Age of Wonders II е едно приятно и свежо събитие за жанра на походовите стратегии. Играта, сама по себе си, не е кой знае колко революционна, но фактът, че успява да обедини най-интересното от няколко различни хитови заглавия и да го оформи така, че да създаде неповторима фентъзи-атмосфера, е повече от похвален. Първата част не успя да се наложи убедително на пазара и дори остана незабелязана. Но нейното продължение има потенциал да поразклати и без това леко нестабилния трон на Heroes of Might and Magic IV. Да видим дали това наистина ще се случи…
Събуди се, Мерлин, събуди се…
Четирите елемента на природата се обединяват срещу хората и ги поставят на колене. Бурни морета заливат половината от човешкото кралство, а земята поглъща останалото. Мощни урагани помитат стотици постройки, а огънят довършва и малкото оцелели. Водачът на човеците, младият магьосник Мерлин, е изоставен от своите съюзници. Той все пак успява да избяга от този погром и се отправя на дълго и опасно пътешествие. Подпомогнат от незнайния маг Гейбриъл, той ще се опита да възвърне славата на своя народ. За тази цел обаче ще се наложи да подтисне временно желанието си за отмъщение, да опознае силата на всяка една от магическите сфери, да се впусне в свирепа битка за надмощие и, ако има късмет, да се възкачи на вечния Трон на магьосника.
Като цяло сюжетът на Age of Wonders II не може да се нарече върхово умотворение. В днешно време е трудно да се попадне на нещо нечувано и невиждано поради простата причина, че геймърската индустрия в деветдесет процента от случаите започва да го закъсва по отношение на фабулата в игрите. Тогава какво превръща Age of Wonders II в толкова привлекателно заглавие? На първо място разнообразието и уникалността на расите, магиите и единиците, а след това – увлекателният геймплей. Предупреждавам ви, няма да видите нещо кой знае колко различно от Civilization, Heroes of Might and Magic или Master of Magic. Не очаквайте да попаднете и на култова находка, която да постави в нови измерения жанра на походовите стратегии. Age of Wonders II е тук, просто за да предложи коктейл от най-доброто, излизало досега. И според мен наистина успява.
Години на чудесата
Основният персонаж в кампанията е Мерлин, а мисиите ще ви направят съпричастни към бавното му и мъчително посвещаване в изкуството на магията. Сферите, които той трябва да овладее, са седем на брой – огън, вода, въздух, земя, живот, смърт и космос. Още в самото начало ще ви се удаде възможност да индивидуализирате своя маг, избирайки неговите три специални умения. Те се отразяват на количеството от злато, което постъпва в хазната ви, на развитието на градовете, на опита, който трупате след всяка битка и т.н. Интересното в случая е, че ще трябва да изберете две положителни и една отрицателна характеристика (която ще ви оказва лошо влияние през цялото време). В хода на играта вашият магьосник може да изучава нови умения и да ъпгрейдва съществуващите като по този начин се превръща в безмилостна машина за произвеждане на заклинания.
Магьосническата обител
Главна роля в Age of Wonders II играят магьосническите кули, които можете да издигате във всеки град. Те са основната обител на вашия маг и мястото, откъдето той мята своите заклинания. Всяка кула разширява радиуса на влияние, в който имате възможност да правите магии. За да има ефект от нея обаче, заклинателят трябва да се намира вътре. Мерлин може и да блуждае из картата, придружен от група единици, но е много по-полезен за вашата кауза, когато се намира именно в кулата. Така той прилага магиите си във всяка битка, която се случва на негова територия, без да се налага да участва пряко в нея.
Друг основен елемент от геймплея на играта са различните типове герои, които от време на време изникват в някой град, живо ентусиазирани да се присъединят към вашата кауза срещу съответната сума пари. Те водят армията и могат да се екипират с артефакти, които откриват по пътя си. След всяка битка лидерите трупат опит, имат възможност да покачат нападателните и защитните си статистики или да изучат специално умение (различно от тези на магьосниците). Герои се извикват и с помощта на специална магия.
Разрастване на империята
Развитието на градовете в Age of Wonders II е до голяма степен идентично с това в Civilization. Изграждането на всяка постройка и единица отнема по определен брой ходове, а строежът й винаги може да се пришпори с цената на няколко жертви в редиците на работната сила и сума в злато. С течение на времето градовете се разрастват, населението им става многочислено, а приходите ви от двата ресурса – злато и мана – набъбват все повече и повече. Както и в играта на Сид Мейър, ще трябва да обръщате внимание на това дали народът ви е доволен, за да не се стига до нежелани последствия. Вместо науки ще изследвате множество нови и адски разнообразни магии за нуждите на своя вълшебник.
