Beat Down

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Защо точно аз? Не можеше ли някой друг от колегите ми да се изтормози с това чудо? С какво съм заслужил да тествам Beat Down? Такива въпроси изникнаха в главата ми след близо едночасова игра и чувство за вина спрямо останалите от екипа на PC Mania така и не ме напусна. По дяволите, трябва да съм направил нещо адски гадно, че да ми натресат такава игра!

Древните мъдреци (или физици) са казали:За всяко нещо има логично обяснение! Разбира се, Beat Down не е изключение от правилото главните виновници за малоумието на тази игра следва да се търсят в редовете на фирмата Hot-B, по-специално сред програмисти от Soar Software. Няма нищо странно, че тези имена не ви говорят нищо, само ще спомена (за обогатяване на общата геймърска култура), че Hot-B са пионери сред риболовните игри (или поне те твърдят така) и в момента можете да намерите на пазара освен Beat Down, също така и техния нов гигахит Black Bass With Blue Marlin (два риболовни симулатора в един).

След като изгледах нелошото интро избрах единична игра и след секунди пред очите ми се разкри потресаваща гледка: на фона на нескопосано изобразен град и порнографски звуци скинари в червени анцузи (по физиономии приличат на Буч от Garbage) започнаха да се млатят със себеподобни в сини анцузи. Когато първоначалният шок от грозната гледка премина, започнах постепенно да схващам за какво става дума в играта избий синята банда гангстери. Целта не се променя и през останалите 14 мисии, само дето в по-късните задачи ще си имате работа с три вражески банди едновременно. За да добиете представа за какво става дума в Beat Down (ако все още ви интересува), ще ви изясня концепцията на този шедьовър.

Както споменах, целта на мисиите ви винаги е една и съща, макар отвреме навреме авторите да разнообразяват задачите – например да стигнете до склад в другата част на града или пък да пречукате чуждия бос.

Всъщност Beat Down не е гангстерска, а гангста-игра. Който е слушал парчетата на Ice T и Dr.Dre, знае за какво става въпрос, а на останалите ще се опитам да обясня простичко. Най-общо казано, враждуващи улични банди се борят за територии и контрола на нелегалната търговия в голям град. За живеещите в крайните квартали на София ще е лесно да си представят картинката: единствената разлика е, че вместо циганета, нереализирали се местни футболни звезди и борчета, в Beat Down ударните групи се състоят от скейтъри, негра и рапъри. Започвате всяка мисия с определен брой отрепки ( да наемате нови), с които ще трябва да ступате вражеската банда (която често ще ви превъзхожда значително).
Вашата гангста-организация се нарича O.G. и в нея фигурират общо 15 различни типа бойци. В началото разполагате само с невъоръжени скинaри и някакви биячи с железни тръби. По-късно редиците ви се попълват от деградирала тийнейджърка с помпа, hip-hop-хлапе с капутка на главата и размъкнати дрехи, което стреля с два пистолета в гангста-стил и облечено с пухенка негро, въоръжено с Узи. В някои мисии към вас се присъедиява и откачалка, хвърляща коктейли Молотов, както и фанатизиран скейтър-пироман, който използва дезодорант, за да пърли враговете си. Към края на играта ще имате честта да управлявате големите босове в Beat Down Кралицата Би (гигантска, ужасяващо грозна мастита негърка, която не е въоръжена, но за сметка на това раздава тупалки за цял взвод) и Дона (не е сицилианец, а жалък мръсен пуерториканец). С тази пъстра палитра от изроди ще трябва да се изправите срещу противниковите банди, които разполагат с абсолютно същите хора, облечени обаче в дрехи с други цветове (сини, зелени и жълти). Действието се развива в различни квартали на измислен щатски град, които си приличат като две капки вода: два-три магазина, пералня, множество частни къщи, баскет-игрище и публичен дом. На пръв поглед много ясно проличава амбициозната идея на авторите на играта да направят стратегия като Syndicate, в която действието се разива във виртуален град: и в Beat Down по улиците щапукат различни цивилни, ченгета се грижат за сигурността, а в сумрачните алеи се спотайват пласьори на дрога. Всичко обаче е реализирано по възможно най-лошия и мърляв начин, което лишава играта и от най-дребните стойнства. Хората от вражеските банди не се разхождат из улиците и не патрулират, а си стоят кротко на точно определени места и ви чакат да се появите. Когато ви мернат, те тръгват след вас и ви преследват до дупка. Това позволява да ги биете на части, без да се замисляте за каквато и да било тактика.

