Кое накара всички тези хора да се юрнат към Aion и да задръстят сървърите й? Шарената азиатска визия на това MMORPG? Фактът, че можеш да летиш със собствени крила и да се биеш във въздуха? Силно застъпеният PvP елемент, комбиниран с PvE – или PvPvE, както авторите предпочитат да го наричат…? Вероятно отговорът е някъде по средата. Така или иначе едно нещо е ясно – Aion е най-голямата MMO премиера на годината.
Няма как да не отбележим, че може би
основният чар на играта се крие в нейната визия
Това, че Aion се захранва от CryEngine, е само черешката на сладоледа. Арт дизайнът обира овациите. Всичко – от облика на съществата, през просторните цветни територии, пълни с причудливи постройки, до реещите се във въздуха градове – прави Aion не само красива, но и една уникално изглеждаща игра.
Това обаче щеше да е въздух под налягане без един стойностен геймплей. За щастие Aion ще ви предложи именно това.
Още в самото начало прави силно впечатление до каква степен може да промените облика на стартовия си герой. За разлика от други подобни заглавия, всеки един елемент от лицето подлежи на манипулиране. Нос, брадичка, очи и т.н. Имате възможност да играете както с двуметров гигант, така и с дребно, почти като гномче човече. Цвят на кожата, белези, прически, мустаци, татуировки… Можете да прекарате часове с Character Creator-а на играта и дори да се опитате да наподобите героя си на своя собствена снимка, ако толкова много ви се занимава. Разбира се, не всички лица могат да бъдат пресъздадени на 100%, но нищо не пречи по-ентусиазираните от вас да се опитат.
Общо взето ще може да избирате измежду
две враждуващи раси – елиос и асмодеи – както и четири класа герои, общи за всички. Това са класическите warrior, mage, priest и scout. Добрата новина е, че когато достигнете 9-то ниво на опит, ще получите куест, който ще ви позволи да специализирате допълнително всеки един от тях в два различни бойци. Например свещеникът може да стане Cleric – типичният лечител. Или пък Chanter – бъфър, който навява смътни спомени на Enhancement Shaman-а от WoW. Войнът от своя страна се разклонява в Gladiator – т.е. меле DPS клас, или Templar – танк. Магът – в Sorcerer (типичният заклинател) или Spiritmaster (представете си Warlock-а в WoW и няма да сгрешите), a скаутът – в Ranger (далекобоен боец) и Assassin (тип роуг). С други думи – нищо ново под слънцето, абсолютно никакви признаци на оригиналност. Което макар че може да подразни някои, определено си има и своите положителни страни.
Така на практика разполагате с 8 различни класове, което хич не е малко. Лошата новина е, че стартовите територии и на двете раси си приличат изключително много, те на практика са „огледални” с леко променен арт стил. Затова преминаването през първите 10 нива може и да ви се стори леко досадно след първите няколко героя. Но да не ставаме прекалено придирчиви. Пък и визуално всичко е изпипано толкова добре, че бих бил склонен да простя на разработчиците за тази своя „мързеливост”.
Времето, което ще отделите, за да достигнете до 10 ниво, обаче си заслужава, защото именно тогава
героят ви ще получи своите крила
Т.е. ще се превърне в Daeva, по-скоро ще се присети, че е бил такъв – пазител на човешкия род. Вероятно повечето от вас ще се разочароват, когато научат, че първоначално ще може да летите само в определени територии и за не повече от 60 сек. След това умението ви започва да се презарежда и след няколко секунди принципно ще сте готови за нов полет. С други думи ще може да летите по една минута през една минута.
С течение на времето обаче, посредством брони, различни по вид предмети и дори титли, ще пърхате с крила по няколко минути. Да, титлите в Aion не са само за фукане пред останалите, те облагодетелстват героя ви с определени статистики, което определено е добро хрумване.
Що се отнася до предметите – на практика може да подобрите характеристиките
на почти всеки един от тях. Стига да разполагате с достатъчно специални камъни. В света на Aion съществуват три вида. Най-често срещаните са т.нар. manastones. Шансът да попаднете на тях още с първите десет убити чудовища е изключително голям. Те добавят допълнителни характеристики към предмета – например повече кръв или мана, шанс да избегнете удар или да нанесете критичен и т.н. Enchantment камъните пък подобряват определени статистики на предметите. А Godstones – добавят нови способности към оръжията. Например такива, които въздействат на целта ви с всеки удар.
Общо взето „камъните” са изключително добра идея. С тяхна помощ може допълнително да придадете уникален вид на героя си, подобрявайки всеки един аспект от облеклото му. Разбира се – вкарването им в дрехите не винаги е лесна работа и колкото по-добри камъни откривате, толкова по-малък ще бъде шансът да имате успех в начинанието си. Затова ще е добре да се въоръжите с желязна воля и да сте готови да похарчите доста злато, което в играта се лее на талази и на практика е необходимо за абсолютно всичко – дори за да направите дадено селище свой „дом”.
