Call of Duty: а сега накъде?

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 05 дек. 2010

Сякаш някак почти без да иска, поредицата Call of Duty се превърна в най-новия комерсиален и критичен феномен в гейм индустрията. Четейки за това как най-новата й част Black Ops чупи рекорд след рекорд, човек трудно би могъл да си представи, че серията може да има сериозни проблеми. Е, добре, може би не точно проблеми, но със сигурност предизвикателства, които трябва да бъдат решени, и то скоро. Досетихте се, става въпрос за това накъде ще поеме тя оттук насетне. Само до преди една година този въпрос като че ли не изглеждаше толкова релевантен, тъй като нещата си бяха съвсем на мястото. Infinity Ward беше студиото-титуляр, чиито игри представляваха флагмана на Call of Duty, а всичко останало бе просто добър пълнеж. Но сътресения в студиото от началото на тази година, привличането от Activision на Sledgehammer Games и леко неочаквания успех на Black Ops изведнъж объркаха нещата. Вместо стройната организация, сега имаме едно водещо студио, изпаднало в криза (Infinity Ward), един претендент, доказал че може да бъде и титуляр (Treyarch) , както и едно съвсем нелошо студио, готово да поведе поредицата в съвсем различна посока (Sledgehammer Games).  Естественият въпрос, който сега вълнува милиони фенове, е накъде ще тръгне поредицата и каква игра можем да очакваме следващата есен.

Всъщност вариантите не са безброй. Засега най-логично изглежда да видим нещо, условно наречено Modern Warfare 3, Black Ops 2 или вече прословутата космическа Call of Duty, за която се заговори в последно време. Всичко останало, макар да е теоретично възможно, на практика изглежда крайно невероятно.
 
Infinity Ward и Modern Warfare 3

Факт е, че кампанията в Modern Warfare 2 свърши с доста неизяснени неща. Една от причините за това бе, че сценаристите на играта просто си бяха оставили ръцете в калпавата история, но друга (и тъй като сме джентълмени ще я приемем за водещата) е, че така остава открит пътят за продължение. Гледайки как Соуп и капитан Прайс напуснат сцената на борда на хеликоптер, отправил се в неизвестна посока, у нас възникват доста въпроси. Какво ще се случи със Соуп? Ще оцелее ли той от раните си? Какво е бъдещето на Прайс? Възможно ли е героят от толкова CoD игри да мине на страната на лошите, чувствайки се предаден? Жив ли е Ghost? Съдбата на популярния маскиран командос бе обект на много спекулации, включително и на отделен комикс, но единственият, който бе потвърден като загинал, е Roach. Ще се съберат ли Соуп и Прайс за една последна кампания?

Тези и други въпроси могат да получат отговор в евентуалната трета част на поредицата. Съвсем скоро Боби Котик заяви, че преструктурирането на Infinity Ward е приключило и той е доволен от резултата, а освен това счита, че студиото може да върне реномето си на водещ производител на игри с марката CoD. Ако новата игра се обърне за вдъхновение към оригиналната Modern Warfare, тя има потенциала да стане страхотен завършек на една бляскава екшън трилогия. Ако включва повече мисии като All Ghillied Up и Wiskey Hotel и по-малко научно-фантастични елементи като сюжет, Modern Warfare 3 ще бъде страхотна. Не очакваме радикални промени в геймлея нито в сингъл, нито в мултиплейър режим, а по-скоро фини настройки тук и там, базирани на опита от предните игри.

Treyarch и Black Ops 2

За разлика от MW2, която затъна в невъзможни сценарии а ла Том Кланси,  Black Ops стъпи на по-солидни основи. Основната идея за тайни мисии по времето на Студената война е все така интересна и с голям потенциал, което значи че спокойно може да се превърне в база за историята на Black Ops 2. По-голямата част от кампанията на играта бе фокусирана в края на 60-те, така че можем да предположим, че Black Ops 2 ще се пренесе в 70-те години.

Опирайки се на разнообразните локации, които видяхме в Black Ops, доста вероятно е новата игра да продължи напълно в същия дух. 70-те години са време на политически конфликти в редица страни в Африка и Южна Америка, така че ни очаква поредната обиколка из целия свят. Сваляне на диктатори и качване на нови режими, елиминиране на неудобни лица, нелегални оръжейни сделки и какво ли още не – всичко това може да намери място в сюжета на играта.

