Ако четеш този текст си:
а) Току-що закупил играта и се надяваш да я биеш от първия път;
б) Дърт митологист, не очакващ да намери нещо ново в по-долните редове, но жаден за всяко инфо, което може да получи;
в) Член на онази рядко срещана порода читатели, четящи всичко заради самия кеф.
И в трите случая се надявам да се окажа полезен. Но все пак имайте едно наум – това не е точно стратеджи гайда, който ще ви направи богове на играта. Целта му е проста и лесна за обяснение – да доизясни някои неща, недостъпни в ингейм хелп менютата и да хвърли повечко светлина върху дребните тънкости и хитринки.
Самостоятелна игра
По принцип кампанията може да се определи с две думи – адски интересна. В зависимост от нивото на трудност ще можете да си чоплите носа с едната ръка, докато с другата от време на време докосвате мишката или да си докарате нервен припадък. Въпреки че повечето от мисиите се минават с яка защита, докато съберете нужната за офанзива войска, то други (например египетската мисия, в която трябва да събудите Пазача, за да се пребори с титана-цербер) са невъзможни. Въпросната мисия, развиваща се по делтата на Нил, ще на ниво на трудност над нормал. Това означава минимум три пъти синът на Озирис да се разсее от медитацията си по призоваването, а като дойде титанът единствено и само Пазачът спасява положението.
По принцип АОМ както и всички Age Of игри се базира на няколко лесни стъпки:
1) Пускаш селяни – събираш ресурси;
2) Строиш стени около града си и го защитаваш;
3) Изнасяш врагот.
Това за сингъла ви е напълно достатъчно.
Мултиплейър меле
Тук нещата са малко по различни. Рядко ще срещнете човек, който ще ви изчака да се закулите като хората, още по-малко ще ви атакува само от едната страна, където сте набацали 3-4 крепости, пълни със стрелци. Динамика му е майката, динамика и бърз скаут/експанд в началото, крадене на ресурсите (т.е. при първа възможност използвате мините, близки до базата на врага, и чак като свършат се връщате на тези до вашата) и изненадващи атаки. Едва ли е нужно да ви казвам винаги да имате един бърз отряд конници (и пет са достатъчно), които да са отделно от основната ви армия, да ги впивате в гърба на врага при стрелците му или да изтребвате всеки селянин, дръзнал да се покаже извън градските стени или обхвата на кулите. Друго нещо, на пръв поглед очебийно, но малко се сещат да го правят – при атака над строяща се сграда недейте да рутите сградата, а погнете работника, ако пък на вас ви го приложат този номер, не чакайте врага да ви я унищожи, а прекратете строежа й и по този начин няма да губите ресурси.
Въпреки че с експанжъна силите в играта би трябвало да са по-балансирани, всъщност нещата се поразместиха още повече. Така например срещу северняците 20 феникса или Стимфалски птици влизат и изнасят цялата войска, че и някоя сграда, ако не попаднат на сериозна статична защита. От друга страна, египтяните, които имат едни от най-силните митични единици, стават за смях в ситуации, в които 10 атлантидски герои стрелци повалят гореспоменатите феникси с едно намигване на окото. Друга особеност на новата раса е, че тя събира божествено благоразположение, контролирайки градски центрове, за това при нея бързия експанд е задължителен, а контрирането му е пътя към успеха, ако сте изправени срещу тях. Сега нека се спрем по-подробно на новата раса.
Атлантида
Имаме три големи бога, няколко по-малки и куп нови единици. Друга особеност на расата е, че разполагат с “Контра казарми” – единиците от тази сграда са най-често слаби срещу всички, освен един тип войска и след като разучите на какви точно войски се кани да ви влиза врагот, да можете да го спрете с минимално количество юнити и ресурси. Друга особеност на расата е, че всички нейни единици (включително и работниците) могат да се превръщат в герои, обезсмисляйки всякакви тактики срещу тях, включващи митични дзверове. Последната новост са титаните. Вратата към подземния свят се призовава като чудо, а после трябва да се дострои за почти същото време, за което се строи и чудо на света. За сметка на бавното си появяване титаните рутят всичко по пътя си и нямат друг начин да бъдат спрени освен с друг титан. Затова внимателно следете какво прави врагот и ако е започнал да строи титанче, концентрирайте всичките си атаки в тази посока преди въпросният изрод да се излюпи.
Новите единици:
Гражданин: Събира ресурси и строи сгради, няма нужда от депо, в което да връща взетите ресурси и по този начин е перфектен за крадене на ресурси от врага. Може да се ъпгрейдне до герой, спирайки нива 1 и 2 митични единици без проблем, така строи и събира ресурси по-бързо.
