Army Мen

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!

Може да ви се струва невероятно, но някога, в много-много древни времена, е имало хора, които са съществували без да имат компютри! Честна дума! А на какво са играели, ще попитате вие? На tabletop игри! Точно така, един голям шарен картон, разгънат върху здрава маса (за да може безопасно да се блъска върху нея), и играчите придвижват по картона своите картончета, кукли и парцалки и многобройни ПЛАСТМАСОВИ войничета, камиончета и танкчета. Ключовата дума е „пластмасови“, защото 3DO е направила именно tabletop военна игра с пластмасови участници, но за: компютър! Всъщност въпреки че фигурите са направени да изглеждат като някогашните пластмасови армии, самата игра е една доста трудна екшън-стратегия в реално време, състояща се от тридесет взаимосвързани кампании! Изразът „пластмасови участници, но за: компютър“ е странен, но това е точно така – производителите са се постарали да постигнат почти перфектна имитация на едновремешните войничета, сгради, дървета: всичко, което се вижда на екрана, като че ли наистина е изработено от пластмаса. Когато подпалите с огнехвъргачка някой противник, той се разтопява; когато „убиете“ войник, той се разхвърчава на дребни парченца: въобще си личи колко много труд е вложен, за да се подсили сходството. Но пак повтарям, това не бива да ви заблуждава – става въпрос за действително трудна екшън-стратегия, а не за някаква игра за деца или просто за обикновен екшън. Всъщност имам познат, който се опита да я играе като че ли е Quake – и не успя да завърши дори и първата мисия.

Персонажът, с които ще играете (и ще загубите цялата игра, ако го убият), е sargeant … ъ-ъъ… абе, всички го наричат просто Sarge! Основната идея на стратегията е битката между „зелените“ т.е. вие, и „кафявите“. Освен тях в повечето от мисиите ще се срещнете и с представители и на другите две воюващи страни – „сивите“ и „сините“.
Целта на кампанията поне в началото е напълно неизвестна. След две-три мисии обаче започват да постъпват откъслечни парчета информация за някакво „секретно оръжие“ и за някакъв „портал“, който трябва да бъде активиран, за да заработи секретното оръжие. Представителите и на четирите армии се вкопчват в жестока схватка за овладяването на този секрет и на трите части, от които се състои ключът за активиране на портала. За да привършите играта, ще трябва да превъртите 3 групи от по 10 мисии – в пустинята, в планината (всъщност в гористата местност) и в град Bayou. Различните мисии са сюжетно свързани помежду си – например главното командване на „зелените“ (т.е. вие) е научило, че шпионин на „сините“ е откраднал ценен документ. Целта на мисията е заедно с малка група войници да откриете шпионина и да му отнемете документа, преди да се е добрал до своите. Свършвате си успешно работата и ето новата ви задача: от документа става ясно, че еди-кой си знае нещо съществено по въпроса. Дребният проблем е, че този еди-кой си се намира във военнопленнически лагер на „кафявите“… и т. н.

Управлението на играта е доста трудно – ще трябва да използвате повече от двадесет клавиша! Добрата новина е, че можете да си направите custom конфигурация, а и задължително ще трябва да прекарате доста време в тренировъчния лагер (Boot camp). Там ще се научите как да накарате Sarge да се прикрива зад скали и дървета, как да прикляква и да пълзи, ще се научите да хвърляте гранати, да стреляте с базука и миномет, да използвате огнехвъргачка; да ръководите придадените ви войници, да правите парашутен десант в тила на врага; ще искате помощ от главното командване под формата на бомбен удар по врага или само извършване на въздушно разузнаване; ще трябва и да се поупражнявате в управлението на джипове, на танк, бронетранспортьор или на обикновен камион.
Идеята е да се научите да се движите (примерно) с танка и същевременно да умеете да насочвате кулата с оръдието и да разчиствате околността от противници. Дори самото разчитане на картата или разглеждането на околността също ще изисква известни упражнения.

Някои от мисиите ще трябва да изпълните съвсем сам, в други ще имате помощ от един или повече отряди войници; ако изпратите парашутен десант и някой от десантчиците оцелее, ще може също да го присъедините към вашата армия. По отношение на оръжието и екипировката – обикновено в началото на всяка мисия ще сте въоръжен единствено с най-обикновена пушка; всички екстри евентуално могат да се намерят в разпръснати по картата сандъци (дори и опцията за въздушна подкрепа, което изглежда доста странно). Обикновено всеки сандък е маркиран със съответната иконка, но има и доста немаркирани сандъци – в някои от тях също може да намерите полезни предмети.

Досадното е, че придадените ви войници не могат да се превъоръжават, т.е. те си остават до края на мисията със „щатното“ оборудване. По принцип Sarge може да носи освен пушката си (която може да се ъпгрейдва до автоматичен вариант), още едно оръжие плюс един вид специално оборудване – аптечка, миночистач, експлозив или противопехотни мини; освен това има и три слота, в които се поставят „наличните“ (но не повече от три), възможности за въздушна подкрепа.

Графиката на играта е доста добра, а приятното впечатление се допълва и от взаимодействието с околната среда – огнехвъргачката възпламенява дърветата и храстите, гранатите разкъсват противопехотните заграждения от бодлива тел, изстрелите от танковите оръдия разрушават цели стени.

Към плюсовете може да се прибави и добрият AI на противника – вражеските войници залягат или си търсят укрития, а ако ги попритиснете се опитват да избягат; не се колебаят да използват гранати, а пък за базуките и огнехвъргачките да не говорим – като че ли са били родени с тях!

ARMY MEN е много добра игра и при това приятно разнообразие сред множеството Clone&Conquer стратегии. За съжаление обаче вероятно ще ви се стори малко кратичка, особено ако нямате възможност да се възползвате от multiplayer опциите.

Автор: Генко Велев