Наистина не знам откъде да започна. Може би най-логичният въпрос е – “достатъчно добър ли новият GTA?” О, да! Образно казано, San Andreas е “мокрият сън” на най-закоравелите GTA фенове. Без да пипат само там, където не трябва, Rockstar North са успели да създадат безспорно най-добрата до момента игра в поредицата.
Нека все пак започнем с нещата, за които вероятно и без друго сте чували вече. Просто за да потвърдим, че те не са просто слухове. И тъй, този път светът на играта се състои от цели три изцяло нови града, разположени на измисления остров Сан Андреас. Първият от тях, Лос Сантос, очевидно е замислен като копие на Лос Анджелис. Вторият, наречен Сан Фиеро, е вариация на тема Сан Франциско, а третият, Лас Вентурас прилича поразително на Лас Вегас. Ще уточня само, че кой да е от трите града е осезаемо по-голям от Вайс Сити. И сякаш това не е достатъчно, та създателите на играта са включили и територията между трите града, изпъстрена със серия от малки градчета, предлагащи също своите уникални мисии. Спокойно може да се каже, че общата площ на територията извън трите основни града има размерите един отделен, четвърти град. Да го казвам ли, или сами ще се сетите – играта е гигантска!
Действието ни прехвърля в началото на 90-те, в самия разгар на гангстер рап ерата. Главният герой Си Джей е “момче от махалата”, което тъкмо се завръща в родния си Лос Сантос след петгодишен престой в добре познатия ви Либърти Сити. Причината – майка му е била убита преди броени часове. Както обикновено, историята на GTA те грабва на секундата. Не повече от половин час след завръщането си Си Джей е спипан натясно от корумпирани ченгета, които му натвърдяват, че няма да се поколебаят да му лепнат убийството на полицай. Освен ако не им играе по свирката, разбира се. Нашият човек схваща, че каквото и да прави, светът няма да го остави да се отърси от миналото си. Какво минало? Очевидно Си Джей е бивш член на бандата Ориндж Гроув Фемилийс, която по времето на неговото заминаване е била неоспорван владетел на “махалата”. Нещата явно доста са се променили през последните няколко години, защото сега Балас са местните тартори. Заедно с тях в квартала се настанила трайно търговията с твърди наркотици, откъдето идват и парите на Балас. Логично, една от първите ви задачи ще бъде да върнете нещата по местата им.
Доста преди да научите всичко това обаче, управлението е вече във ваши ръце. Първото нещо, което вероятно ще забележите още при началните анимации, е видимо усъвършенстваната графика. Тук не става въпрос за скок, а по-скоро за леки, но осезаеми подобрения по линия на уж маловажни неща като качеството на текстурите и сенките, кадрите за секунда и прочее. Бързам да ви зарадвам и с друга “малка” подробност – градовете в San Andreas са далеч по-детайлни и оживени от всичко, видяно в последните две издания на поредицата. Две безспорни нововъведения се набиват в очи още в първите секунди от началото на играта. Първото е обсъжданото (кой знае защо) надълго и широко включване на колелета тип ВМХ като част от управляемия “гараж” на играта. Няма да хабя от скъпоценното място в изброяване на другите странни возила, които ще можете да яхнете в San Andreas. Принципно, карането на колелото е купон, но не чак такъв, че да си струва раздуването. Колкото до второто нововъведение, то е свързано с факта, че главният герой в играта за пръв път може да се катери по огради и да ги прескача. Виж това е съвсем друга работа. Мен поне ужасно ме дразнеха високите по петдесетина сантиметра препятствия в предишните две игри, които кой знае нашият човек не можеше да прескочи. Тъпо и развалящо илюзията за реализъм, мен ако питате. Между другото Си Джей превъзхожда своите двама предшественици и с друго ключово умение – да плува. Вече ще можете съвсем спокойно да се скочите с колата си във водата без това да доведе до неминуемата ви кончина. Между другото тази уж дребна екстра се оказва понякога адски полезна, особено когато ченгетата ви дишат здраво във врата. След като цопне заедно с колата си в океана, Джей Си спокойно може да изплува на удобно за измъкване място на брега. Така той може да се измъкне дори от приклещилите го полицейски хеликоптери, като просто се потопи за известно време под повърхността.
