Deadwater Saloon- Ревю – РС

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

(Екипът на PC Mania благодари на Creative Storm Entertainment за предоставеното копие от играта)

Като бях по-млад, в тъмните години на прехода (приемаме, че сме излезли от тях) бях барман в софийския еквивалент на дивия запад. Кеф ти боища, кеф ти престъпни типове, кеф ти фалшив алкохол. И от време на време задушевни разговори със служители на МВР на тема “тоя идвал ли е тука преди да го застрелят”. Фън таймс!

Сега обаче, дизайнерите и програмистите от Creative Storm Entertainment ми дават шанс да въртя кръчма в истинския див запад, с всички плюсове и минуси от това!


The Good

Да, както може би вече сте предположили, в Deadwater Saloon ви се дава възможност да въртите каубойска кръчма, нейде из безкрайните пусти земи на прериите.
Годината е 1861-а, предприемачи яростно се стремят да прекарат железници до всяко кътче на огромната американска земя, и това дава шанс на смелите и безрасъдните да пробват късмета си.

Малко нетипично за мениджмънт симулатор, в самото начало ви се дава възможност да създадете своят персонаж, избирайки между доста на брой умения и trait-ове. За съжаление, играта не дава почти никаква информация кое за какво служи, така че разпределете своите точки произволно (поне при първото изиграване), качвайте се на коня и god speed!

Заведението което ви е поверено е гола дървена барака, разположена в нещо, което трудно може да бъде наречено населено място – освен вашата кръчма, в началото наоколо има само тъжно изглеждащ кладенец. От вас и вашият бизнес нюх зависи този марсиански пейзаж да се превърне в процъфтяващо градче с всички блага на цивилизацията.

За начало, трябва да обзаведете поне до някаква степен вашето заведение – дървен бар, чугунена печка на дърва и няколко разклатени маси трябва да свършат работа. Тепърва ще мислите за екстри като картини, маси за покер и електрически полилеи на тавана.

Докато все още се учите как да движите камерата и как да поставите първите мебели баш под ъгъла, който желаете, в градчето ще пристигне семейство трапери. Освен че от тях можете да купите първите ресурси за заведението си (дребен дивеч за готвене и някоя бъчва домашна “огнена вода”) току-виж се окаже, че някой от семейството им би се навил да работи като барман или готвач за вас.
В последствие все повече семейства ще пристигат в градчето, носейки със себе си своят бизнес и нужди.

Като говорим за нужди, те ще се променят колкото по-голям става градът и колкото по-богати стават жителите му. Докато в началото домашнярката и катерицата на грил ще задоволяват нуждите им, в последствие ще стигнат до избрани френски вина, изискана кухня, музика, наркотици и платена женска компания. Ако се справите добре, ще станетe богат, известен и почитан патрон, за чиито подвизи се носят легенди.

Като говорим за храна и пиене, те идват с няколко на брой различни дърва с ъпдейти. Уискито например започва като царевичен “moonshine” но с малко време и търпение, ще “откриете” как да предлагате на клиентите си прекрасни отлежали елексири от стария свят. Разполагате с общо 5 дървета за развитие на различните категории храни, и осем за алкохола – и има забележима финансова полза да стигнете до края на всяка категория (особено алкохолите).
Друг силно застъпен елемент в играта са социалните отношения които ще имате с абсолютно всеки жител и служител в града. За пример – недоволната и безразлична проститутка може да окраде касата в заведението, но ако се постараете да я опознаете и да станете приятели, може да почне да се “раздава” в леглото, носейки ви допълнителни приходи. Гражданите които ви харесват пък ще ви правят отстъпки в магазините си, ще ви подаряват различни неща и може да се застъпят за вас ако бандити нападнат драгоценният ви “saloon”. Опциите за социални интеракции са наистина разнообразни – от прост разговор до надъхване, или пък обратното – провокиране на човека срещу вас, от това да го издебнете и убиете в тъмното, до предложение за брак, и именно тук идват на помощ многобройните умения, от които избирате в началото.
Искате да се сприятелите с градския лекар? Няколко точки в умението “медицина” определено ще ви помогнат. Шерифът ви гледа накриво? Може да го впечатлите с умението “leadership” или просто да го респектирате с повечко точки в “muscles”. От вас зависи дали ще сте благороден защитник на слабите, или долен измамник, подтикващ клиентите да се пристрастят към опиума и хазарта.

