В третата част от тази поредица разказваме за две игри, целящи да променят изцяло принципите за създаване на компютърни ролеви игри, следвани дотогава.

Считани от мнозина за „лебедовата песен на SSI“ (цитат от самия сайт на GOG), времената на „Gold Box“ енджина от предишните части вече заминават в историята. За компанията Strategic Simulations Inc. е време да промени изцяло принципите за създаване на компютърни ролеви игри, следвани дотогава. На помощ на старата компания идва една нова, наречена Dreamforge Intertainment, която се заема със създаването и разработването на „D&D игри от ново поколение“. Лицензът и надзорът обаче отново остава от TSR, Inc., което малко или много ни води до вече наложени преди идеи…
В този пакет, вместо 3 или 8, се съдържат само… 2 игри, но с оглед на по-„новото време“, за тези игри вече имаме далеч по-добро разбиране (а те самите – компютърни изисквания) за това какво да очакваме, когато се захващаме с тях. Графиката в тези игри (за средата на 90-те) е потресаваща, а звуковите ефекти гърмят като на бойно поле. И двете игри включват въвеждащо видео, което указва на играча къде се намира, а в същия момент има и централна връзка с началната история.
А сега да Ви представим и двете включени в пакета игри:
Dungeon Hack (1993)
Помните ли как целият свят беше буквално взривен от автоматичното генериране на подземията в първото Diablo на Blizzard в края на 90-те? Колкото пъти да влизаше героят в катакомбите, там всеки път коридорите, сандъците, чудовищата и луут-а се падаше абсолютно случайно. Това придаваше на играта ефект на „многоизмерност“ и Диабло-то (както галено започнахме да го наричаме в България) предоставяше на практика съвсем нова игра всеки път и при всеки нов създаден герой. Да, ама това нещо със „генерирането на дънжъни“ реално за първи път и професионално създадено се среща… именно в тази игра, наречена Dungeon Hack. Името с „хак“ не е случайно, защото на практика НЯМА НАЧИН да хакнеш дънжъна в тази игра. Просто той всеки път е нов и ВСИЧКО В НЕГО Е РАЗЛИЧНО. Когато започнах за първи път да играя на Dungeon Hack, подземието беше с нюанси на тъмно-синьо и стени, сякаш всичко е под водата. Това определено ми беше досадно и спрях да играя играта за известно време. Какво обаче беше учудването ми, когато след време стартирах играта с нов герой? Ми той си влезе в съвсем нормално подземие, този път в нещо като мина, със стени като кафява пръст и прочее. Продължих да експериментирам и подземието се смени на златен замък, на вулкан с червени и огнени потоци.. Изобщо каквото се сетите и всичко беше ново! Нов сетинг на подземието, нови чудовища, нов луут и аз си казах, „Леле, точно като в Диабло!“ Да, ама тази игра е поне няколко години преди него! Вадете си изводите сами 🙂
Menzoberranzan (1994)
Forgotten Realms (и с право) е наричан „Кадилакът на D&D“. Малко или много, когато се заговори за играта с подземия и елфи, рано или късно се сещаме и за сетинга Забравените царства, където всички тези неща се случват. Не случайно самият архив в GOG се казва на името на този сетинг („Forgotten Realms“). И тук идва въпросът, #КОЙ е най-известният герой на Кралствата? Може би някои от Вас ще отговорят „Минск с хамстера“ от играта „Baldur’s Gate“. Смешно, но не! Най-известния герой на D&D е описан в серия от бестселъри в топ позиции по всички класации за книги и се нарича „Тъмният Елф Дризт Д’Урден“ или накратко и само „Дризт“. Става дума за елф с черна кожа и бяла коса, който носи два ятагана и е плътно следван от една пантера. Той е низвергнат от неговото подземно царство на мрака Underdark, където властва тъмната кралица-паяк на злото Loth. Столица на този мрачен свят е подземият град Menzoberranzan, където се спускат героите в опит да спасят именно Дризт! И макар, че – не, не, колкото и да не искаме да го кажем, но не – играчът в играта НЕ управлява самият Дризт, и все пак духът на тъмния елф е пропит в това заглавие и е логична връзка на успеха след книгите на Боб Салваторе, Джеф Груб, Ед Грийнууд и всички онези, писатели и гейм дизайнери на игри, създавали митовете зад света на D&D. Потърсете играта, за да научите повече и се опитайте да спасите Дризт от силите на Злото. Успех!
***
С тази последна трета част тази колекция на GOG със класически DOS заглавия за Dungeons & Dragons приключва. Но не остана ли още нещо? Да, остана една независима (и невключена в тези пакети) серия от Gold Box енджина, която обаче се продава отделно, защото не е част от вселената на Forgotten Realms. Става дума за съвсем нов пакет от още 3 DOS игри, които обаче се случват в света на DragonLance или този на Драконовото копие. За всички тях обаче ще научим следващия път! А дотогава потърсете тези, за които по-горе ви разказахме!