Всъщност, още от самото начало пред вас се разкрива и друг нов, макар и не толкова очеваден елемент в играта. С натискане L1 бутона на екрана се извежда кратка статистика със следните показатели на вашия герой – Respect (уважение), Stamina (издръжливост), Muscle (мускули), Fat (тлъстини) и Sex Appeal (сексапил). Всеки от тези показатели се променя динамично в зависимост от действията ви, без за целта да се налага (слава богу!) да разпределяте точки в RPG стил. Ако например размажете някоя яка агитка от противниковата банда, уважението на вашите “братя по оръжие” от Ориндж Гроув Фемилийс тутакси ще скочи с няколко пункта. Популярността ви, между другото, ще зависи и от куп други дреболии, като например начина, по който се обличате. Точно така, в San Andreas можете не само да си купувате нови дрехи от пръснатите из градовете магазини, но и честичко да сменяте прическата си. Резултатът от този “The Sims” трик е учудващо освежаващ, апропо, ако се сещате за какво намеквам.
Но нека се върнем на статистиките на героя. Издръжливостта и мускулите на Си Джей са пряка функция на честота, с която посещавате местните фитнес салони. Фитнес салоните са просто един от немалкото “центрове”, обединяващи различните мини игри в San Andreas. Макар точно тези мини игри да не са от най-забавните в новия GTA, “помпането” в играта си има две сериозни преимущества. Първото е, че външният вид на Си Джей ще се променя паралелно с вашите занимания с тежести. Второто – по-якият физически герой ще може да причини и по-сериозни поражения при ръкопашни схватки. Нещо повече – ако си направите труда да посетите и инструкторите по бойни изкуства в някои от фитнесите, Си Джей ще научи и куп доста ефектни и в същото време ефективни трикове в стил Жан Клод Ван Дам.
В този дух е издържан и механизмът, управляващ останалите показатели на главния герой. Далеч по-интересен обаче е фактът, че вашият герой може вече да подобрява и различни свои умения. Колкото повече използвате определен тип превозни средства, толкова по-добър ще става Си Джей в управлението им. Същото важи и за боравенето с оръжия. Нещо повече – постепенно ще можете да усвоите и допълнителни трикове, като например умението за стрелба в движение с някои от по-тежките огнестрелни “играчки” в играта. Или пък възможността за едновременна стрелба с две оръжия.
И като си говорим за оръжия, в San Andreas за пръв път е включена система за ръчно прицелване, което може да се окаже адски важно за изпълнението на някои от мисиите. Колкото до познатото ви автоматично прицелване, в него – уви! – не забелязах някакви сериозни подобрения. Все така ще ви се случва (само от време на време, слава богу) в някое меле да ви застрелят в гръб, просто защото вашият човек е решил да “прихване” погрешния противник.
Звукът, както вероятно сами се сещате, отново е на космическо ниво, особено що се отнася до озвучаването на персонажите в играта и запазената марка на GTA – радиостанциите. В звездния екип от актьори са имена като Самюъл Джексън и Питър Фонда, а звезди като Чък Ди (Пъблик Енеми), Майкъл Бивинс (Бел Бив Дивоу) се изявяват в ролята на рап звезди. В цялата “дружина” се е намерило място дори за моя любимец Айс Ти, който озвучава ролята на измисления за нуждите на играта рапър Madd Dogg.
Специално внимание заслужава и включеният co-operative режим за двама играчи. На определени места от града (и в конкретен момент от историята) на екрана ви ще се появява икона, подканяща ви да си включите и втория джойпад. Става въпрос за простички задачи от типа – “изтърсете се с още един приятел в тила на врага и причините колкото можете повече разрушения”. Купонът обаче е адски як, дори само заради усещането от това, че играеш с “жив” съекипник. Жалко наистина, че Rockstar North така и не са успели да доразвият идеята в нещо наистина интригуващо. Да се надяваме, че нещо подобно ще видим в неизбежния следващ GTA.
На финала просто няма как да не уточня, че GTA: San Andreas определено не е игра без издънки. Част от бъговете, с които ще се сблъскате кажи-речи на самия старт, могат наистина да ви скъсат нервите. На тази игра обаче трябва да се гледа като на прототип на нов спортен автомобил – щом плюсовете надвишават минусите, при това в правилното съотношение, просто си затваряш очите. А на фона на колосалния труд, който Rockstar North са хвърлили в това заглавие и на тоновете неща, които работят абсолютно безупречно, на San Andreas определено могат да се простят някой друг недостатък. Все пак никой не е безгрешен, нали така?
Автор: Георги Панайотов