The Bad

Като чуя за “Дивия запад” си представям препускащи на коне главорези и групи от горди, но жестоки червенокожи. И двете неща се срещат в Deadwater Saloon, но само под формата на повтарящи се и доста скучни евенти – лошите блокират пътя към града, и трябва да ги разкарате. Обикновенно играта ви дава поне три опции как да го сторите, така че избирате тази която използва най-развитото ви умение и сте готови.

Единственото изключение е един от двата главни куеста в играта, в който една определена банда периодично напада заведението ви. За нещастие, тук просто трябва да ги изтърпите докато съберете няколко бияча да ви пазят, и ги оборудвате с оръжия (бандитите така или иначе, ако не им се опълчите неподготвени, просто ви взимат малко пари и алкохол). Щом съберете своята малка армия, просто застрелвате бандитския лидер при следващата атака и всичко приключва. Втория главен куест в играта е точно толкова неангажиращ и лежерен, но няма да го издавам.

Като цяло отношенията с NPC-тата са прекалено прости и доста нелогични. Можете да избиете цялото семейство на някого, после просто си говорите с него веднъж-два пъти и той ви става пръв приятел. Това, както и тоталната липса на характер и идентичност в персонажите, оставя леко горчив вкус от иначе добрата идея.

And The Ugly

Или защо Deadwater Saloon не е добра игра.

За начало, играта е прекалено лесна. За може би 12 часа, без идея какво правя в първите няколко, събрах баснословни суми, изкупих всички останали бизнеси в града, отворих всички стоки и рецепти, и изпълних всички евенти. От трофеите не успях да спечеля само два – този да умра в битка, и този героят ми да се самоубие от отчаяние.
И вече нямам причина да пусна тази игра отново – видял съм всичко, направил съм всичко, и ако просто ще разцъквам, на десктопа ми има 5-6 по-добри бизнес симулатора.
Голяма част от рецептите, сградите и елементите в играта са или без никаква функция, или пък са нужни само веднъж. За пример – оръжията. Малко по малко въоръжавате себе си и биячите които сте наели с все по-добри пушки, докато дойде момент да се опълчите на бандитския лидер. След това оръжията стават напълно излишни до края на играта. За да продължим, вдигнете ли веднъж умението си “muscles” до максимум, играта ви гарантира че повече няма да има сбивания в кръчмата, ерго можете да уволните биячите.
Същото важи и за голяма част от стоките и услугите които предлагате. Има пет категории и над 100 вида храни, но храната не ви носи почти никакви приходи, както и кафето, цигарите и тн. Всъщност, най-много печалба имате от проститутките и комара, следвани от алкохола – спокойно можете да игнорирате всичко останало.

С напредването на играта и развитието на града, в него ще отворят над 20 различни магазина и обществени сгради, повечето от които не предлагат нищо смислено. И дори ако съберете пари и ги закупите, ще осъзнаете, че те почти не носят печалба, а ресурсите които сега уж купувате от себе си, струват повече отколкото когато ги е продавало приятелски настроено NPC.

Макар и на базово ниво Deadwater Saloon да предлага всичко което се търси в игра от такъв тип, липсата на полиране, липсата на разнообразие в някои аспекти, и прекалено голямото такова в други, свалят нивото на играта и я правят трудна за препоръчване.
Сега ви оставям, и ще се опитам да самоубия героя си, за да отворя и последните трофеи.