S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky

 SINCE 1998
  • Играй си играта, човече!
author image by PC Mania | Archive | 0 Comments | 30 сеп. 2008

Обичам S.T.A.L.K.E.R. Влюбих се още от момента, когато се появиха първите по-подробни данни за нея. А когато излезе, бях склонен да простя на програмистите тоновете бъгове и всички неизпълнени обещания. Наистина – украинците сътвориха игра с толкова много атмосфера в себе си, която брутално те поглъща, че за първи път от години откраднах време от приятели, работа и семейство, за да се гмурна в този виртуален свят. Clear Sky всъщност е оригиналният S.T.A.L.K.E.R., съдържащ изрязаното след алфата съдържание. Уви и той, както предшественикът си, страда от толкова много бъгове, че ден след официалния му релийз вече беше пусната за сваляне първата кръпка, оправяща част от проблемите.

Предистория

Clear Sky ни връща десет години назад във времето преди момента, в който Стрелок се озова с амнезия в бомбоубежището в Гордън. Зоната не е това, което си спомняте. Всъщност хем има Зона, хем няма. След втория взрив в Чернобил ядрената електроцентрала и територията около нея е под карантина. Има аномалии, но те са по-скоро спорадични явления, а дори и най-простите артефакти (Stone Flower-ът например) са толкова редки, че цената им е направо в облаците.

Група от сталкери обаче успява да мине покрай Brain Scorchera и да достигне до саркофага с реактора. Всички, успели да се доберат до един от двата реални финала на оригинала, знаят какво се крие под него. Резултатът е неконтролируем разлив от енергия, създал Зоната – такава каквато я видяхме през погледа на Стрелок. Въпреки емисиите обаче, тя тепърва ще се разраства и ще можете да видите света с наистина чисто и синьо небе.

Този път ще поемете ролята на безименен наемник, оцелял след енергийна емисия и набутан във войната за контрол на зоната между фракциите. За разлика от Стрелок, той доста добре помни миналото си, но никой не може да разбере как и защо аномалиите на Зоната напомпват силата, скоростта и рефлексите му.

Всъщност ще се сблъскате с доста от ключовите фигури. В Гордън ви чака един много по-млад и не чак толкова разплут търговец. Wolf отново ще ви дава интересни мисии, а Бармана все още не се е отказал от сталкерстването. Дори ще налетите на самия Стрелок, придружен от Fang и неговия регенериращ здравето сталкерски костюм.

Такава, каквато трябваше да бъде

Clear Sky е това, което много ми се искаше оригиналният S.T.A.L.K.E.R. да бъде. Промените в геймплея са по-скоро козметични, но го променят из основи. Като за начало екипировката ви и търговската система в играта са различни. В предната игра беше безумно да се купуват брони, тъй като те бяха неунищожими и на ключови места из играта намирахте по-добри версии. Същото важеше и за оръжията, да не говорим, че цените, поставяни от търговците, бяха меко казано неадекватни.

По-късно с пач бе активирано чупенето на броните, което пък доведе до силна смъртност сред сталкерите. Дойде и втори пач, след който се спъвахме в брони буквално навсякъде. Търговците все така не предлагаха добра стока или ако го правеха, беше на все същите неадкеватни цени.

Сега обаче защитните костюми и оръжията могат да бъдат поправяни от механиците във всеки по-голям лагер. Самите брони не се срещат навсякъде и можете да получите безплатна единствено след изпълнение на куест или на 2-3 локации в цялата игра – тоест трябва да се купува. Същото е и положението при оръжията – вече можете да изкарате с любимата си пушка до края на играта, без да се притеснявате, че след третата граната в лицето ви тя ще се счупи.

Броните и оръжията също така могат да бъдат ъпгрейдвани. Ако пък искате да носите артефакт със себе си, трябва да излеете пари в добавянето на антирадиационен джоб към дрешката си. Всяка карабина пък може да бъде превърната в скорострелен душегубец на къси и средни дистанции. Имате възможност да балансирате между параметрите й или да заложите на безшумност и добра точност при стрелба на дълги разстояния. Дори можете да промените калибъра й и калашникът да стреля с НАТО-патрони.

