Японската компания Square Enix е известна преди всичко с RPG поредицата си Final Fantasy. Отскоро може да се похвали и с това, че е новият собственик на Eidos. Покупката на закъсалата финансово компания бе продиктувана от желанието на японците да разширят глобалното си присъствие и да разнообразят предлаганите в каталога си заглавия. Пряк резултат от това им желание е Order of War – реалновремева стратегия, посветена на Втората световна война, разработена от беларуското студио Wargaming.net.
Да заложим на сигурното
Явно такъв е бил девизът на автори и издатели, когато са обмисляли темата и геймплея на предстоящото си заглавие. Макар и определяна като „стратегия”, Order of War почти изцяло заменя традиционните елементи на стратегическите игри като трупане на ресурси и строене на бази и единици за сметка на един по-тактически подход, при който трябва да изпълнявате задачите си с наличните сили и разковничето на победата са правилните команди и маневри. Това е тенденция, която доста от новите заглавия в жанра приемат, а първото впечатление от Order of War е, че авторите й са се учили от един от лидерите в това отношение – Company of Heroes. Това не е непременно нещо лошо, защото резултатът е една солидна игра, която не подобрява жанра с нещо, но ще се хареса на всеки негов почитател.
На Източният фронт нещо ново
Order of War ни пренася в лятото на 1944 г., когато настъпват решителни моменти за хода на войната. Възможността да контролирате Германия в игри по Втората световна война е повече или по-малко тема табу, затова трябва да признаем, че наличието на такава опция в играта е добро начало. Така може да избирате между две кампании – една, която проследява немско-руската битка на Източния фронт и втора, където ще се опитате да сломите немската съпротива начело на Съюзническата армия. От чисто геймърска точка включването на немска кампания е интересен елемент, който дава различна гледна точка и стимулира нови стратегически решения.
Подобно на CoH, Order of War разделя картата на отделни сектори, в който трябва да изпълнявате различни задачи като тази да освободите малко градче и да го превърнете в база на следващите ви операции, да заглушите завинаги артилерийската батарея на хълма и т.н.. Те могат да бъдат наистина разнообразни и всяка отнема не повече от 5-6 минути на стандартна трудност. В зависимост от това кои територии сте освободили (или завладели), ще получите допълнителни подкрепления. Тъй като няма как да построите нови единици, внимателното позициониране и управление на наличните сили е от ключово значение за успеха. Точките опит, които трупате, могат да бъдат използвани, за да подсилите уменията на вашите единици, а допълнителните задачи също не трябва да бъдат пренебрегвани, тъй като допринасят за засилването на армията ви.
Поглед от високо
Авторите на играта са се постарали да създадат възможно най-реалистично пресъздаване на военните действия, за което мащабът е от голямо значение. Ето защо в Order of War ще може да управлявате доста големи подразделения и огромно количество единици. Тъй като обикновената камера не може да ви покаже всичко, за да следите маневрите на теория може да прибегнете до специалната панорамна камера. Square Enix я рекламираха като важна функция, но на практика това не е точно така. При натискането на бутона, играта прави някакви изчисления и би трябвало да ви покаже най-важните точки от бойното поле; в действителност просто виждате от близко различни бойни единици. Ако играта е действително увлекателна, доста по-вероятно е да сте съсредоточени върху ставащото, а не да искате да гледате панорамни изгледи.
Мултиплеърът на Order of War придава допълнителна доза интерес. В него могат да участват до четирима играчи, които играят в отбори двама срещу двама или срещу ботове на шест карти. Освен това тук може да изберете и руснаците като фракция, която идва със своите уникални единици.
Визуално играта изглежда добре, като не можем да подминем достоверното изобразяване на сградите и единиците. Отделните градове, през които минавате, имат различни архитектурни особености, а бойното поле изглежда живо и динамично.
Order of War не е новатор в жанра, а макар и любопитна, рекламираната панорамна камера не е съществен геймплей елемент. Въпреки това всеки, който иска да се потопи отново в атмосферата на Втората световна война, може да го направи с тази игра.
Автор: Иво Цеков