В пътя си към Трона на магьосника, можете да бъдете подкрепяни и от могъщи божества. Те ви даряват с различни екстри, стига да сте построили техния храм и да изпълнявате поръченията им. Така например богът на войната превръща всяка новоизлюпила се единица във ветеран, а богът на природата ускорява разрастването на градовете. Тежко ви и горко ви обаче, ако измените на някое от тези божества.
Жителите на магическата земя
Расите в света на Age of Wonders II са цели дванадесет вида – хора, орки, елфи, драконианци, джуджета, полуръстове, немъртви, тъмни елфи, архони и др. Особено интересна и новаторска е идеята градовете да могат да мигрират по ваше желание от едни същества към други. Всяка раса разполага с голям набор от специфични единици, въоръжени с куп умения, които могат да се прилагат лесно и безпроблемно в битките. За пример ще дам един съвсем обикновен юнит – пирата, който, освен че може да плува и да се сражава с меч, има възможност да стреля с пистолет и да издава боен вик, който обърква врага и го кара да атакува своите единици. За съжаление обаче нямате възможност да владеете неограничено количество войска – в зависимост от развитието си, всеки град поддържа определен брой бойни единици.
Докопвайки се до някоя неутрална постройка или град, имате възможността да ги сривате със земята. С подобни действия оказвате пряко влияние върху приходите на опонента ви и можете да го изолирате от достъп до ресурси. Това обаче не е чак толкова фатално, тъй като може да построите каравана, която да възстанови разрушената постройка, след което да изчезне завинаги. Останалите функции на тази единица са строежът на пътища и основаването на нови градове.
Изкуственият интелект
не е за подценяване и всяко губене на време от ваша страна ви обрича на загуба. Играта представлява сериозно предизвикателство дори и на средното ниво на трудност. Трябва да действате бързо и настъпателно и да се опитвате да притискате врага. В противен случай ще наложи да се простите с магьосничеството като професия. За да увеличите шансовете си за оцеляване, имате възможност да водите и дипломатически преговори с опонентите си, да си менкате злато, мана, артефакти, неутрални сгради, да сключвате примирия и т.н.
Age of Wonders II предлага и други дребни екстри като например два начина за протичане на един ход – класическия и симултативен или едновременен, където всички играчи извършват движенията в един и същ момент. Във втория случай дребна и незначителна роля играе и скоростта, с която ще преместите своята единица, но пък, от друга страна, не се налага да изчаквате хода на всички. Тази идея е доста ефективно приложима в мултиплейър. Играта предлага мрежова игра, позволяваща битка между максимум осем играчи в интернет или LAN. Можете да се включите и в нещо, наподобяващо “горещия стол” в поредицата Heroes и да джиткате Age of Wonders на един единствен компютър.
Иначе компютърът ръководи битките умело и се възползва максимално от уменията на подчинените си. Сраженията се водят в стила на Heroes of Might and Magic и не предлагат нещо твърде иновативно.
Изометричната графика е красива, а терените са шарени, разнообразни и населени с живот. Визията обаче не може да се сравнява с тази на Heroes IV. Единиците са малко дребнички и трудно могат да се разгледат по-обстойно и да се видят в детайли. Но каквото и да правите,
за Бога, братя, не zoom-вайте!
В противен случай рискувате да станете свидетели на адски грозни и размазани обекти. Нямам ни най-малка представа защо авторите са решили да включат подобна опция, тъй като тя не предлага нищо хубаво, а единствено успява да демонстрира лошото качество на енджина. Въпреки това специалните ефекти на по-мощните магии могат направо да ви замаят. Според мен графиката заслужава по-скоро положителна оценка.
Дали Age of Wonders ще успее да привлече на своя страна феновете на походовите стратегии? Има ли шанс срещу Heroes of Might and Magic IV и може ли да постигне изненадващия успех на Disciples II, попадайки в групата на хитовите заглавия? Аз си мисля, че играта притежава необходимите качества за всички тези неща. А дали ще се окажа прав – само времето ще покаже. Дотогава не ви остава нищо друго, освен да пробвате Age of Wonders II и да се убедите собственоръчно в нейните качества. Тя е една потенциална заплаха за вашия нормален сън. Особено сега, в безгрижните летни ваканционни дни и нощи.
Автор: Владимир Тодоров