Battle Royale поджанрът се намира в своя апогей и затова не бива да ни учудва, че всички големи играчи искат да яхнат гребена на вълната. Изключение не правят и “любимците” от Electronic Arts, които изчакаха удобния момент да се поуталожат малко страстите покрай PUBG, CoD: BO4 и Fortnite, за да пуснат своята battle royale игра – Apex Legends. Зад заглавието обаче стоят старите ни познайници от Respawn Entertainment, чиито основатели имат дълга история назад в годините на гейминга, но са познати на съвременната публика с работата си по двете Titanfall игри.
Single player няма. А сюжет?
Всъщност Apex Legends може да се разглежда и като Titanfall spin-off, тъй като действието се развива в Titanfall вселената, около 30 години след събитията от Titanfall 2. Тъй като нито една от враждуващите фракции в Titanfall 2 не успява да постигне контрол над региона Outlands, в следвоенните години липсата на установен ред довежда до създаването на доста кървава спортна игра: Apex Games. Тя е организирана от Kuben Blisk – създател и водач на отряда наемници Apex Predators от първата Titanfall игра. Действието се развива на острова King’s Canyon, който приютява най-добрите гладиатори от Frontier.
Въпреки, че от Respawn са съшили някакъв бекграунд на цялата патаклама, това не бива да ви подлъгва – сингълплеър няма, а мултиплеърът изобщо не включва story елементи, камо ли да го наречем story-driven. Но нима това трябва да ни учудва, в предвид, че говорим за battle royale игра?
“На геймплейния фронт – нищо ново.”
Надявам се да не съм ви разгневил с това, че перифразирам заглавие от майстора на перото Ерих Мария Ремарк, но то най-точно описва положението с Apex Legends. Играта е типичен мултиплеър first person shooter и ако имате малко повече опит с този тип игри, без проблеми ще разпознаете елементи от други популярни шутъри от близкото или по-далечно минало.
Тъй като играта е battle royale, можете да се досетите и каква е целта в играта – да елиминирате всички противници или по-точно всички противникови отбори. Вие започвате играта като екип от трима души. Преди старта на мача всеки от вас разполага с няколко секунди да избере своя герой, а последният играч, който прави своя избор в даден отбор се явява и “jumpstarter”. Jumpstarter-ът е човека в екипа, който избира стартовата локация. Всеки мач започва със свободно спускане от въздуха, като избирайки къде да се приземите избирате и къде да започнете играта. Имайте в предвид, че не можете да изберете индивидуални локации за всеки отделен играч, тъй като вие влизат в играта като отбор и като такъв правите своят избор. Ролята на jumpstarter може да се прехвърля от играч на играч по желание на играчите. В една игра на Apex Legends могат да участват до 20 отбора.
Apex Legends е типичен Hero шутър. Класове със специфични роли и особености? Че това е старо почти колкото самия жанр. В Apex Legends те се наричат… “Legends”. Те са осем на брой към настоящия момент и всеки от тях има… Ами има специфични умения, което го прави подходящ за определен тип игра. Например Bangalore е това, което най-много се доближава до класическия Soldier клас в други шутъри. Всеки от героите има три умения – тактическо, пасивно и ultimate, като те отговарят на предназначението на героя (нали не очаквате медици да се занимават с проследяване, артилерия и т.н.?). Нека вземем за пример Bangalore. Тактическото ѝ умение се изразява в хвърляне на димна граната, която създава димна завеса. Пасивната ѝ способност се казва “Double Time” и ѝ позволява да получи по-висока скорост, ако е уцелена докато е в движение. Ultimate умението ѝ позволява да повика артилерийски обстрел на дадена зона. Вие и вашите съотборници не можете да понесете щети, ако сте в зоната на обстрела, което трябва да имате в предвид и да използвате като преимущество. Всичко, което познавате от други отборни или hero-базирани шутъри, като Enemy Territory, Team Fortress, Overwatch е тук. Медици (“LifeLine” в Apex), “танкове”, шпиони и други – с лекота ще разпознаете техните първообрази от други заглавия.