Оракъл: Скаут, колкото по-дълго седи на едно място, толкова по-надалече вижда. Като герой си вдига обсега на зрение.
Destroyer: Специална единица, изисква замък. 10 такива момчета рутят всяка крепост или стена по пътя си, ако ги подкрепите от 20 стрелци, ще имате доста солидна таранна групичка, особено срещу египтяните или северняците.
Fa(na)tik: Боец, добър срещу всички типове войска без стрелци.
Katapeltes: Пехота, безполезна срещу всичко друго освен друга конница. Все пак стават за тормозене на селяни.
Murmillo: Основният ви Meat Shield, имат бонус срещу кавалерия, но и в мелета дават достатъчно време на стрелците да нанесат нужния демидж, за да победите.
Arcus: От нормалните единици са най-добрите стрелци в цялата игра. Имат и най-голям обсег, при някои случаи стрелят по-далеч дори и от вражите укрепления.
Contarius: Доста добра кавалерия, основното ви оръжие срещу ръш със стрелци.
Turma: Отново кавалерия, с нисък обсег и бонус срещу стрелци, но може да се използва и като support за пехота.
Cheirobalista: Обсадна единица, 5 такива в гърба на армията ви обръщат неравни битки в 90% от случаите, номера при тях е добрия микро контрол.
Fire Siphon: Най-тежката обсадна единица в цялата игра – стреля с огън, помита еднакво добре сгради, кораби и лека пехота – абе муцка е, ама много скъпа и бавна, все пак ако нямате митични единици за обсада, това си остава най-доброто решение при всяка ситуация.
На водните единици няма да се спирам подробно, най-малкото защото са еквивалентни на тези от другите раси, само скинът им е сменен. Нека минем на…
Богове, титани, дзверове и божествени сили
Общото за атлантиците е, че божествените им сили в сравнение с тези на другите народи, са доста слабички, но компенсират с пинизчийство и шанс да бъдат правени повече от веднъж. Същото се отнася и за митичните им същества – по-слаби са, но всяко си има някаква специална атака или умение, което в пряк сблъсък не прави НищоКойЗнаеКакво (НКЗК), но с малко повече умела игра излизате от сраженията почти без загуби.
– Кронос (баш бог): Крал на титаните и бог на времето. Божествена сила – Deconstruction – разваля произволна вража сграда, връщайки ресурсите за нея на врага. Божествен бонус – всяка една сграда освен градските центрове може да се пренесе на произволно място по картата. Процесът отнема известно време и ресурси, за сметка на това е перфектен да пляснете една кула или крепост по средата на отдалечена от града вража мина или дърводобивен район.
– Уран (баш бог): Баща на Кронос и първи повелител на титаните. Божествена сила – Shock Wave – за кратко изпраща във въздуха и зашеметява всички вражeски единици в малък радиус. Божествен бонус – Sky passage – сграда, подобна на талибанските тунели в Generals – всичко, влязло в проход 1, може да излезе през проход 2.
– Гея (баш богиня): Майка на титаните и гадже на Кронос. Божествената й сила създава изкуствена горичка със съвсем истински дърводобивен потенциал. Има най-якия бонус за цивилизацията – всяка сграда произвежда поле от зеленина, в което се регенерира и пречи на други сгради да бъдат построени.
Продължаваме с низшите богове-титани:
– Прометей: Задигнал огъня от боговете, този титан се грижи героите ви да мачкат всичко наред. С божествената си сила (Valor) променя няколко произволно избрани единици в герои и е перфектна, ако се сблъскате с митични същества, а не ви достигат ресурси. Митологична единица – Promethean – сравнително слаба пехота, която, в случай че е убита, се разполовява на две по-малки гадчета. Чудесни за meat shield.
– Oceanus – Бог на водата. Дава бонуси на пехотата ви. Божествена сила – Carnivora – призовава гигантско месоядно растение с боен потенциал 0, но за сметка на това пуснат сред селяни, прави хаос. Митически единици: Caladria – летяща единица без атака, но може да лекува приятелски войски. Servant of Oceanus – морския еквивалент на Каладриата – няма атака, но лекува корабите ви.
– Leto – Богиня, покровителствуваща митичните единици. Божествена сила – Spider Lair – призовава няколко паешки яйца, създаващи засада или защитаващи крепостта ви. Митoлогична единица – Automaton – сравнително слаба пехота, но в големи количества е практически неунищожима. В края на всяка битка автоматично си поправят един-друг понесените щети и дори възкресяват паднали другари, ако тялото все още е на бойното поле.
