за намирането на нови играчи, но също така и в някаква степен пречат на новаците. И да, заради пандемията живата игра на D&D пострада сериозно в последните месеци, но пък лично аз преоткрих играта онлайн, с всичките й плюсове и минуси. И мисля, че така именно игрите се оказаха едно от силните оръжия на човечеството срещу принудителната изолация, в която попаднахме. Последното важи особено в световен мащаб. Ролевите игри и в частност D&D са един културен феномен с огромна стойност. И настоящата ситуация го доказа отново. В момента няма друга ролева игра, по-популярна от D&D, която да се цъка повече в пандемията!
PC Mania: Нека да не крием, но D&D е много губи-време-игра общо-взето. Имаш ли, например, едно или две най-готови тестови приключения за новобранци, които без много да променяш, им пускаш всеки път, или държиш за всяка една група или приключенско парти да подходиш изцяло кастъм и индивидуално спрямо всяка една или самата група? Обръщам внимание, че питам за “новобранци” и нови групи вместо за регулярни и по-дълги събирания тип кампейни. Нека да го кажем и така – “one shot”-ите ти варират ли като сюжети, или винаги имаш нещо и съвсем готово, което им пускаш като за начало?
Христо Симеонов: Имам няколко “винаги готови” нещица с различна продължителност за новаци. Ала сред своите играчи, а и сред останалите приятели в хобито, аз съм известен с неособената си любов към “one shot” жанра. Просто, защото обичам добрата, дълга, многопластова история. Затова и те винаги си правят майтап, че “При Ицо всеки “one shot” е потенциална кампания!”. Може би последното се дължи на факта, че обичам и дори настоявам играчите да ми пишат бексторита на героите си. Дори и когато става дума за “one shot”, настоявам за поне няколко реда бекстори. Защото за мен D&D, а и останалите ролеви заглавия не са просто игри, а, както вече казах, един сериозен инструмент за подобряване на творческата Ви креативност. И ми се иска да направя така, че хората да разберат за този страхотен и наличен към D&D инструментариум… Иначе в бексторитата на играчите ми много често откривам интригуващи детайли, които да включа към настоящето ни приключение. И тези детайли, понякога, обръщат хастара изцяло и дори излизат извън рамката на обичайният “one shot”. Та, ако трябва да отговоря на въпроса ти : да, имам готови неща, но добавям и щрих “custom” към тях всеки път и спрямо моята активна група в момента. Така ми се струва ок и най-правилно, поне лично за мен като Водещ в играта!
PC Mania: Нека сега да се спрем на по-дългите игри, които си правил и водил. Как процедираш при тях? Може би ползваш изцяло и готови и закупени D&D и официални модули, или сам сядаш и съвсем сам забъркваш всички сюжети при теб? В случай, че водиш по официалните книги, моля те, уточни кои от тях намираш за най-добри и подходящи. В случай, че забъркваш всички истории съвсем сам, уточни как подхождаш като история в тях – ползваш генератори на приключения, вдъхновяваш се от реални и вече готови сюжети по филми и книги и т.н.? А пускаш ли герои с Evil алаймънт (уклон) при теб или държиш всички в партито да сте само Good, или поне Neutral като морален компас за героите ти?
