Хегемонът в историческия стратегически жанр – поредицата “Total War” – се завръща с нова игра, която отива по-назад в историята, спрямо което и да е друго заглавие от франчайза, до този момент. “A Total War Saga: Troy” ще ни върне назад в бронзовата епоха и ще ни предостави възможност да се намесим директно в прословутата Троянска война между троянците, ахейците и техните съюзници. Ето какво се знае за играта до този момент!
Какъв ще е света на играта
Въпреки, че в самата война става въпрос за една дълга, дълга обсада – нещо, което не е напълно характерно за добра Total War игра, Troy ще надхвърли границите на троянския конфликт, като щр предложи действия в Мала Азия и Егейско море. Въпреки, че цялата географска зона ще е сравнително малка част, картата ще е съпоставима с тази на Rome 2, което все пак е значителен мащаб.
Самата игра не е базирана толкова на сухите исторически факти, колкото на Омировата “Илиада” и поради тази причина играта ще проследява събитията от преследването на Парис и Елена от ахейците, по време на тяхното бягство и обсадата на самата Троя. В зависимост от това, коя от осемте фракции ще изберете, ще зависи и изхода от войната.
Заради омировия епос, в нея също така ще присъстват и елементи от древногръцката митология, но в основата си играта ще се придържа към историческата тема. Това се отнася и за участието на боговете. Според Creative Assembly боговете са оказвали влияние на събитията, именно защото самите гърци и троянци вярвали, че това е така. Затова не бива да очакваме в играта Зевс или Арес да се разхождат по бойното поле, но ако отделите внимание на това да почетете боговете чрез изграждане на храм или посветите на тях победа в битка – ще получите съответни награди.
Под някаква форма ще бъдат включени и различни митични чудовища и зверове, като авторите обещават че играта няма да се превърне в свободна фентъзи интерпретация, а все пак ще се придържа към историческите факти. Какво означава това – ще трябва да изчакаме играта да излезе, за да разберем.
Герои, битки и икономика
Ахил и Хектор, Агаменмнон и Менелай, както и други известни от епоса участници са само част от героичните персонажи, с които ще се срещнем в играта. Характерно за този тип единици в стратегиите – те ще са многократно по-силни отколкото регулярните единици. За героите в играта ще има специална ranking система, а освен това за тях ще е характерно, че обичат да се предизвикват едни-други в директни битки, но след определено време в режим на битка, те ще имат право да прекратят двубоя без загуби и наказания.
Освен това ще можете да преминете през играта, проследявайки целия цикъл от приключения. Това означава, че ако искате можете да поемете контрола над Одисей в заминаването му към войната, участието в нея и не по-малко епичното му странстване из моретата по пътя към дома след приключването ѝ, известно като “Одисея”.
Няколко думи и за битките. Най-голямата промяна ще е липсата на коне като цяло. Като изключим колесниците и “кентаврите”, в играта няма да срещнете почти никаква кавалерия. Исторически погледнато в онази епоха конят по-скоро бил символ на статус и средство за транспорт, но не толкова бойно животно. Така че основната тежест ще пада върху пехотата. Самите войници ще могат да превключват между различни оръжия и типове водене на бой, а също така много ще зависят и от терена върху който те воюват. Например калният терен ще забавя значително тяхното придвижване, като не е изключено дори да заседнат в него, което може да ги превърне в по-лесни мишени за вражеските сили. За да се справите със ситуацията, вие ще трябва да “превключите” войската си в режим на бой с копие и щит, като по този начин ще намалеят щетите, които нанасяте, но ще предпазите войските си.
Един от аспектите, по който поредицата все още трябва да се докаже са морските битки. Въпреки, че такива имаше в Thrones of Britannia, в Troy такива няма да има. Това не означава, че няма да има кораби изобщо – такива ще има, но тяхната роля ще е основно транспортна. Друг елемент на поредицата обаче се завръща – т.нар. “агенти”. Те отсъстваха в последните няколко игри по темата, които намериха техни заместители. Въпреки, че те няма да участват в битката, могат да ви донесат полза като ги внедрите във вражеския град или като предразположат боговете към вас.
Освен отговорностите по битките, ще трябва да внимавате и за своята икономика, за да може вашата военна машина да не зацикли. За целта ще трябва да произвеждате редица ресурси. Например за различните сгради ще ви трябва дърво и вероятно камък. За да поддържате войските си ще имате нужда от храна и бронз. Както може да се досетите най-редкия и ценен ресурс е златото, който можете да си набавяте чрез бартерна търговия с други фракции или чрез чуждестранни търговци. За да поддържате складовете си пълни ще трябва да развивате селища. Някои от ресурсите ще бъдат ограничени, така че няма да е без значение, кой играч ще успее да ги прилапа първи.
Забравете за троянския кон. Няма го.
За по-бегло запознатите с Троянската война, дървеният кон, чрез който ахейците вкарват войски в Троя, които по-късно отварят портите му отвътре, за да влезе ахейската войска, е може би най-популярния момент от цялата “Илиада” или историческото събитие като цяло. Ако очаквате да го видите обаче – примирете се, защото той няма да присъства в играта под никаква форма.
Вместо това ще има събития и действия, които имат подобен характер, като например земетресение, което да отслаби стените на града. Това в действителност е свързано с теория, според която дървеният кон е метафора, която всъщност представлява земетресение, което се е случило по време на битката. И коня, и земетресението са неща, които в древногръцките времена са се считали за символи на Посейдон, който, както знаем, мразел града.
Кога ще излезе играта?
Sega и Creative Assembly обявиха играта преди няколко дни, така че още е доста рано за тази информация. Това, което се знае е, че играта ще излезе през 2020 г., но друга информация за момента няма.
В действителност Creative Assembly работят по няколко отделни заглавия в Total War поредицата, като по всяко заглавие работи отделно студио. Имаме повод за гордост, тъй като зад “A Total War Saga: Troy” стои Creative Assembly Sofia (екс Crytek Black Sea, ексекс Black Sea Studios). През 2017 г. те бяха придобити от издателя Sega и работеха по различни DLC-та за Total War, а сега – по пълноценно, самостоятелно заглавие в поредицата.
Автор: Георги Кацаров