След няколко мисии, когато към бандата ви се включат стрелци с пистолети, помпи и узита, по-слабите единици, които разчитат на близък бой, напълно се обезмислят. Когато на хората ви им свършат патроните, ще трябва да посетят някой от оръжейните магазини в квартала и да си набавят нови муниции, но за целта ще са им нужни пари. Все пак не управлявате някакви се бойскаути, а свирепа улична банда и освен с убийства, вашите отрепки се занимват и с други недостойни дейности като например джобене на мирните хорица от квартала. Когато сте преджобили двама-трима нещастника на улицата и сте отнели заработените им с кървава пот пари, ще сте събрали достатъчно, за да платите за куршумите. Разбира се, не се надявайте, че винаги можете да ограбвате минувачите безнаказано. Ако куките ви зърнат, се включва някакво жалко подобие на аларма (много изнемощяла) и някое от ченгетата се втурва по петите на вашия бандит. След кратка гоненица в стил Roadrunner или Розовата пантера, полицаят обикновено се отчайва (макар че е два пъти по-бърз) и преустанвява преследването. Не си заблуждавайте обаче, че ако ви хване, ще стане нещо страшно – просто човечето, което е правило поразии, ще бъде замразено за 25 секунди.
Това горе-долу прави наличието на униформени излишно, тъй като последствията от залавянето на някой от хората ви са просто смешни (дори не ви отнемат ограбените пари). След известно време прекарано сред жестоките улици, вашите бандюги сигурно ще се изгубили известна част от кръвта си. В такива случаи ще им се наложи да намерят из кварталните улици съмнителен качулат субект, който предлага два вида дрога (така и не разбрах с какво помага тя) и два вида аптечки с първа помощ малка и голяма.

Освен няколко свежи момента в играта (например голямото меле на баскетболното игрище), свежият хип-хоп саундтрак и симпатичните анимации на човечетата (трябва да видите скейтърите-пиромани, които подхвърлят в ръцете си дезодоранти или пък русокосите мацки по улиците, които вадят електрошокове, когато се опитвате да ги оберете), наистина не виждам защо трябва да губите дори минута с тази игра. Постната графика (няма 3D-ускорение), кошмарните звукови ефекти, както и еднообразният, скучноват геймплей могат да отчаят и най-непретенциозните. Непрекъснато повтарящият се цикъл: убиване на двама-трима от чуждата банда, преджобване на няколко граждани, купуване на муниции и възстановяване на кръвта, ви лишава от каквото и да е възможност за проява на изобретателност. В Beat Down понятия като изкуствен интелект (AI) на виртуалните човечета, както и pathfinding просто не същестуват. Най-накрая е редно да спомена сред множеството недостатъци и отвратителния интерфейс, който дори не ви позволява да организирате хората си по групи, както в другите стратегии в реално време. Поради това някои видове единици в по-късните мисии стават абсолютно неприложими.

Има само три логични причини да си набавите Beat Down:
1. Ако сте геймър-мазохист и играете всички игри
2. Имате PC от на Pentium 133, изиграли сте всичко, което става за тази конфигурация и се намирате в задънена улица;
3. Били сте член на улична банда или скейтър и искате да се погледнете отстрани, да видите какви жалки отрепки са били приятелите ви.

Автор: