По едно време ЕА бяха решили, че вече ще правят само добри игри. За да затвърдят това убеждение, прекратиха разработката на няколко, които не отговаряли на новите им високи стандарти. Сред тях беше и Tiberium, екшън във вселената на C&C, който трябваше да служи като своеобразно продължение на Renegade. Феновете на поредицата поплакаха малко, но скоро надеждите им бяха възродени – ще има Command & Conquer 4! Играта дори си има подзаглавие – Tiberian Twilight, което за щастие не означава преплитане с вселената на леко женствените вампири от “Здрач”. Само че клетвите на ЕА за високо качество изглежда са на принципа “всяко чудо за три дни” и са също толкова обвързващи, колкото моите заричания да откажа цигарите. Ако избраната метафора не е била много добра, ще поясня – прочетох доста за четвъртия C&C и не останах никак очарован.
Ключовата дума за играта ще бъде “промяна”.
На практика ще бъде променено всичко, което познаваме от предишните членове на C&C семейството, като се почне от интерфейса, та чак до въвеждането на лимит за единици. Първо, ще разполагаме само с двете стари фракции – GDI и Nod. Извънземните Scrin ще се появяват по време на играта, но не и като фракция, която играчите ще могат да управляват. Двете враждуващи страни обаче ще имат по три под-фракции, които ЕА наричат “класове”, доказвайки, че не знаят какво значи думата. Тези три класа ще са атакуващ, отбранителен и поддържащ (offense, defense и support) и явно ще имат напълно различен стил на игра. Атакуващият ще е класическата RTS фракция, разчитаща на танкове и ще е фракцията, с която хората ще играят в мултиплейър. Отбранителният ще разчита главно на окопаването и ще е фракцията, която играчите ще използват в кампанията. Поддържащият ще разчита на авиация и специални умения и ще е фракцията, с която никой няма да играе. Строежите и събирането на ресурси също ще претърпят пълна промяна. Вече само отбранителният клас ще може да строи пълна база – всички останали ще разполагат с една единствена сграда. Тя ще е мобилната фабрика, наречена Crawler и ще изпълнява всички функции на MCV-тата от предишните части, само че ще може да строи и единици. За последните естествено ще ви трябват ресурси. Няма проблем, строите рафинерия и пращате harvester-а в полето с тиберий… о, всъщност не, и това е променено. Сега ще можете да строите сгради на точно определени места, които ще добавят пари към сметката ви по подобие на рафинериите от предишни C&C игри. Полета с тиберий все пак ще има, но само като украса по картата… Явно разработчиците искат да изкарат всякаква стратегия от стратегията и да я принизят до обикновена тактическа игра, в която най-важно е как ще разположиш единиците си и колко пъти в минута можеш да кликнеш. Нещо подобно се случи с Dawn of War – пълно опростяване на геймплея, за да се сведе до най-базовите си тезиси, уж с цел извличане на най-доброто. Всъщност реалността скоро излиза наяве – това е една оглозгана игра и нищо повече.
Иначе общо ще имаме около осемдесет единици
за които да си харчим парите. Някои ще са стари, като Stealth и Flame танкове или крачещите Mammoth канонерки. Повечето обаче изглежда ще са нови, като единствената единица, еднаква и за трите класа, ще бъде инженерът. Братството Nod ще разчита основно на киборги, а GDI – на крачещите си роботи, скланяйки глава пред писъците на феновете. Тук идва и следващата изненада – играчите ще получават точки опит както в сингъл, така и в мултиплейър и с тях ще могат да подобряват избран от тях клас. На практика това означава, че ще започваме играта едва с пет – шест юнита. Защо? Според разработчиците сблъскването с голямо разнообразие от единици веднага след инсталацията на играта може да е “объркващо” за играчите. Затова с напредъкът на играта ще можем да отключваме нови единици и умения. А сега, уважаеми стратези от ЕА, нека ви обясня как стоят нещата в истинския свят. В истинския свят 99% от играчите ще псуват люто, защото са били победени от някой задник, прекарал последните 48 часа от живота си в безсънно събиране на опит, само и само за да “оунва нубове”. Играем Command & Conquer от години, не си мислете, че знаете по-добре от нас кое е объркващо! Друга последица от тази система е, че ще се налага да сме постоянно онлайн, дори да играем само в сингълплейър. Хубавото е, че така играта няма да има DRM, но всъщност няма и да й трябва – това си е едно чисто MMO. Авторите се хвалят, че това ще е най-“социалната” стратегия досега. Явно и игрите не са имунизирани срещу Web 2.0 вируса. Вижте сега, нямам нищо против мултито в игрите, но не желая да бъда принуждаван да се социализирам онлайн. World of Warcraft работи не защото има още 11 милиона играчи, а защото притежава достатъчно механизми да ги филтрираш от своя свят. Защо се опитвате да ми търсите нови приятели, ЕА? Да не сте станали агенция за запознанства?
Историята на играта ще започва през 2062 г.
Петнадесет години след събитията в Tiberium Dawn. Оказва се, че в крайна сметка разпространението на тиберия не може да бъде спряно и той ще погълне цялата планета през 2068 г., правейки я необитаема. Двата стари противника GDI и Nod решават да загърбят враждите си поне за малко и да се опитат да решат проблема по някакъв начин. Това, за съжаление, също е невъзможно. Двете фракции отново са се хванали за гушите в една последна, яростна схватка до смърт. Историята ще е много по-мрачна от тази в която и да е от предните части. Ореола на “добрите”, с които се кичеше GDI, ще бъде разбит – очевидно изправена пред пълна безизходица, глобалната коалиция се е оказала също толкова свирепа и безчувствена, колкото и основния й идеологически враг. В кампанията играчът ще поеме ролята на генерал-ренегат, който не отговаря пред никого и се бие както с GDI, така и с Nod. Всеки се спасява по единично… За сметка на това, най-накрая ще разберем всичко за Кейн – кой е, откъде идва и за какво се е борил през всичкото това време.
Поредицата C&C е тръгнала по път, от който не може да се върне.
Тя върви по този на Heroes of Might and Magic. Ако си спомняте, след феноменалния успех на третата част на HoMM авторите изведнъж решиха, че трябва да “освежат” серията. И то как – като буквално унищожат целия свят, който феновете харесваха. Всички знаем какво се случи след това – Heroes 4 беше една добра игра, но пълен провал откъм продажби. Опасявам се, че същото може да се случи и с Tiberian Twilight. Разбира се, игрите са доста различни, EA не са New World Computing и всичко си има край. Но се познавам, така да се каже, с Кейн, Nod, GDI и останалите откакто за пръв път видях компютър. Това изглежда ще бъде последната част от серията. Историята трябваше все някак да завърши, но все ми се струва, че нещата можеха да се развият и по-друг начин. Но няма как, ще ни останат спомените и опита. До нови срещи, колеги, дано се засечем отново някъде по бойните полета.
Автор: Пламен Димитров