Много рядко ми се случва да играя first person shooter и да онемея от кеф по него. Още по-рядко пък ми се случва да хвана някой тактически екшън и да изпитам подобни емоции. Каквито и суперлативи да си говорим за Medal of Honor, тя определено не ми се понрави и затова имах нужда от нещо подобно, но по-увлекателно. Ето, че Digital Illusions ми дадоха това, което исках. То се нарича Battlefield 1942 и сега всички геймъри, които очакват подобаваща тактическа симулация на битки от Втората световна, я получават. Не ме разбирайте погрешно – MoH беше една много добра игра, но едва ли мога да я нарека “реална симулация”. Ако я оценяваме по същия критерий, Battlefield 1942 е една почти “реална” тактическа игра, която е на една ръка разстояние от перфектно пресъздадената битка. Защо ли? Ами, например един факт, който доста приближава играта до реалността, е присъствието на фронтови линии на бойното поле. Всеки един от вас, играл Sudden Strike, ще си спомни, че и там имаше фронтове, което придаваше страхотен реализъм. Най-точният отговор на въпроса какво е Battlefield 1942 е
Sudden Strike от първо лице!
Друг важен елемент, който много ме впечатли в Battlefield 1942, е перфектно измисленият баланс между тактики и екшън. Играта не е интерпретация на Delta Force в една по-ранна епоха, нито пък е твърде бърз екшън от куейковски тип – всичко е точно премерено. За да разберете какво имам предвид, май е по-добре да задълбая в подробностите.
Действащите страни в конфликта са пет: Америка, Англия и Русия, срещу Германия и Япония. Можете да застанете на която и да е от двете враждуващи държави, като всяка от тях има 16, за съжаление, еднакви мисии. Преди всяко сражение ще ви се наложи да изберете като какъв вид пехотинец искате да се включите в мелето. Вариантите са: снайперист, картечар, базукар, инженер и лекар. 🙂 Снайперистът е по-известен като Front Scout и разполага с пушка, която има мерник с голям zoom. Той е особено полезен в големи открити местности. В градовете и при по-близките битки изглежда няма смисъл от него. Картечарят заема най-предните линии по време на сражение. Той е живият таран, разполагащ с незаменима лека картечница и пет пълнителя. Базукарят (a.k.a. противотанкова пехота) разполага, както сигурно предполагате, с гранатомет и е перфектен за разбиване на всякакви видове МПС-та. Инженерът има на разположение неавтоматична пушка, която зарежда бавно и дава голяма разсейка. Поради тази причина той може да я ползва само за самоотбрана. Другите доста по-важни атрибути на инженера са експлозивите и мините. С тях можете да взривите всичко, което се движи и което по принцип е доста трудно разбиваемо. Лекарите пък разполагат с лека(р) картечница, която стреля много бързо, но адски неефективно. За сметка на това те могат да се притекат на помощ на всеки ранен войник. Точно поради това, те са незаменими.
Самият стил на игра дори в соловите мисии в Battlefield е
един вид мултиплей
Влизате в ролята на един от войниците от една от двете враждуващи коалиции и започвате да помагате на съекипниците си, който в соловата игра са ботове. Те могат да правят всичко, което вършите и вие – да стрелят, да правят засади, да укрепват постове, да влизат в МПС-та. Тук е мястото да спомена, че в Battlefield 1942 всяко едно превозно средство може да се управлява. Всеки танк, самолет, кораб, лодка, БТР или джип може да стане ваше владение. В танковете примерно има три позиции – на оръдието, на леката картечница върху купола (където сте незащитен) или в общото помещение, където само може да се криете. Освен това всяка стационарна тежка картечница, артилерия или торпила може да мине под ваш контрол само с натискането на бутона “Е”.
Благодарение на тази възможности Battlefield 1942 се превръща в много повече от тактически шутър и това кара играча да се чувства като на истинско бойно поле. При провеждане на сражението е важно всяка враждуваща страна да овладява противниковите постове или все още незаетите позиции. В повечето случаи там има отбранителна техника, под формата на тежки картечници или артилерия, която помага при отбраняването им. Целта на всяко сражение е да избиете определен брой вражески войници, а цифрата се определя в началото на мисията.
Ако умрете в изпълнение на войнския си дълг
получавате възможност отново да изберете като какъв да се биете и след като изтече Spawn time-ът, отново се впускате в битката от избраната позиция. Разнообразието на картите е голямо. Има градски операции, горски сражения, битки на полета, флотски десанти срещу острови или тяхната отбрана, защита на крайбрежни постове и т.н. Единственият недостатък на играта обаче е присъствието на само 16 мисии. Дано от DICE пуснат map pack скоро, защото след третото преиграване на всяко сражение битките стават леко еднотипни.
В графично отношение Battlefield 1942 е реализирана много добре като отново е наблегнато на реализма. Дразни липсата на aimed-shots или по-скоро последиците от тях. Ако уцелите някой вражески войник в крака, той няма да започне да накуцва нито пък ще се строполи на земята. С тези дребни недостатъци обаче се свиква или по-скоро останалите красоти компенсират за това. Адски реалистична е гледката, когато по време на дъжд, вражеските самолети захождат над фронта, а противовъздушната отбрана отдолу ги обстрелва. Най-общо казано графиката не е от типа: “Уау, по-добро няма, няма и да има!”. Тя е просто точно това, което трябва на игра, посветена на Втората световна. Саундът също е много як като всяка различна страна в конфликта говори собствения си език. Това внася много готина атмосфера в играта. От време на време обаче се сблъсквах с досадни засичания на звука, но с пач 1.1 всичко се оправи.
Цялостното ми впечатление от Battlefield 1942 е много, ама много добро. По-яка симулация на битките от WWII според мен досега не е излизала и съм във възторг. Дано скоро се появят нови карти, тъй като вече съм жаден за още руска кръв…
Автор: Орлин Широв