За разлика от други battle royale игри, Apex Legends е Last Team Standing ориентирана, което ще рече, че смъртта за отделния играч е окончателна, само ако бъде елиминиран целият му отбор или са изминали 90 секунди от неговата смърт. В противен случай е въпрос на време и умения убитите играчи да бъдат съживени. След като бъде убит даден играч оставя след себе си т.нар. “death box” – остатъците от убития играч и неговия инвентар. Вие трябва да вземете банера на този играч, да намерите “respawn beacon“, където поставяте банера и съживявате играча. Съживените играчи започват играта от нулата – без инвентар.
За да не се превърне играта в един безкраен respawn е взето едно решение, вдъхновено от класики като Super Bomberman 2 за SNES. Определено време след началото на мача около играта се появява оранжева сфера, която обхваща целия остров и с напредването на мача тя започва да се свива, ограничавайки игралното пространство. По този начин играта предполага минимум криене и максимум олово във въздуха.
Напълно очаквано за hero-базиран шутър, вие ще трупате опит, който ще се отразява на нивото на вашия акаунт. С качването на нива ще получавате in-game валута и apex pack-ове. Самият опит се трупа без значение дали губите или печелите, като от значение са фактори, като общото време, което сте се задържали живи, количество нанесени щети, съживени съотборници и още няколко други фактора.
Същото е положението и при предметите
Положението при оръжията и предметите не е по-различно, отколкото с героите. Някои от оръжията са доразвити версии, на свои предшественици от Titanfall (например VK-47 Flatline), други са изцяло нови пушкала. Като цяло арсенала се придържа към футуристичния дизайн на съвременни оръжия – нещо с което сме свикнали от поредици като Call of Duty и затова оръжията освен, че са стандартни като типове, няма да ви изненадат много и като дизайн. С удоволствие забелязах, че оръжията не са hit-scan, а projectile, като е спазена и балистиката, като по този начин играта ще се хареса много повече на тези от вас, които предпочитат реалистичното преживяване.
Към оръжията разполагате с различни добавки (attachments), които включват различни оптични мерници, стабилизатори за откат, пълнители и други. Освен това има и други предмети, като батерии, аптечки, щитове, които допълват общия инструментариум.
Както подобава на battle royale игра всички предмети са разпръснати из картата, а вие скачате в екшъна с голи ръце и се въоръжавате с това, което намерите из стартовата локация, която сте избрали. Из картата ще срещнете Apex Packs – Apex Legends версията на познатите до болка lootboxes. Отварянето на един такъв Apex Pack ви дава три случайни награди, с различна рядкост. Тези награди могат да варират от ингейм валута (Crafting Metals, Legend Tokens и Apex Coins – валута, която можете да купите с истински пари и с която можете да пазарувате всичко в играта), персонализирани скинове, предмети и други неща.
Всеки от играчите има ограничени места в инвентара, затова трябва да избирате внимателно какво да носите със себе си ако искате да извличате максимума от всяка ситуация.
Графично…
Визуално Apex Legends съчетава умерено-реалистична визия, с приятни субтропически гледки и щипка шарения в сградите и другите неприродни обекти от околната среда. Не очаквайте някакъв втрещяващ реализъм, като например тревата да се огъва под стъпките ви, тъй като това е мултиплеър шутър и като такъв акцента е върху екшъна и интеракцията между играчите, а не върху визуалното пиршество за очите и атмосферата на локацията. В резултат системните изисквания са приемливи, но това го отдавам и частично на факта, че играта е разработвана едновременно за PC и за конзоли, а там нещата са доста по-ограничени хардуерно.
В завършек Apex Legends няма да ви изненада с някакво революционно-ново съдържание. Затова пък елементите в играта са обмислени добре и те сработват отлично едни с други, създавайки едно безупречно геймплено преживяване. Ако искате динамичен и бърз отборен мултиплеър шутър – Apex Legends е най-добрия избор за сезона и без съмнение ще бъде един от хитовете на 2019 година.
Автор: Георги Кацаров