Н.С. е на 35 години от София. Работи като IT експерт в известна финансова институция. В свободното си време играе на PlayStation 3 и тъй като е добре платен, не се притеснява да си купува онези заглавия, които са привлекли вниманието му. Един ден погледът му се спира на игра, наречена Demon’s Souls. Тя е издадена ексклузивно за PS3, а рейтингът й в Metacritic е повече от добър. “Заслужава си парите”, си казва Н.С. и я купува. Няколко дни по-късно пише в своя Facebook профил:
“!@#$%! Отказвам се, имам спешна нужда от най-обикновен шутър, в който просто вървиш с помпа и трепеш зомбита!”
Сигурно вече се питате какво по дяволите прочетохте току що
Ще ви кажа – Н.С. е мой приятел, а горната история е съвсем истинска. Също толкова истинска, колкото и анонсът на Dark Souls за РС. Духовното продължение на Demon’s Souls предизвика истинска истерия в конзолните среди, разделяйки мненията на геймъри и критици в две коренно противоположни посоки. А РС геймърите гледаха отстрани и все се надяваха, че все някак ще имат възможност да пробват тази странна игра, за която се говори толкова много и толкова цветисто.
Е, поне 100 000 души пожелаха Dark Souls за компютър и издателят Namco Bandai взе, че се вслуша във всенародното мнение. Този август ще видим Dark Souls PC във вариант Prepare to Die – специално издание, което е достоверен порт на конзолната версия плюс някои дребни, но съществени изненади.
Внимание: опасно за живота!
“Тази игра трябва да я продават с предупреждение, че не е за хора със слаби сърца”, се пошегува моят приятел Н.С., когато веднъж седнахме да обсъдим Demon’s Souls на по бира. И вероятно е прав. Както Demon’s Souls, така и Dark Souls са трудни игри.
Не, не правете физиономии от типа на “Аз правя по 20 кила в Modern Warfare 3, нищо няма да ми се опре!”, защото просто ще сбъркате. Наглед Demon Souls е най-обикновено екшън RPG – действието се развива във фентъзи свят, историята обхваща стандартните клишета като зли магьосници, прокълнати крали, някое и друго чудовище и поредица от подземия, които трябва да преминете, за да се сдобиете с по-добра плячка.
Това, което обаче отличава играта от практически всичко друго, което се предлага на съвременния гейм пазар е нейната уникална трудност. Бързам да уточня, че не става въпрос за гадни изпълнения като евтина смърт, изкуствено силни врагове, камера, която постоянно гледа в другата посока, неравномерни чекпойнтове или други дизайнерски грешки. Всичко това са белези на слаба работа, докато при Dark Souls нещата стоят по малко по-различен начин.
Трудност по дизайн
Напоследък много се говори около това колко лесни и блудкави са станали игрите. Повечето от тях те държат постоянно за ръка, страхувайки се да те пуснат да не би да се залуташ някъде и да не знаеш какво трябва да направиш. При Dark Souls ръката на дизайнерите се появява доста рядко и обикновено е за да ви покаже среден пръст. You Died е надпис, който ще виждате често, пригответе се за това отсега.
Ето един елементарен пример – подхождате към дадена ситуация с пет колби за възстановяване на здравето. Вървите по коридора, срещате един противник, после втори. Омаломощени от схватката изпивате една колба, за да възстановите здравето си, но веднага след това се натъквате на трети, който е прекалено силен и ви убива. Играта започва отначало, но вече имате не пет, а четири колби. Уж сте рестартирали чекпойнта, но ресурсите ви вече са безвъзвратно загубени. Случката се повтаря, като този път успявате да стигнете малко по-далеч, изразходвате още една от скъпоценните колби, но пак загивате. Рестартирате за трети път и вече имате само три колби с живителната течност.
Гадно, нали?
Може би вече се чудите защо се случва това. Ами, идеята на From Software е проста – жертвате един предмет, но вече имате представа за това какво ви чака в нивото. Схванахте ли? Dark Souls ви кара да обмисляте всяка следваща стъпка, да преценявате кога да замахнете с меча, за да не се оголите в най-неподходящия момент. Противниците са трудни, босовете могат да ви разплачат, но когато най-сетне минете някое ниво радостта не може да се сравни с нищо друго, изпитано пред екрана. Аз лично наричам Demon’s Souls и Dark Souls “сървайвъл RPG”. Може би официално няма такъв жанр, но за мен това е най-доброто описание на игрите.
Dark Souls PC ще включва два нови боса – Guardian of the Tomb и Black Dragon – и ще може да се управлява и с геймпад. Последното е малко странно решение, защото в много отношения това е игра, която си плаче за РС. Представете си само как сте се привели неспокойно напред, вперили поглед в екрана докато се чудите дали онова гадно чудовище, което вече ви уби половин дузина пъти ще се появи отдясно или отляво.
Dark Souls е трудна игра, запомнете го. РС версията се очаква през август, но ако съм на ваше място, бих започнал да се приготвям психически още от сега.
Автор: Иво Цеков