Както може би знаете в началото на годината Aion излезе на южнокорейския пазар. Чак сега обаче тя се добра и до нашия, тъй като разработчиците са искали да се постараят максимално да изчистят азиатския привкус. За съжаление едно нещо е останало – гриндът. Подобно на Lineage, друго особено популярно заглавие на NCsoft, и в Aion може да посветите живота си изцяло на този особено присъщ за MMORPG игрите елемент. За щастие обаче Aion е нещо много повече от обикновен гринд-фест и
когато направите първите си стъпки в Бездната на 25-то ниво
нещата ще придобият наистина различна форма. Поне що се отнася до битките и PvP елемента. Може да се каже, че Бездната стои в основата на геймплея на Aion. Това е една разпокъсана от малки плоскости територии, съставляващи някогашната Кула на вечността. Сега тя е дом на драконоподобните балаури – основните антагонисти в играта, с които обаче не може да играете.
На практика в Бездната ще откриете куестове, с които да достигнете тавана на развитие (50-то ниво). Тук обаче рискувате да бъдете заклани от вражески играчи във всеки един момент, дори когато си летите най-спокойно.Да, Aion добавя още един геймплей пласт, коренно различен от която и да е игра до момента. Вашите герои могат да се млатят и във въздуха, което, от една страна, е изключително яко, и от друга – не по-малко предизвикателно.
Единствено в Бездната обаче ще получавате т.нар. Abyss points, които определят вашия PvP ранг и които може да обменяте за специални PvP брони. Т.е. представете си нещо като honor точките в WoW. Затова колкото по-рано влезете в нея, толкова по-добре.
Тук ще откриете и различни крепости. По начало те се контролират от елитните NPC-та на Balaur, които застават на пътя между вас и нейния Пазител – рейд бос, чиято мощ зависи от крепостта, която се опитвате да превземете. Междувременно обаче и вражеската фракция ще иска да направи същото (т.е. ще трябва да се биете и с тях), откъдето всъщност произлиза и цялостната концепция на дизайнерите за т.нар. PvPvE.
Особено голямо внимание е обърнато на малките детайли в играта
Aion разполага с едни от най-готините emotes, които съм виждал в подобна игра. Ако играете с асмодеи и напишете /sit, героят ви ще си създаде малко летящо килимче и ще се пльосне на него например! Пробвайте също така да постоите за няколко секунди във вода, без да правите нищо – вашият аватар ще се огледа във водата и ще хване цяла риба. А ако е под дъжда – ще извади едно листо и ще си го сложи на главата, докато ви чака да решите каква ще бъде следващата ви стъпка.
Идеята за лични магазини също изпъква над всичко останало. Във всеки един момент може да седнете на земята и да обявите няколко от предметите си за продан, а над главата ви ще се появява малко балонче с офертата, която сте направили. Т.е. превръщате се в нещо като vendor. Това прави големите градове особено живи, тъй като ако стоката ви е добра, около вас ще се струпат други играчи за секунди и на практика ще си заформите мини битпазар. Разбира се, в Aion има и аукцион, наричан Broker, така че не сте ограничени единствено до подобен тип търговия.
Не на последно място – специалният речник в играта, посветен на останалите NPC-та, на някои предмети и местности, както и на противниците, с които ще трябва да се биете – е изключително полезен. Не само че ще получите кратка информация за тях самите, но и ако кликнете на “Locate” в по-голямата част от случаите ще ви бъде отбелязано с хиксче къде точно на картата се намират и съответно – къде трябва да отидете. Т.е. това е своеобразен Quest Tracker, но реализиран по един наистина елегантен начин.
Проблемът със сървърите обаче все още не е решен напълно
Дори с добавянето на два допълнителни на 2 октомври. NCsoft признаха, че са подценили сериозно ситуацията и въобще не са отчели какъв огромен интерес ще има към Aion на Запад. Затова сега почти всеки път, когато се опитвате да влизате вечер през седмицата или по някое време през уикенда, ще видите, че пред вас има поне стотина души на опашка и ще трябва да почакате известно време (понякога и с часове), за да влезете. Претъпканите сървъри от своя страна се отразяват пряко на лага в играта, който е сравнително постоянен и на моменти особено дразнещ. NCsoft обещаха, че ще разрешат този проблем съвсем скоро. И по-добре да го направят, защото в крайна сметка той просто разваля цялостното впечатление от това иначе перфектно сглобено MMORPG, полирано до блясък и населено с едни от най-чудатите и смехотворни същества, които някога сте виждали. Задължително за вашата колекция.
Автор: Владимир Тодоров