Христо Симеонов: Използвал съм и използвам и двата подхода – както готови официални модули, така и изцяло “homebrew” сюжети, истории, че дори и сетинги. Лично аз винаги съм харесвал официалните модули на D&D, въпреки наличието на доста “мързеливо” писане на места. Харесвам ги заради богатството на опции, които ни носят. На информация, която може да откриеш в тях и дори да преработиш. Почти няма официален модул, които да не съм водил и да не съм го пипнал… дори и поне малко. Водил съм доста от официалните модули за 5е, отделни приключения за старите ревизии на правилата, а също така вече на два пъти преработвах модули/сетинги от старите издания за 5е – “Al-Qadim” и “Planescape” за моите “homebrew” кампании. От официалните модули за 5е личните ми фаворити са : “Curse of Strahd” (това едва ли ще е изненада за някого!), “Waterdeep: Dragon Heist” и “Ghosts of Saltmarsh”. Горещо препоръчвам последните два, ако се наложи да водите на нови играчи. Също така са отлични и за начинаещи Водещи. Към момента, втора година водя кампания по “Baldur’s Gate: Descent Into Avernus” и съм играч, да не повярва човек, в “Rime of the Frostmaiden”. Толкова за опита ми с официалните модули, но когато сядам да пиша “homebrew” обичам да използвам доста “истории и знание” от стари издания на D&D, като много често го преправям спрямо нуждите ми. Също така, подобно на всички колеги, естествено се вдъхновявам от книги, филми, история, религия и митология. Повечето неща създавам сам, но се случва и да използвам и генератори. “Еvil” персонажите, според мен, са си за отделна кампания. А когато ги събирам с “good” персонажи, се случва в приключения, които водя на по-опитни играчи, където знам, че ще има сериозно количество и по-добър ролплей. С една дума, държа, ако ще има “evil” в партито ми, то да се разиграе преди всичко качествено!
PC Mania: Как се справяш с конфликтите, не знам как да го кажа по-меко, в игра, или когато започне да се спори? Уточняваш ли с играчите всяко едно правило предварително, или държиш, че твоята дума е последна и смяташ, че точно затова си там, за да държиш под контрол всички събития? В случай, че харесваш малко повече даден играч (например, играеш с любимото си момиче 😉 склонен ли си да си затваряш очите за прегрешения, или напротив, нямаш свои фаворити на масата за игра и с всички се държиш абсолютно равнопоставено? Кой е по-голям всъщност, играчите или Водещия, и в крайна сметка дали изобщо има и въобще можем да си говорим за „йерархия“ тук?
Христо Симеонов: Водещият е “Господар на правилата”! За мен тук не може да има спор! Но когато говорим за сериозна промяна на правилата, винаги се консултирам с моите играчи. Конфликтите на масата, ако въобще ги има, обичам да потушавам с много хумор и разведряване на обстановката. Все пак, това е на първо място игра и трябва да се забавляваме. Но пък не си падам особено по фаворитизирането на даден играч. Може в отделни епизоди, дори цели сезони от кампания, някой герой да получи по-централна роля, но това е заради спецификата на историята ми. И гледам в следващите епизоди/сезони да се реванширам спрямо останалите играчи. Винаги се стремя да търся баланс на масата за игра. Както в ролята и участието на героите, така и в отношението ми към играчите. А, ако ме питаш как се справям с играчите, които използват героите си, за да вършат разни непозволени действия и по този начин да влизат в непрестанни пререкания с другите персонажи, разните му “murder hobos” и сие – обичам да променям “правилата”, с чист “storytelling”, за тези персонажи, за да ги принудя по този начин да преустановят поведението си. Не винаги обаче се получава и си зависи, като цяло, от всеки един играч, но аз държа винаги да има равнопоставеност на хората около масата и така!
PC Mania: Нека да поговорим повече за roll20 и възможността да се джитка с хора от цял свят. Ти лично играл ли си с чужденци и как намираш техните игри/ тяхното водене? Има ли изобщо един правилен и, да кажем, правилен ЗАПАДЕН начин за игра на D&D, или нещата, които правим и сме научили тук у нас в България, са напълно актуални и адекватни на западните ни колеги? Ти лично знаеш ли за другите онлайн VTT като FGU и Astral VTT, и защо се спря точно на roll20? Ползваш ли пълните опции на уебсайта? Кое ти е по-яко, да правиш герои и попълваш Character Sheets, или самата “чиста” D&D игра?
Христо Симеонов: Играл съм малко с чужденци. Не намирам нещо генерално различно като стил. А относно “стил на водене” и “стил на игра” – за мен няма такова понятие като правилен или неправилен стил! Когато играем D&D, най-важното е всички около масата да се забавляваме и заедно да градим нашите светове и истории. Все пак, имам изключително малък опит с други VTT. Не помня причината да се спра на roll20. Може би защото пробвах най-първо на нея. Да си призная, нямам и особено време да разучавам другите платформи и затова засега играя само там. Кой знае, може би това ще се промени след време… Колкото до направата на герой, това е едно от най-вълнуващите неща в D&D! Тук говоря за “идеята зад всеки герой”, за “пълнежа” му, това което го прави “истински”. Самото “счетоводство” (или така нареченото “book-keeping”, бележка на Ян) по попълване на character sheets не ми е толкова любимо. А иначе винаги бих предпочел “чистата” D&D игра пред всичко друго. Ролплей му е майката и да знаете от мен, че именно това е и остава най-важното!