Black Ops бе интересна с това, че прие по-персонален подход, поставяйки ни в ролята на Алек Мейсън, чиято съдба наблюдаваме и контролираме отблизо. Този подход се превръща в запазена марка на Treyarch, но виждайки как Резнов бе водещ герой в CoD: World at War, а след това се появи в поддържаща роля в Black Ops, можем да предположим, че подобна съдба очаква и Мейсън. Следователно в продължението на играта той може да бъде помощник на новия главен герой, например като неговата свръзка в ЦРУ.

По отношение на геймплея, Black Ops определено бе най-разчупената и новаторска игра от поредицата и можем само да се надяваме, че тази тенденция ще се пренесе и в Black Ops 2. Управлението на моторни лодки и хеликоптери бе наистина интересно въведение, а от пешеходните мисии особено впечатли „Project Nova” и изследването на зловещия кораб м Антарктика. Няколко подобни сцени в новата игра ще й гарантират нужната доза емоции.

Мултиплейърът по всяка вероятност отново ще се опира на Wager мачовете и зомби режима, които бяха двете отличителни черти на Black Ops. Специално за зомбитата, ще бъде интересно, ако играта там бъде развита в някаква мини-кампания или поредица от ко-оп мисии, подобни на Spec Ops от MW2. При всички положения обаче мултиплейър режимът има потенциал за допълнително развитие, така както веднъж бе надстроен този от MW2.

Sledgehammer Games и Space Warfare

Стигаме и до най-провокативната тема, която изпраща поредицата извън земна орбита. Играта, която трябва да „даде иновативен прочит на поредицата, който ще увеличи още повече нейните фенове”. Точно такова бе изказването, което дойде по-рано тази година от Sledgehammer Games и макар че нямаме причина да се съмняваме в него, всичко останало в тази посока са само и единствено спекулации и предположения.

Най-елементарното от тях е, че тази игра ще бъде просто „Call of Duty в Космоса”. Поредицата вече се обърне към близкото и малко по-далечното минало, към настоящето и непосредственото бъдеще, така че естественият извор за вдъхновение остава овладяването на космическото пространство. 

Тази идея се засилва и от факта, че именно в Sledgehammer работят основните виновници за появата на космическия хорър Dead Space. Абстрахирайки се от перспективата от трето лице, тази игра съдържа всички основни елементи (сюжет, развитие на героя, изследване на картата), които биха могли да се превърнат в база за „космическата” Call of Duty.

Не трябва да забравяме, че в момента Activision не разполага с хитова „спейс марин” поредица като Halo и Gears of War например, а последната игра, която компанията издаде на подобна тематика бе Doom 3. Sledgehammer даде нова насока на хорър жанра с Dead Space и спокойно можем да предположим, че нещо такова ще иска от тях за Call of Duty и Боби Котик.

Естествено космическият вариант дава и възможност за най-голямо разнообразие, що се отнася до геймплей елементи. А това е нещо, от което поредицата доста се нуждае, предвид че под лъскавата фасада последните две издания на Call of Duty предлагат само козметични промени. Ако изведат серията в Космоса, Sledgehammer и Activision могат да отворят вратата за най-различни нововъведения, някои по-консервативни, други напълно радикални. Лошото е, че в последно време автори и издатели все по-малко мислят „радикално” и залагат на добре познати формули, които рециклират отново и отново. „Космическата” Call of Duty e отлична възможност и добър пример за това как може да се вдъхне нов живот в една поредица.

И накрая няколко предположения по отношение на излизането на следващите заглавия от поредицата. Най-вероятно е в края на 2011 г. да видим Modern Warfare 3 или дебюта на Sledgehammer, като на следващата година пък да излезе другата от тях. Така за 2012 г. Activision може да направи нестандартен ход и да издаде две Call of Duty игри, заедно с Black Ops 2. Ако обаче Treyarch получи повече време, за да работи по втората част (нещо, което вече стана веднъж с Infinity Ward между двете Modern Warfare игри), това значи, че Black Ops 2 може да излезе едва през 2013 г.

С други думи, по отношение на количеството, бъдещето на Call of Duty изглежда обезпечено. А какво е вашето мнение за качеството на предстоящите заглавия? Има ли нужда поредицата от освежаване, от радикални или пък само от козметични промени?

Автор: Иво Цеков