– Hyperion – Титан Бог на съзерцанието и наблюдението. Бонусите, които дава, са насочени към героите ви. Със силата си Chaos може да накара няколко произволни вражи единици да скочат на всичко, изпречило им се на пътя. Полезно е, ако искате да отслабите маршируваща към града ви армия или да внесете хаос по време на битка в строго стегнатите кохорти от стрелци или пехота. Митически същества: Сатирът е доста силен стрелец, носещ две копия. На определени периоди от време стреля и с двете – доста добър за бързо разправяне с голямо струпване хоплити или друга пехота, слаб срещу митологични единици. Нереидите са морски гадове, с бонус на атаката срещу други митични същества.
– Theia – Богиня покровителка на конницата ви. Божествената й сила създава дърво, в което, освен че предпазва от божествени сили, можете да създадете до 6 хесперидки – не особено силна пехота, но неизискваща популация. Специалната й единица е стимфалска птица – средна ръка юнит, но за сметка на това адски бърз и може да бъде свалян само от стрели – с други думи – срещу северняците е перфектен.
– Rheia – Богиня с бонуси към божественото благоразположение, което генерирате. Божествената й сила позволява произволен вражи юнит да застане на ваша страна (без да броим селяните, митичните зверове и титаните). Леко безсмислено според мен. По-интересен е Бегемотът – митично същество, таран, което с течение на времето лекува раните си – доста евтин (като ресурс изисква 300 храна) начин да сринете нечия сграда.
– Helios – Титаничен бог на слънцето с бонус към обсадните ви единици. С божествената му сила (Vortex) можете за няколко секунди да пренесете на произволна точка на картата всичките си военни юнити. Няма нужда да ви казвам каква е ползата от това действие, с цел заобикаляне на всякакви защитни стени и кули. Heka Gigantes е митичната му единица по земя – могъща великанка с неопределим брой ръце, отблъскваща всички врази по пътя си, доста мощна пехота. По море разполага с Man ‘O’ War – странни, медузоподобни крийчъри, стрелящи с chain lighting (атака подобна на тази на сина на Озирис).
– Хеката – Богиня на подземното царство и черното магьосничество. Дава бонус на зверовете. С божествената си сила отваря врата към Тартара, бълващ по 4 адски хрътки, атакуващи всичко и всички, докато порталът не бъде затворен. Сила, която, приложена срещу работници или върху отслабена армия, има потенциал да спечели играта във ваша полза. Lampades са митични стрелци, призоваващи хаос в произволен враг – подобно на медузите броят им е пропорционален на унищожените вражи войници в началото на битката.
– Atlas – титан, крепящ небето на плещите си. Божествена сила – Implode – нанася масов демидж на сгради или войски в доста широк радиус. Дава бонуси на фортификационните ви сгради. Специална единица – Аргус – безформено, мехуроподобно нещо, което може автоматично да убие всеки юнит без титан или герой. Уви, доста слаб пехотинец и е хубаво да го пуснете да си направи специалната атака, след това да го дръпнете на по-задна линия да презареди и после пак в атака. С тази тактика можете да нанесете наистина много щети, особено ако на всеки посочите отделна цел.
Толкова
с подробния преглед на боговете. Отново ще трябва да избирате между два малки бога при всяко вдигане на епоха и да балансирате силите им така, че всеки да е пълноценен и на място. Не мога да кажа нито кой е най-злобният от трите титани, но като че ли Кронос с възможността да мести сгради има малко надмощие над останалите.
Ако врагът ви се закулва – използвайте такива богове, даващи бонус на обсадните ви машини, ако ви ръшва – то бонуса за фортификация, ако картата е с острови или големи морски зони, то трябва да имате поне един митичен морски юнит. Струва ми се, че засега атлантиците са най-силната раса. Най-вече заради възможността да превръщат всеки пешак в герой (единствената раса, спираща титани с пехота и разправяща се с маса митологични същества наведнъж без много-много церемонене), което срещу египтяните или Fire Giant ръш си е меко казано мазало. От друга страна, нямат нито една стряскащо добра единица и ако играете с пехота, можете да им издухате героите, но пък могат да ви погнат със стимфалски птици например.
Казано с други думи, варианти на един и същи сблъсък има колкото душа пожелае. Вече имаме 12 бога и дървета на развитие от които да избираме, което прави разнообразието поне доста голямо. Стават и интересни 2VS2 игри, но уви поне в София малко са местата, откъдето можете да играете на официалните сървъри. Все пак ако играете, без да ви пука с кой и защо, важното е мазало да става – продължавайте все така и се забавлявайте. Ако пък си зацикляте само с една система на игра, то имате доста голям избор за експериментиране между божествени сили, богове и комбинации от армии.
Автор: Георги Панайотов