PC Mania: D&D е на пазара, скоро ще станат вече почти 50 години, но ние не винаги сме играли на 5E. Ти самият, Ицо, си фен на по-старите ревизии и за теб от предварителния разговор знам, че AD&D ти е любима, макар и да не играеш отдавна на нея. Аз си спомням за оня джин в бутилка от сетинга Плейнскейп, за който беше разказвал в едно видео с Васко Лозанов, но нека сега да споделиш повече за твоя опит с AD&D и защо не и сега през 2021?
Христо Симеонов: Така е. Имам прекрасни спомени от AD&D. И много истории. Харесваше ми, че системата беше повече “ролплей” ориентирана. А също така и невероятните сетинги като “Planescape” и “Dark Sun”, с които ме запозна именно AD&D. Причината да не я играя в последните години е, че играя с повече нови играчи. Мнозина от тях дори вече мога да нарека “опитни играчи”. С тях започнах с 5е, затова и продължавам там. Всъщност, въпреки крещящите й минуси и слабости, аз харесвам 5е. Мога вече да си позволя да го кажа искрено, след като основно играя по нея в последните години. А за AD&D? Кой знае, може пък да се съберем пак “старите муцуни” и да се завърнем един ден отново там… Засега само времето ще покаже!
PC Mania: За теб, Ицо, освен, че играеш, знаем, че поддържаш чудесния блог и уебсайт за бордови игри https://boarddelights.com/, който е добър източник за новини в това прекрасно хоби. Но освен игри, какво друго обичаш да правиш – например, дали пътуваш, дали четеш книги, гледаш кино, сподели ни нещо за себе си и извън контекста “игри”, за да придобием дълбочина относно теб самия като човек, освен като Водещ на D&D?
Христо Симеонов: Понякога си мисля, че хобитата ми са повече от звездите в нощното небе. Малко драматично прозвуча. Със сигурност обаче са повече от свободното ми време, с което разполагам. Страстен читател съм. Обичам и да пиша, при това не само за D&D приключения. От години съм страстен киноман и в тая насока съвсем скоро ще има нещичко и съвсем ново от мен. Обожавам да разпускам с дълги разходки сред природата. За настолните игри вече споменахте. Възприемам себе си и като “дърт PC геймър”. Лошото е, че напоследък не ми остава много време за електронни и видео игри. Дано това се промени!
(Финал) Нашето пътешествие в света на най-великата ролева игра в света Dungeons & Dragons с Христо е на път да приключи, но не и нашите сесии в нея. Затова от PC Mania желаем на Ицо да не спира да играе, както и да не спира да посвещава и да търси нови играчи в хобито! Христо, бъди здрав и нека чрез и от теб играта придобие едно съвсем ново измерение, което да накара и приобщи твоите играчи да се вдъхновят още повече! Успех от всички нас в онлайн списанието за електронни и видео игри PC Mania!
Христо Симеонов: Благодаря за хубави пожелания. Да ви се връщат стократно! И нека PC Mania продължава да бъде неизчерпаемият извор на информация, познание и нърдщина – родната Институция за всички български геймъри! И до нови срещи всред подземия и гробници, където мога да Ви пожелая само “силни зарове”, че иначе чудовищата ще Ви разкатаят и бързо ще Ви видят сметката 🙂
За да продължим Легендата PC Mania имаме нужда от Вашата помощ – подкрепете ни в Patreon! Абонирайте се за нашия канал в Youtube, последвайте ни в facebook, twitter и instagram, вашата подкрепа е важна за нас и ни дава сили да продължим.
С уважение: Задругата за PC Mania