Damnation

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 сеп. 2008

Екшън жанрът никога не страда от липса на достатъчно заглавия. Особено напоследък се наблюдава истински бум от игри, които претендират за революционен геймплей. В повечето случаи подобни заглавия се оказват посредствени и малко са онези, които успяват да спечелят вниманието на фенове и критици. Именно заради това всеки опит да се привнесе нещо наистина ново в поизтъркалия се жанр заслужава по-прецизно вглеждане.

С такива мисли в главата започвам своя текст за Damnation – предстоящ екшън от трето лице на Blue Omega и английските издатели Codemasters. Самото име на играта звучи обичайно, но както скоро ще разберете, това е само началото на доста необичайната история на Damnation.

За разлика от повечето игри, разработвани и издавани от големи студия, в които инвестициите и очакванията са високи от самия старт на проекта, Damnation има много скромно начало – преди да се превърне в почти готов проект на Blue Omega, играта стартира като безименен мод, изграден на базата на Unreal Engine 3. Той е представен на конкурс за модове, който създателите на Unreal от Epic Games организират. След като привлича внимание, проектът се разраства, печели въпросния конкурс, претърпява няколко промени и най-сетне намира своя окончателен пристан при Blue Omega. Те пък решават да се заемат с него, въоръжени с голяма доза амбиция, и резултатът е Damnation – екшън-приключение, което обещава да се окаже повече от добро.

Добре дошли в Прокълнатия свят!

Следващото необичайно нещо в играта е нейният сюжет. Най-общо той може да бъде определен като част от т.нар. алтернативна история. С други думи, взимате някой реален исторически период, променяте конкретно събитие и – хоп! – получавате нещо като паралелна реалност, в която нещата се развиват по малко по-различен начин от това, което познаваме от учебниците по история. В нашия случай говорим за Гражданската война в Съединените щати от периода 1861-1865 г. В действителност генерал Грант и генерал Лий водят изтощаваща поредица от сражения в края на 1864 г., в резултат на която Юга не издържа и скоро след това подписва капитулация. Обединена Америка започва период на стремителен възход, който я превръща в световна сила. В Damnation обаче войната се оказва еднакво изтощителна и за двете страни и води до повсеместна разруха. Цялата страна е в развалини, а краят на сраженията не се вижда.

Анархията на продължаващата гражданска война дава хляб на много престъпни елементи, но над всички се откроява един мъж на име Прескот. Натрупал богатството си чрез съмнителни сделки с оръжие, той основава могъща корпорация. Нейните средства са неограничени, частните й бойци са безмилостни, а целта пред тях е само една – пълно изтребление и на двете изтощени фракции, така че Прескот да стане единственият и неоспорим господар на Америка. Естествено, идва ред и на добрите – в този случай те се персонифицират от група бунтовници, набрани от редиците на Севера и на Юга, които трябва да се противопоставят на пъкления план на Прескот. Вие пък сте техният лидер – Хамилтън Рурк и ги предвождате в безмилостната борба.

Напред и нагоре

Вярвам, че поне малко сте се заинтригували от написаното до момента. Всичко това обаче бе само въведение към основната идея – геймплея на Damnation. И тук нещата стават наистина интересни. Авторите обещават един шутър, който да излезе от традиционните представи за екшън. Както и в останалите игри, може да карате най-различни превозни средства по суша, въздух и вода, но това, което Blue Omega ни обещават в допълнение, звучи впечатляващо. Те наричат своя продукт „вертикален шутър”. Това веднага идва да подскаже, че пред вас се открива цяло ново измерение – движение нагоре по необятната плетеница от конструкции, стълби и колони, които оплитат този пост апокалиптичен свят. Придвижването тук става с грациозни скокове, салта и най-различни движения, които спират дъха.

Като цяло околната среда ще бъде много повече от пасивен декор за вас. Ключът към победата в битките е именно нейното използване така, че да ви даде решаващо предимство. Представете си, че насреща ви е противник, въоръжен с далекобойно огнестрелно оръжие. Трудно ще може да се приближите на подходяща дистанция, защото той ви държи на прицел. Вместо това обаче просто се хвърляте в плетеницата от пилони и покриви и ако сте достатъчно сръчен, бързо се озовавате зад гърба му. Авторите обещават невероятна гъвкавост на героя, на която дори и Лара Крофт може да завиди. Хамилтън ще може да стреля, докато скача или виси, и да се движи свободно във всички посоки. Това пък ще му помага да намира интуитивно посоката, защото в Damnation няма да има карта или компас, която да помага за ориентация. Наред със скоковете, ще се придвижвате и с помощта на голям набор от превозни средства като коли, мотори и бронирани машини.

Не мислете обаче, че всичко в Damnation се свежда да подскоци от платформа на платформа. Все пак това е екшън и битките заемат основно място. Въоръжението на Хамилтън и неговия отряд се състои от повече от 10 оръжия. За жалост може да носите до 3 едновременно. Някои от тях са традиционните огнестрелни оръжия от видеоигрите, докато други са по-футуристични, като пушка с три цеви или ракетната установка, задвижвана с механизирана верига… Авторите признават, че първоначално са обмисляли прилагането на популярната система за прикриване, известна ни от Gears of War. В последствие обаче са се отказали, защото според тях тя не подхожда на цялостната концепция за динамична и бърза игра. Все пак вашият герой ще може да намира убежище зад различни предмети, поне за да поеме глътка въздух. Липсата на комплексна система за прикритие се компенсира от специалното умение, което Хамилтън Рурк притежава. Той е надарен с т.нар. „духовен взор”, който му позволява след кратка концентрация да открие аурата, излъчвана от дебнещите наоколо врагове. Проблемът е, че докато използва това си умение, той става уязвим, така че трябва да бъдете внимателни при избора на време и място за неговото прилагане.

От Blue Omega обещават сингъл кампания с дължина между 12 и 15 часа, което е подобаващо за един сериозен екшън. Наред с това ще има и съответния мултиплейър режим. Типично в духа на амбициозния си проект авторите споделят, че Damnation представлява своеобразна кръстоска между Gears of War и Prince of Persia и твърдят, че ще предлага уникален баланс между акробатика и екшън. Първоначалните впечатления са добри и ни остава да видим дали те ще се материализират в съответната качествена игра. А това вече ще разберем съвсем скоро.

Автор: Иво Цеков