На лов за силни усещания

Променен е и начинът за откриване на артфеакти. Всъщност вече наистина трябва да ги търсите, защото те не се валят по земята просто така, чакайки да ги забършете. Можете да си купувате детектори, които да ви упътят към действаща аномалия. Благодарение на тези устройства ако се приближите до правилната зона, тя ще изчезне и на нейно място ще намерите артефакт. Естествено – първият ви детектор е куча марка и ви ориентира само с пиукане, казвайки ви дали сте близо до целта, докато по-скъпите модели показват на дисплея си точното й местоположение. Освен че внася глътка реализъм, ловът на артефакти добавя ново ниво на опасност. В новата Зона аномалиите са скупчени, а при DX10 шейдъри са много трудно забележими. Така става много лесно да се натресеш в неправилния участък.

Светът на Clear Sky е жив и пулсиращ. Всяка една от фракциите се бори за контрол над парчета от зоната. Ще можете да изпълните мисии за всяка една от тях, а когато благоразположението й към вас стане достатъчно високо – да се присъедините към нея. Отново ще срещнете добрите стари Дълг, Свобода, Сталкерите и Бандитите.

В момента, в който станете част от някоя от фракциите, е възможно автоматично да се превърнете във враг на друга. Сталкерите и бандитите не се траят, мисиите на Дълг често включват атаки срещу лагери на Свобода, а всички се стрелят по Военните и Монолитци. ИИ-то на NPC-тата е скочило зверски и не само че се крият, когато метнете по тях граната, но се организират в рейдове, прикриват се един друг и в общи линии действат като истински играчи. Е, има пропуквания тук-там, но общият резултата е повече от впечатляващ. Екшънът във всяка една зона не спира. Подобно на capture the point мултиплейър игра – има базови точки, които ще щурмувате и след това ще трябва да защитавате от контраатаки. В цялата патаклама се намесват и мутантите (особено вечер) и ако си мислите, че вампирите от първата част са болка в задника, то си представете какво е глутница от 6 такива, опитващи се да проникнат в базата ви.

Зоната е разширена с около 10 игрални километра, но основното действие се развива по вече утъпканата пътека, минаваща през Гордън, червената гора, сметището, езерото Янтар, Припят и самият Чернобил естествено.

Хубава работа ама украинска

Има обаче един фактор, който разваля усещането от всички подобрения – бъговете. Имаше ги преди, има ги и сега и отново правят играта неиграбилна. Ако можеш да преглътнеш разбъзиканите странични куестове, това че те прострелват през 30 сантиметрова бетонна стена и изчезващите във въздуха гранати, то има няколко момента, които напълно могат да ти скапят удоволствието. Понякога сталкерите от групата ти са напълно неадекватни, а когато трябва да презаредиш за 50-ти път сейв, защото ключово за прогреса на играта NPC се натриса на аномалия, впуска се в престрелки, дето изобщо не му е работа да ги води или просто се самовзривява с граната, ти иде да засилиш играта към коша. Някои от ключовите куестове не се активират, което пък води до увисване на прогреса ти до момента. Първият пач оправя по-сериозните неща, но пък сейвовете, направени до инсталацията му, стават неизползваеми.

Оригиналният S.T.A.L.K.E.R. стана плейъбъл чак след втората кръпка и енджойъбъл – едва след четвъртата, да ме прощавате за чуждиците. Да не говорим, че до първия пач на Clear Sky липсваше индикатор за умора и бе нормално да срещнеш из стартовите зони на играта сталкери с екзоскелети и енд гейм оръжия, които мрат като мухи при всякакъв повод, давайки ти възможността още от самото начало да разполагаш с най-добрия арсенал. След поправката вече всяка фракция си използва типичните за нея оръжия и няма проблем. Иначе DX10 опциите са смазващи окото и правещи мозъка на палачинка, но все още енджинът е неоптимизиран и на места се срещат резки спадове в кадрите дори на зверски наточени машинки. А при различни видео карти понякога липсват определени текстури (за Radeon 4xxx серията това са телените огради).

Автор: Георги Панайотов